A-fil nyttigt?
Jag undrar om A-fil är onyttigt för hundarna? Min hund älskar fil och får en liten klutt varje kväll med sitt glukosamin i. Funderar nu på att ge henne fil+lite mat på morgonen med då jag skulle behöva minska matmängden lite till för att få ner henne i vikt. Tänkte då dryga ut ite med fil istället så hon ändå får nåt i magen o ge middag som vanligt? Några erfarenheter? Får hon i sig mkt kcal genom filen ändå?
Jag brukar ge alla hundarna lite Afil på sommaren då det är som varmast. Kyler lite i magen. Och jag inbillar mej att det är nyttigt även för hundar att äta det i mellan åt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, det ska väl vara bra för magen? Många valpar får det ju som små… Just nu får hon ½-1 dl på kvällen med glukovetten i som sagt, men tänkte om man kan halvera hennes frukost och lägga till kanske 1-2 dl fil så hon får nåt i magen ändå?
min mormor och morfars hund fick fil när hon var valp och hon får lite varje kväll än och hon är drygt 1 år nu. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tror ni att hundarna kan lägga på sig av filen?
Tror jag inte är någon risk.
Jag har hört att lite a-fil är bra att ge ibland :). Jag tror inte att det är någon risk att hundar lägger på sig genom att få a-fil.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har hört att man kan ge lite afil till hundar som kräkts eller haft diarré då man inte vill ge foder. Så då lär de u vara bra och snällt framförallt till magen :)
Med vänliga hälsningar My
Ja det kan ju vara bra, det är mycket goda bakterier i A-fil :)
Men tänk på att toleransen mot laktos försvinner hos de flesta hundar när de blir ungefär 6 månader, så att köpa laktos-fri fil kan vara bra för att skona magen lite extra.
Uppfödaren vi köpte våran valp av sa att det är jättebra att ge. Det är väl bra bakterier och gott för hunden
Ja de är bara att ge hunen Afil, de är nyttigt och skonsamt för magen vad jag har hört av många!
Men läser att du vill få ner hunden i vikt, är det inte bättre att promma en timma extra om dagen och inte dra ner på maten?
Vad jag har fått lära mig så är motion mycket bättre än att dra ner på maten för att få hunden i mindre vikt.
Tänker som att de är som vi människor, vi har lättare och går fortare ner om vi rör på oss mera än att äta lite mindre!?
Var bara en tankeställare.
KRAM

10: jo, om det gick. Men hunden är 8 år, jag har haft henne ett år och tidigare har hon aldrig fått eller behövt röra på sig. Vi motionerar henne rask promenad 1 timme per dag (+ vanliga rastningsrundor) och det är max. Det är inte kul att släpa runt henne när hon inte vill, hon är inte alls aktiv själv. Känns som att vi inte kan motionera henne så mkt mer, vilket vet. också sa. Hon tyckte det var rätt lagom för en hund av min ålder och sort, och som sagt aldrig tidigare rört på sig..

#11 8 år är ju inte så gammal ålder, har en 8åring hemma som hänger med på timtals långa promenader och visst är hon lite fet. Dock inte att hon får mycket mat, men äldre hundar kan ha en tendens att skaffa sig lite "ålderskilon" som jag brukar säga.
Jag ger henne ett seniorfoder och nu börjar hon minska aningen lite i kilon.

Hundar saknar den enzym som bryter ner laktos, så mjölkprodukter ska begränsas för hund. Skulle heller aldrig tillsätta mjölkprodukter om hunden redan får ett helfoder. Det är inte bra för skelettet och kan ge en urkalkning.
Var tar laktosen vägen om inte hunden kan bryta ner det?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Våran hund har alltid fått lite A-fil det handlar om så lite som en gång i veckan mängd några matskedar. Detta då det ska vara bra om hunden är dålig i magen så ska det vara nyttigt. Hon är van sen hon var valp att få lite o därmed tål hon mjölk, jag tror inte det är bra o ge en hund annars då deras magar kan säga ifrån= bli lösa i magen. Våran gillar inte fil något vidare ett par slick sen är det bra. :P
#15 Det är precis som för alla människor som inte heller kan bryta ner laktos, vilket för övrigt är är ett normaltillstånd för en majoritet av världens vuxna (människo-) befolkning. Laktosen går samma väg även om du är tolerant eller ej, skillnaden är att vid brist på enzym att bryta ner laktosen bryts den istället ned av tarmbakterier, vilket ofta leder till diverse magproblem som buksmärtor, gasbildning och diarré.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jo det är det :)
Min fina Wille :) Som vilar i himlen bland änglarna, blev bara 3 år <3<3
R.i.p<3
Med vänliga hälsningar My

#12 För en frisk hund så är 8 år ingen ålder. Så nej det är det inte i mina ögon.

13 o 19: jo, men som jag sagt är hon inte som en vanlig 8-åring. Hon har varit vanvårdad hela livet (7 år) och är därför svag i kropp o skelett. Som sagt, jag frågade om A-fil, o bad inte att ni ska tala om för mig hur mkt jag kan motionera min hund? Tänker inte släpa runt henne flera timmar om dagen.
Grannen gav "deras" gamla hund a-fil för att hon skulle gå ner i vikt. Funkade super. Dom rekommenderade det till oss nu också när vår vovve ska gå ner ca 3 kg.

#20 Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, lämnar din tråd här och önskar du får dom svar som passar dig då.

22: tack, men det är ingen fara. Är bara irriterad på att man alltid alltid, vad man än frågar, får diverse synpunkter och åsikter på saker man inte frågat om.

21: hur mkt gav dom då? o hur ofta?
#24 Dom gav antingen bara morgon/kväll eller både morgon och kväll (det var ett tag sedan.). Det fungerar bra att blanda det med hundens mat också.
Lycka till med din hund!
Jag ger min hund laktosfri fil när han är dålig i magen eller kräks :) aldrig haft några problem med det, men vet att mejeri produkter är kontroversiellt att ge sin hund :) men ger min iaf laktos fritt och det funkar bra :)
Jag tror inte på det där att hundar överlag saknar laktas. Jag tror det är som hos oss själva, en del har det och en del inte.
Mina hundar har tålt mjölk och de har inte ens fått det regelbundet. Har haft en katt som inte tålde men älskade mjölk och snodde när hon kom åt. Man märkte direkt när hon gjort det eller kanske fått av någon hon hälsat på (utekatt) - sprutdiarré. Har även själv varit laktosintolerant en period (sekundär laktosintolerans). Man märker när man själv eller djuren inte kan bryta ner laktos…
Vår labbe älskar också fil och har alltid fått en lite skvätt efter att hon duschat/badat :D Sen har hon ibland även fått när det varit riktigt varmt på sommaren och hon behövt lite extra vätska eller som nu när hon haft en period att inte riktigt vilja äta sin mat (har njurproblem nu på ålderns höst). Hon har inga problem med laktos (och är över 14 år nu).
Däremot vet jag inte hur det funkar angående vid viktnedgång. Känner bara några med en katt som skulle gå ner i vikt men trots matändring inte gick ner och när då deras vuxna barn senare passa katten börja den gå ner i vikt. Det visa sig att föräldrarna då givit katten en skvätt fil till maten som då barnen inte gjorde (annars var den vanliga matmängden densamma). Men det gäller väl generellt allt man lägger till extra på maten.
Själv skulle jag nog tycka det var bättre att fylla ut med tex morot eller liknande så hon får mer i magen vid frukost.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Den här tråden äe ifrån 2011.. tror ej ni får några svar 😂🤗
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#29 Haha, brukar kolla när tråden är startad men av någon anledning missa jag det denna gång :P
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det var inte vårt fel! Det var haannishh som började!😃