Jaktgolden
Är det någon här inne som har en jaktgolden som har lust att hjälpa mig lite? Har hittat ett par kennlar som har hundar som faller mig i smaken, men då mitt valpköp inte kommer vara aktuellt förrän om ca 2 år så har jag inte kommit längre än att titta. •Något jag bör vara extra uppmärksam på? • Är det vanligt att bli nekad valp om man inte använder den huvudsakligen till jakt? Min sambo är jägare så möjligheten finns men jag vill först och främst ha en hund till lydnads och bruks. (Jaktträning är definitivt något jag är villig att lära mig och använda mig av) Jaa men kort och gott, tar gärna emot alla tips och erfarenheter ni har utav rasen 😇
De som blir bortvalda är de som "kan tänka sig apporteringsträning om det är något hunden behöver". Det bör finnas ett intresse och en plan på att aktivt träna apportering med en jaktavlad retriever, inte något man gör för att rasen vill det.
#1 Givetvis :) har bara ägt vallhund förut så att just jaktapportering är lite nytt för mig.
Uppfödare av jaktgolden är sällan lika petiga som (vissa) uppfödare av jaktlabbe - men så är jaktgolden inte lika hårt avlade på just jakt heller. De är även avlade på bruks- och lydnadsmeriter och så länge man garanterar hunden ett aktivt liv med apporteringsövningar instoppade så brukar det vara ok. Det innebär även att det, åtminstone procentuellt sett, är fler jaktgolden som gör MH, BPH och som har någon form av bruksmeriter och därmed är lättare att kolla lämpliga linjer på. Dock ska man vara medveten om att vill man nå absoluta eliten inom något så går jakt- och bruksträning sällan hand i hand. Hundarna skall vara i så olika "mode" att man får välja vilket man ska satsa på. Vill man däremot "bara" träna och tävla på hobbynivå så går det att köra allt möjligt, dock inte på samma träningstillfälle ;-). Var noga redan från början med att "nu är det lydnadsträning, då lägger vi i 'lydnadsväxeln'" eller "nu är det jaktträning…" Se också till att inte dra upp hunden för mycket inför träningen, i synnerhet när det gäller jakt/apporteringsbiten. Ett tips om bra böcker: Om du tänker dig att apportera mest för att det är kul, kanske starta på sk WT, så rekommenderar jag Elsa Blomsters "Apportering till vardag och fest". Satsar du/ni på att få en väl fungerande jakthund och/eller nå högt på jaktprov så är Lena Bratsberg Karlssons böcker suveräna. Tror den äldre heter "Retrievern som apportör", sen utkom det en tidigare i år, "Retrieverträning på mitt sätt" eller vad den nu heter.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
# Tack för ett bra svar :) Har läst hela bloggen redan på ”apportering till vardag och fest” även mycket nyttiga filmklipp där tycker jag 😇