Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1872 ggr
acarlsson
1

Spolmask hos vår lilla labbis

I morse när jag var ute och rastade vovven så bajsade han spagetti – trodde jag först, ända tills jag såg att det rörde på sig…! 

Jag är inte direkt klökmagad, men så nära att kräkas var det länge sen jag var. 😂 Det var verkligen en hög med maskar som han bajsade ut (ca 10 st gissar jag).

Åkte till apoteket kl 0700 och köpte Milbemax Vet, och han har nu käkat en sån tablett.

Detta är vår första hund, han är 14 veckor gammal, så vår erfarenhet av sånt här är obefintlig. Vi har även två innekatter, och de har aldrig haft några parasiter såvitt vi vet. 

Några frågor:

- Det står på förpackningen att man ska ge vovven 1 tablett. Räcker det verkligen? Ska man ge den andra tabletten om några veckor för säkerhets skull? På Milbemax hemsida står det också 1 tablett, men det står ingenstans att man ska, eller inte ska, ta fler.

- Har googlat hela morgonen och kommit fram till att det är svårsmittat mellan djuren, men borde vi ändå avmaska katterna?

Tacksam för svar! :)

Ambrose
1

1 tablett räcker. Man ska helst inte avmaska mer än nödvändigt eftersom maskarna kan bli recistenta. Avmaskning är egentligen något som uppfödaren bör ha gjort precis innan ni hämtade valpen(men jag känmer flera, inklusive mig själv, vars valpar haft mask, så nästa valp kommer jag nog avmaska nån vecka efter hemkomst i förebyggande syfte). Men, med det sagt så tycker jag nog du ska avmaska katterna med + städa ur kattlådan ordentligt. Ifall det är så att djuren har fått mask från en gemensam källa, men inte har smittat varandra.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

acarlsson
0

Tack för svaret. 👍

Hur länge ska vi räkna med (levande) maskar i avföringen?

Ambrose
0

#2 De borde dö ganska omgående.. så en dag, max 2 kanske? Men så mycket mask i magen på en så liten valp… Kanske värt att lägga in lite extra näring i maten 2-3 veckor framöver… inte bra med näringsbrister då de växer, och all den där masken har nog inte varit bra. Därefter får ni kanske justera fodergivan igen, för när masken är borta så finns chansen att valpen inte behöver lika mycket längre.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

acarlsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar morgonens eskapader lägga sig lite… Har mått dåligt hela dagen. 🤮

Det konstiga är att man inte har sett en endaste liten mask innan idag!? Känns som det borde komma krypande (!) med nån enstaka, och sen fler och fler.

Nyss bajsade han igen, och då var det bara nån enstaka, nu orörlig, mask.

I morse ville jag inte vidröra högen med bajs och mask, men jag gick ut för en stund sen och rensade upp, samt passade på att ta en bild. Kan ju vara kul för någon att se… 😬

Lona
1

Okej, äckelvarning; min kompis valp kräktes på hennes kudde när hon låg och sov och tja, man vill inte vakna med "levande spaghetti" 1 dm från ansiktet… 😁 TS, har din valp en importerad mamma? Det kan vara extra svårt att bli av med maskarna då, även om hon är avmaskad som hon ska. Antar att maskarna kan vara lite mer resistenta då. För säkerhets skull, skicka gärna in ett avföringsprov om några veckor. Det finns färdiga kit, "Kolla masken", på apoteket och andra ställen, Apotea brukar ha bra priser. Alt så kan du kontakta veterinären så att de hjälper dig men det borde inte behövas.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

starcastle
0

Kan ju vara så att uppfödaren avmaskat valparna med Banminth vid samtliga avmaskningar. Det är ju ett vanligt medel som många uppfödare väljer eftersom det är en pasta, lätt att ge små valpar.

Tyvärr är det många maskar som blivit resistenta mot just Banminth.
Och det kan alltså vara orsaken till att valpen har så pass mycket mask menar jag, även om uppfödaren faktiskt avmaskat.

hemul
0

Fy satan vad äckligt! Visste inte att det kunde bli så mycket. Har bara sett mask en gång. Var också en ung valp, hade haft den ett par veckor kanske. Men det var bara en enda mask, tunn som en sytråd, som liksom reste sig ur bajset. Förstår dina spykänslor.