Tips på aktivering vid extrem kyla
Vi bor i en del av landet där kylan har börjat sjunka, och när det är -25 , -30 så vill varken jag eller våran kille gå så speciellt långa prommisar. Därav söker jag endel aktiveringstips inomhus som funkar i lägenhet. Tycker att han får lite för lite när vi inte kan vara ute å skogen å hoppa upp på stubbar å stockar å leka indianen. Inomhus kör jag ofta med aktiveringsmatta, han får söka kanske 1,5 dl av sin mat på den och runtom i lägenheten. Ibland får han söka hela portionen. Sök med godbitar och leksaker Aktiveringsspel där du lägger godis under block i en typ labyrint - men tycker det är för lätt för honom. Och vanlig träning på kommandon. Någon som har något mer förslag? Ras Golden Ålder 7 mån
Klicker tycker jag är alldeles utmärkt aktivering inomhus. Du behöver bara ha en bild av vad du är ute efter och vara alert medan hunden jobbar på för fullt tills den är trött. Man behöver inte ens jobba för att få ett helt trick utan bara se vad hunden hittar på och klicka för att få hunden att upprepa och utveckla beteendet.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Måste införskaffa mig en klicker, har tänk på det såå många gånger men endå glömt det varje gång man är till djuraffären 😕
Rallylydnad! Funkar att träna inne på liten yta om hunden inte är så stor. Det går att skriva ut skyltar gratis på brukshundsklubben hemsida. Min hund tycker det är jättekul. Och nosework funkar bra att träna inne, det går att beställa hem ett nosework-kit för inte så mycket pengar.
#3 Bra ide! Han är ju dock ganska stor, men får prova!
Har funderat på att gå en grundkurs i nosework i slutet av januari, så ska absolut beställa hem ett sådant kit! Är det något speciellt man ska tänka på vid nosework?
Jag vet inte riktigt, är nybörjare i nosework. Men när vi tränar så ställer jag 4 krukor uppochner på golvet, och i en så finns eukalyptusdoften på en möbeltass. Och så klickar jag och ger godis när han nosar på rätt kruka. Och så har jag en burk med doft som jag gömmer, som han får leta rätt på, och så klickar jag och belönar när han nosar på den. Men jag är inte säker på att jag gör helt rätt, det känns ibland som han bara gissar.
#5 Satt å läste lite efter du nämnde det, å läste att man kunde sätta en godisbit ovanpå doftkällan i början för att hunden ska koppla doften till belöning direkt. Men tror säkert man kan göra som du gör också! Finns ju inte bara 1 sätt att göra på! Något jag undrar över är hur man lär in dom att markera "det är sen här lådan" genom att sitta, skälla osv.. 😊