Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 620 ggr
JoeKristos
0

Aggressiv valp?

Hej! Min Jack Russell valp på 9 veckor har börjat bita extremt hårt på mins händer och attackerar dom och skäller samtidigt som han morrar och gör konstigs ljud. Han drar i dom och verkligen biter hårt. Det kan väl inte bara vara valp beteende? För sådär gör han heller inte med sina leksaker utan med dom leker han normalt. På mina händer biter han hårt och verkar vara agressiv. Jag är jätte orolig och vet inte vad jag ska göra.

Lussan20
1

Nej,  så små valpar är inte aggressiva. Avled med lek, trigga inte med hård lek.  Ta bort honom från händerna till något annat trevligt. Visa inte ilska eller rädsla, utan var lugn och samlad….Lycka till från WL🌺

CayKantos
0

Skulle kunna vara osäkerhet. Men inte alla ovanligt att valpar biter hårt.. och det kanske ser ut som om valpis biter hårdare i dig för att fu känner dom små sylvassa tänderna 😂😅

Finns såå många sätt att tackla detta som det finns hundar! Men försök att ropa AJ eller skrika högt, reagerar hunden på det och kanske pauser en sekund och/eller tittar fundersamt på dig belöna med ett tuggben eller leksak h*n kan tugga på istället.

Fu kan även gå därifrån när hunden börjar bita. Köra ryggsäcken med valpis, säga lugnt nej (om du lärt valpis detta) lira ut handen och ge ngt annat att tugga på.

Lycka till!😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
0

Så se till alltid ha tuggben o leksaker runt eller på dig 😂

Instagram

JoeKristos
0

Jag avleder alltid med tuggben eller leksaker och det funkar ibland men nu har han blivit värre och biter hårdare mot händerna och morrar samtidigt. Jag skriker även högt ibland när han biter och går därifrån en stund och sen kommer jag tillbaka för att leka. Känner mig orolig :(.

Sugar Mist
1

Du har haft honom i ungefär en vecka, du får ge det tid. 
Tryck in leksak eller ben i munnen på honom och lek, han vill troligtvis leka men vet inte hur eller vad som är okej, så du får lära honom att man leker med något i munnen helt enkelt. 

Är han extra ettrig på kvällarna så hade jag gett honom en kong fryst med färskfoder i, det var guds gåva till min övertrötta superbitiga valp. 
Slickande är lugnande och hon brukade somna med gången i munnen.

-

JoeKristos
0

Vi kan leka med ett tuggben och då kanske jac klappar honom på huvudet snabbt så hugger han plötsligt till och morrar.

Elsis matte
0

Jag tycker att det låter som lek, men det är lättare att veta om du förklarar i vilka situationer han gör detta.

JoeKristos
0

Jag fick han när han var 7 veckor gammal (jag bor i Finland och dom får flytta när dom är 7 här).

Lussan20
0

Din oro kanske smittar, dina rörelser med händer över huvudet tex. Försök koppla av och lyft undan honom då han sätter igång. Försök avleda, för han tränar sig på er. Även att han morrar är en träning för att se hur ni reagerar.

Stay cool! Han är ju så liten än att du skulle kunna lyfta in honom i transporten. jag är inte för att belöna dåligt beteende, de lär fort dessa små busfrön…Mvh/WL🌺

JoeKristos
0

Kan man ladda upp en video här? Kanske kan göra det lite senare i så fall så att ni kan få en bättre uppfattning? :)

CayKantos
1

Klappa inte på huvudet då? Han förstå tydliigen inte det? Sen är det många hundar som inte gillar att bli klappat på huvudet, det är något vi människor har inbillat oss då vi vill klappa dom där.

Instagram

JoeKristos
0

Tack för era tips. Jag ska verkligen försöka hålls mig lugn. Jag har nog så lätt för och bli orolig och jag får helt plötsligt tankar om att han kommer bli agressiv när han blir äldre. Även om jag har läst på så otroligt mycket och vet vad jag ska göra.

JoeKristos
0

#11 ska inte göra det mer. Jag undrar också om jag borde vänta med att sätta ner honom på golvet när jag häller i honom och han gnyr för att komma ner? Ska jag lyssna på han och sätta ner han eller ska jag vänta tills han slutar gny och sen lägga ner honom så att han förstår att om han är lugn så kommer han ner? (Jag lyfter inte alltid upp honom utan det är bara när jag tar ut honom så han inte kissar hemma).

CayKantos
0

Det man oroar sig över komma hända. Djupa andetag och njut. Tyvärr är det ofta så att ju mer man pluggar och läser in i allt ju svårare blir det då man försöker avläsa ALLT hunden gör och förebygga ALLT!

Njut valptiden och ha kul! Har du köpt från bra uppfödning ska det hela nog gå jättebra.

Instagram

JoeKristos
0

#14 tack! Det har du nog rätt i. Han är köpt från en bra uppfödare ja. :)

CayKantos
0

#13 det beror ju på varför du tar upp han. Tar du upp han för att mysa tycker jag bara du ska sluta med att ta upp han. Vär du han för att ta upp o ner av trapper, ryggsäcken mm ska du vänta tills han blir lugn. Men förvänta inte du kan hålla han 10min. Om han tycker det e obekvämt se till att göra det glera gånger om dan i korta stunder. Så att han vänjer sig. Kan även mata han lite med godis när han väl e tyst och när ni haft en lugn trevlig stund så kan du sätta ner han :)

Instagram

JoeKristos
0

Kan tillägga att han även började jucka på min arm igår och tydligen gör dom det för att visa dominans? Har jag rätt? Och vad gör man vid en sån situation?

CayKantos
1

Nej vanligen överslag. Valpen e trött. Ta bort han och lägg han i en liten bur eller bakom ett kompostgaller med dig i närheten tills han lugnar sig, ev ryggsäcken kan funka

Instagram

Sugar Mist
1

#17 Nej, det är en överslagshandling eftersom hunden är stressad. Precis som när hunden jagar sin svans eller när hunden helt plötsligt under lek eller liknande börjar klia sig. I en sådan situation hade jag bara plockat bort hunden och satt den i sin bädd och ignorerat den.

-

JoeKristos
0

#18 Tack för dina snabba svar! :)

JoeKristos
0

#19 okej, jag hade ingen aning. Han brukar även ganska ofta jaga sin svans av sig själv.

Lussan20
0

Han är stressad! Låt honom komma till vila, kissa av sig sedan sova, gärna i buren eller bakom kompostgaller. Gör det som en vana då han börjar trigga upp sig. Han måste komma till ro med hjälp…Mvh/WL🌺