Valp som skäller på främlingar
Jag har en jack russell tik på 8 månader. På senaste så har hon börjat tokskälla när folk som hon inte känner igen kommer in genom ytterdörren. Det går ibland knappt att få tyst på henne. Ibland när folk hälsar på henne ute så kan hon också få sådana ryck. Folk blir ju rädda för henne då men egentligen är hon världens snällaste. Hur ska man göra för att säga att hon ska sluta med detta? Ska man bli arg eller försöka avleda?
Jag tror inte att din hund skäller för att skrämma iväg folk för skojs skull, hon är bara osäker. Jag skulle också tycka det är obehagligt om någon stor främmande kom och klappade på mig när jag är ute på promenad. Och det är naturligt att alarmera nör någon främmande kommer in genom ytterdörren. Nu när hon är 8 månader dessutom börjar hon ju ha lite integretet och börjar ta ansvar för sin egen och flockens säkerhet. Låt hunden slippa bli ”antastad” på promenaderna. Säg bara åt de du träffar att de inte ska kasta sig över hunden, ni tränar. Hemma kan du se till att hunden inte är i hallen när någon kommer, samt att det är du som tar emot besök, inte hon. Hunden blir trygg när hon vet att matte/husse tar hand om främmande. Skällandet lär försvinna då hon uppräcker att det inte behövs. Var konsekvent och t y d l i g. Utstråla självsäkerhet!
..och, det hjälper inte att bli arg/höja rösten, det triggar hunden till mera skall. Du kan fast vara helt tyst men visa med ditt kroppsspråk och fysiskt kräva att hunden flyttar sig från hallen t.ex.