Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 498 ggr
[Cute]
0

Nonchalanta grannar...

Jag var ute och promenerade med min Tax valp förbi våra grannars hus allmän väg/bilväg…

Och så utan förvarning kom deras Golden Retriver utflygande från deras tomt, grinden till trädgården var öppen… Så hunden rusade på min valp i full fart….

Boffade/skällde dovt, stampade i luften med tassarna och var allmänt hotfull i sitt beteende gentemot min hundvalp som la sig undergivet på marken, skakade, skrek och gnydde skrämt! Vilket höll i sig resten av dagen och ännu är han avvaktande/lite rädd för andra större hundar och söker skydd vid mina fötter..

Jag blev ju såklart förbannad på våra grannar och sa" Kan du hålla iordning på er hund och hålla den på tomten! 

Grannens svar"Men den är på tomten"

Och då exploderade jag totalt" Detta är för fan allmän gång/bilväg och er tomt är där borta bakom er grind! Håll för i helvete ordning på er hund jävel!!! Skrikandes

Nonchalanta grannar eller vad säger ni!?!
Gjorde jag fel? Fundersam

Och detta har inte hänt bara 1 gång, utan fler gånger… plus att när jag var ute och gick med min iller förbi deras hus så gick dom ut förbi från deras med hunden och sa till mig "Kan du hålla iordning, lyfta upp din iller?"

Liksom vafan hade vi gjort, det är ju deras hund som beter sig illa gentemot andra…

AnneN
0

Tråkigt med sådana grannar =(

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AlltidDu
0

Känner till det där.

Samma sak hände mej, men den hunden hoppade över staketet!! och linan som han satt fast i var alledels för lång, så hunden sprang rakt över vägen med linan hängandes!.

Sen hände det en gång till när jag gick förbi, var några månader senare, då gjorde hunden likadant!Förvånad

Jag brukar säga en gång är ingen gång, men två gånger är två gånger för mkt. Misstag händer, men när folk inte tar tag i det, när dom vet vad deras hundar gör! då blir jag rent ut sagt förbannad!

Jag tyckte du gjorde rätt som sa till dom! lika bra att ta det direkt med ägarna, än att gå hem o gnälla och inte prata med dom.

MarHai
0

Det är dom som gör fel.
Jag har också läxat upp några av mina grannar. Dom tror att bara för att dom bor på landet så får deras hund springa löst och bete sig hur den vill.
Jag har haft hundbesök flera gånger, grannarna har varit ute på promenad i skogen och släppt löst hunden, som inte alls är lydig. Har haft den hemma hos mig flera gånger, och attackerat mina kaniner.
Nu har jag hotat med att kommer hunden hit en gång till så fångar jag in hunden och ringer polis.
Nu har de skärpt sig, har alltid hunden kopplad på promenader.
Men en annan granne har en hund som sticker hela tiden, korsning stövare/labbe. Den har kommit upp och jagat kaninerna många gånger. Första gången så fångade jag in hunden och väntade på ägaren.
Jag sa att dom ska ha bättre koll på sin hund, den hade varit inne på vår gård och skrämt upp kaninerna. (Jag brukar släppa en kanin som får springa löst ett tag, så den får rasta sig själv, mina kaniner håller sig alltid inom tomtgränsen!)
Då skällde ägaren på mig och sa att jag får väl ha mina kaniner instängda.
Men deras jävla hund har ingen rätt att vara på våran gård!
Den slutade inte att komma, jag kunde vakna på morgonen av att en hund skällde utanför.
Efter att det hade gått så långt att en kanin blev dödad så åkte min pappa ner till dom och skällde och sa att han kan få hunden avlivad om den inte slutade komma.
Efter det så kastrerade dom hunden och byggde en hundgård.

Men det är sjukt att folk inte har någon respekt i kroppen!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Cute]
0

Skönt att höra att jag gjorde helt rätt gällande att säga ifrån med detsamma.

Men det är ju tråkigt att det ska behöva gå så långt att man blir jävligt förbannad eller att det händer något hemskt som i ditt fall MarHai att en av kaninerna blev dödad bara för att dom var nonchalanta med hunden gentemot er! Fy fan rent ut sagt Skrikandes

Stackars lille kaninen.

SaraC
0

Man blir otroligt förbannad, men oftast är det bättre att iaf först försöka tala med dem på ett lugnt sätt. Tala om bestämt vad man tycker. Blir man arg och skriker och skäller blir de oftast motsatt reaktion, att de blir arga tillbaka och struntar helt i vad man säger. Tar man det lugnt och försöker få folk att förstå är det större chans att de lyssnar.

Om det inte ger något resultat att prata med dem så får man söka hjälp. Bor man i hyresrätt eller liknande kan man prata med områdesvärden först. Är inte det möjligt eller om det inte heller fungerar så blir det anmälan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar