Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1320 ggr
Bubbelgum_lover
0

Tik elr hane?

Hej! Jag har tänkt att skaffa en liten valp 2019 och jag undrar, tik elr hane? Vad föredrar just du och varför? Jag vill gärna ha en trogen individ och undrar då om könet då spelar roll? Min familj har redan två hundar och det är en hane och en tik och man ser stora skillnader på dom. Tillexempel tiken skyddar min mamma från minsta lilla, kan gå lös och blir helt hysterisk när mamma åker iväg. Medans hanen är hur gosig som helst dock väldigt långsur men väldigt kelig nu efter hans kastrering. Så min fråga kan ni hjälpa mig? Jag står mellan raserna Chihuahua eller pomeriana (stav). Har ni egna erfarenhet mellan tikar och hanar mellan just dessa raser så hjälp mig gärna! Tack på förhand

Frida B
0

Nej, just ur den synvinkel har jag aldrih märkt en skillnad. Tiken i ditt fall låter däremot väldigt osäker, har mött många osäkra tikar men även hanar. Jag själv är en hanhundsmänniska, gillar inte löpen, tycker tikar kan vara bitchiga och självständiga på ett helt annat sätt. Hanar däremot ska ju hålla på och slicka o greja överallt.. Rekommenderar dig dock att ej gå efter kön utan efter individ när du väljer valp.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
0

Har du ingen preferens (för att det tex bara finns hanar/tikar hemma) så hade jag precis som Frida B skriver fokuserat på att få rätt valp oberoende av kön.

Jag har en hane just nu, min nästa kommer mest troligt bli en tik. Tycker många hanar tar lite längre tid på sig att mogna (precis som människograbbar ;)) men tikar kan bli väldigt påverkade av sina löp och eventuella skendräktigheter så det finns positiva och negativa delar med båda könen.

Johanna - Instagram

Fisherling
0

Är det mentalt sunda, vettiga linjer där uppfödaren faktiskt bryr sig om basic saker så som att inte avla på hundar där individen eller släkten har problem med för mycket hormoner, jobbiga löp eller att inte kunna leva normalt om det är en löptik i grannskapet så är det inte jättestor skillnad på tik och hane. Skillnad ja, men inte jättestor.

Ambrose
0

Det beror helt på vad man själv föredrar. Jag har tik, men från början var planen att jag skulle skaffat hane.. men så blev det inte :) Tiken har ju sina löp. Jag tycker inte att det är något äckligt med det. Det handlar ju ändå bara om (i vårat fall) 4 veckor om året. Har mest träffat tikar av arbetande ras. Tycker inte att de är speciellt "bitchiga" som folk säger. Däremot betydligt seriösare än hanarna :P Hanar å andra sidan ska slicka och kissa överallt.. och kan räka kissa på sig själva eller andra hundar.. lik äckligt som löpblod imo xD De kan ha lite mer problem med andra hundar(hanar), men de är generellt jämnade i temperamentet när de väl mognat. Vilket de gör senare. Så det finns både för och nackdelar. Väl utefter individ! Det du klickar mest med. Resten är bara smådetaljer :) Ps. Tänk på att små raser kan ha större problem med översexualitet. Främst hos hanarna. Problem med löptikar, kissa inne osv. Var noga med vilka linjer, och hör med yppfödarna vad det gäller sexualiteten.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Drakellen
1

Jag har en liten kille, men är egentligen tikmänniska. Jag har svårt för "måste kissa på allting så fort jag kan" - grejen, och hundar som juckar på allt (vilket hannar oftare gör) tål jag nästan inte. Vi skulle haft en tjej men det fann ingen så det blev en pojk. Dock håller jag med #2 att (i min erfarenhet då) hannar mognar lite senare och kan vara lite mer kaos i ung ålder. Jag tycker att tikar är lite enklare at träna och lite jämnare i tempramentet medan hannar kan ha en lite mer clown attityd som kan vara helt underbar. Så det finns pros and cons med båda, men jag kommer nog (och jag älskar min Pepsi till månen oavsett) se till att nästa hund blir en tik :)

hemul
0

Jag har bara haft hanar och det gör att jag nog vill fortsätta på den linjen. Ingen har brytt sig överdrivet om löptikar eller varit aggressiv mot andra hanhundar. Har kanske haft toktur och bara haft "snälla" hundar. Har haft en del närkontakt med tikar. En del positiva erfaranheter och en del mindre positiva. Hade en daghund som var snorjobbig när hon löpte. Karltokig. Annars var hon rätt cool.

Så, när jag köper en valp kommer det att bli en hane. Om jag skulle ta över en vuxen hund, vilket jag inte kommer att göra om den så att säga inte trillar över mig, att någon jag känner inte kan ha sin hund kvar eller liknande, då skulle det bero mer på om jag gillade individen och könet skulle vara av mindre betydelse.

Zadeira
0

Jag har alltid varit hanhundsmänniska. Jag kan inte sätta fingret på riktigt varför, men hittills har jag klickat bättre och helt enkelt haft ett tightare band till hanhundar. De känns på något sätt lite mer förutsägbara och tydliga. Jag har också erfarit att av hundar i mitt liv så har i alla fall hanarna varit mer kelna och "mysiga", som gärna vill vara nära medan tikarna har varit mer måna om sin egen "space" och integritet.

Om man inte har någon erfarenhet av båda könen kan det vara bra att läsa på lite så att man förstår vad skillnaden kan vara (ex att tikar löper och vad det innebär), sen kan man prata med uppfödare som kan bilda sig en uppfattning om hur man är och hjälpa en med vad som kan vara bäst. Finns möjligheten och man inte tycker att kön spelar roll brukar det ju annars bli så att rätt valp "väljer" sin familj.

taxarärbäst
0

jag vill alltid ha en hane för att som jag har märkt så är dom lugna och vill inte slåss! alla tikar jag känner slåss som dårar

frijoh
0

Jag är en tikmänniska! Har själv en tik och av alla hundar av olika raser har jag endast gillat tikarna, aldrig gillat en enda hanhund av någon konstig anledning. Inte så att jag hatar hanhundar, men klickar inte helt enkelt som jag gjort med tikar. Vet faktiskt inte varför.