Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 971 ggr
Milkshake
0

Hämta valp - väldigt lång resa

Om ett par veckor ska jag eventuellt hämta en valp, men jag är lite orolig över resan. Jag kommer åka tåg, och resan hem är lite över 12 timmar lång, med ett tågbyte efter ca 9 timmar där det finns gott om tid för rastning. 

Jag åker med nattåg så förhoppningsvis kommer miljön vara lugn och tyst nog för att valpen ska känna sig någorlunda trygg och avslappnad. Men klarar valpen sig så länge? Ni som har åkt långa resor med valp utan möjlighet till regelbundna kisspauser, hur har ni gjort?

Torparmor
1

Det finns hundblöjor, men om det fungerar för en valp har jag ingen aning om och det behövs kanske en invänjningstid. Kanske ställer det även till det för träningen att inte kissa inne

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

molam
1

Tog bil, men det tog ändå 10 timmar, valpen sov mest hela resan, han vaknade väl vid ett tillfälle och gnydde, så då stannade vi och rastade, men han kissade inte eller så, han var nog bara uttråkad xD sen när vi stannade och tyckte att han skulle rastas så sov han bara trots våra tappra försök att väcka han 😂 tror det är mycket till hund och hund med, men du kanske kan ha vappisen i en bur, så får olyckan ske i buren om det behövs

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Hornslandet
2

Alltså, det kommer säkert gå bra, men då får du räkna med att torka upp kiss nån gång. Ta med dig handdukar, papper o sånt att göra rent med och ursäkta dig bara när det väl händer - ingen större fara liksom. Ingen kommer bli förbannad på dig om du gör rent efter, det är ju en liten valp. Valpar kissar inne ibland i den åldern, så att den gör av sig på tåget ett par gånger kanske tycker jag inte är nån fara.

Men annars skulle jag rekommendera att planera resan med nått/ett par extra byten. Min resa hem med valp var så, buss+ 3 tåg så vi fick max ca 3h på varje och chans till rastning mellan. Var hur lugnt som helst, oftast är det en hel del nya intryck på bussar och tåg så valpen ligger och tittar mest tycker jag. Är den liten så är det ju bara att hålla den i knät (min låg på filt på golvet mellan benen) :)

JoannaLi
1

Är det Norrlandståg? För tåg ovanför Stockholm brukar ha längre stunder där man hinner ut för att rasta hubden/kissa. Brukar vara Gävle, Sundsvall etc. Man kan se på trafikverkets hemsida när de är, och man kan också be tågkonduktören säga till.

Elsis matte
2

Jag har inte åkt så långt med liten valp, men 5 timmar på tåg gick utmärkt när jag hämtade senaste valpen, hon sov gott i mitt knä hela vägen. Ofta finns det, som någon redan svarat, möjlighet att rasta på lite längre stopp - men blir tåget försenat kortar de dessa för att köra ikapp, så räkna inte garanterat med det… Jag skulle absolut INTE tvinga valpen att göra ifrån sig i en bur, det är grymt. Däremot skulle jag nog utrusta mig med en "toa" i form av några gamla tidningar och en rejäl, knytbar kasse. En sprayflaska med färdigblandad rengöring och en rejäl rulle hushållspappe,r så bör du vara rustad.

Milkshake
0

Tack för alla svar och tips! Jag är inte lika orolig för den långa resan längre. När jag hämtade min första hund sov han också nästan hela resan, men den var var bara ca 4 timmar och vi åkte bil så situationen var ju lite annorlunda. 

Jag kommer absolut ha med mig bur, filtar och saker att rengöra med om olyckan skulle vara framme. Mat lär jag skippa tills vi kommer hem, men ska jag ge vatten under resan? 12+ timmar känns lite lång tid för en valp att vara utan vatten. Är det något mer jag borde tänka på? Något att tugga på kanske?

#4 Ja jag tror det, det står bara SJ nattåg men jag ska långt norrut så det måste vara Norrlandståg. Skönt att veta att det kanske blir chans till fler rastningar - jag kommer höra med SJ när jag bokar resan.

Jojaton
0

#6 Jag hade absolut tagit med mig vatten och en liten skål, och kanske något att tugga på (torkad lunga är både smaskigt och ger lite mättnadskänsla)

Johanna - Instagram