Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 807 ggr
SaraTson
0

Skällande omplacerings-valp?

Vi har precis köpt en mittelspitz tik, 1 år som är jättefin. Hon kom i lördags. Denna ras är ju vakthund, men vi har erfarenhet av att de inte måste skälla på allt och alla och reagera på alla ljud. Jag förstår ju att det är ny miljö och att vi är nya för henne. Tror ni detta är nåt som går över av sig själv? Eller har ni tips att träna bort det? Vi bor i trapphus och jag tänker att det varken är bra för grannsämjan eller hunden att hon blir så.

eli1991
0

Har en hund på 7 månader med vakt i sig. Han skäller gärna till en gång, sen säger jag "ja nu kommer pappa" exempelvis och då blir han tyst. alternativt om han hör någon i dörren så spänner han sig och om jag då säger "ja nu komer….. " så skäller han inte alls. Jag bekräftar alltså att jag också vet att det kommer någon och tackar för varningen. Känns fel att totalbanna en vaktras att alarmera så jag gör såhär för att tona ner det och ge han cred för att han gör "sin" uppgift.

Sindri
2

Ja, det sämsta man kan göra är att banna, skrika -Nej etc. Det triggar bara hunden att det här är något att larma om.
Tror på att bara klappa om och tala lugnt till hunden.
Frågan är hur hunden reagerar när ni inte är hemma och kan svara på hennes larm?
Det är inte trevligt om hon skäller hela tiden. Alt. så skäller hon inte alls, eftersom det inte finns någon att larma till.
Prata med grannarna och kör lite test med att ni går ut och grannarna går i trappen, och se hur hon reagerar.

Har upplevt en hund på nära håll som tyvärr blev helt förstörd p.g.a. felaktig respons på hans skällande. Det gick inte att ringa dit ens för hunden blev helt tokig.

Elsis matte
1

Välkommen till klubben, har också en omplacerad spets… Jag är ju ett fan av Adaptil, hade en inpluggad redan innan vi hämtade hunden. Finns även Zylkene och Trikem MaxRelax som kan hjälpa hunden att komma till ro i sitt nya hem. Ordentligt med motion och mental stimulans kan också hjälpa - spetsar blir ofta skälligare om de är uttråkade (nu är din hund så nyinflyttad att det knappast är problemet just nu). Förmodligen kommer er hund bli mer cool runt ljuden i ert hus om ett par veckor, sedan får ni se om det räcker eller om någon mer träning behövs. Sätt upp en lapp i porten redan nu, be om ursäkt för att hunden låter och förklara situationen. Att informera sina grannar och visa att ni förstår problemet kan göra mycket för deras tolerans!

taxarärbäst
0

min syster har en omplacerings keeshond å jävlar vad hon skäller och rider på alla kuddar

Fisherling
1

Spetsar är larmande hundar, så att de skäller är inte det minsta konstigt. Ge det några veckor så lär hunden lära sig vilka ljud som faktiskt är skumma och värda att skälla på, och vilka ljud som bara tillhör vardagen,

taxarärbäst
0

#5 den som bor med mig har levt här i snart 3år och gör inget annat än skäller…tips på att få tyst på den???

Fisherling
0

#6 Tyvärr är det ju även genetiskt om hunden ens har förmågan att sortera bort de vanliga ljuden och bara bry sig om de som faktiskt är skumma eller ovanliga. Precis som att resursförsvar, jaktlust, djurkänsla, gripande ect är ärftligt. Egenskaperna kommer i olika grader och olika hundar har olika svårt/lätt att hantera dem. 

Fråga uppfödaren om släkten till hunden även de är väldigt ständigt larmande, för då är risken att det är väldigt svårt att få tyst på hunden. 

Men en hund som har den mentala förmågan att sortera bort 'skräpljud' borde bli tystare med tiden. Man kan hjälpa den på traven genom att slänga åt en godis eller två när något låter och den inte skäller.