Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 913 ggr
Berglund
0

Information om Hundavel

Hejsan :)

Vi funderar just nu på att skaffa valpar med våran tik. Hon är Border Collie/Welsh springer spaniel och pappan till dom eventuella valparna är också en Welsh. Vår tik är en frisk tjej och snart 5 år. Vi söker information som vi kan använda både innan och när hon fått valparna. Kan någon snäll person som avlar/avlat med sin vovve svara på detta :)

SparklingTindra
0

Det finns en jättebra bok som heter Uppfödarboken och är skriven av Bitte Lind, som man kan beställa från t.ex. adlibris. Den har jag själv köpt för ett tag sedan för att jag ska para min hund i december. Glad

SaraC
0

5 år är gammalt för en tik att få sin första kull, så kolla upp den saken först skulle jag tycka.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Erla
0

5 år på en hund =,> eller <  35 männskår

Inga problem om hunden är frisk. 

Sök efter hundsidor på nett på olika raser och informationen är obegränsad om valping.

SaraC
0

#3 Det stämmer inte. Högre ålder på hunden vid första kullen innebär större risk för komplikationer. Jag vet ingen (seriös) uppfödare som skulle ta en första kull på en 5 årig tik.

nobsan
0

# Jag rekomenderar en vet besiktning, innan ni gör något mer.Första kullen på en som är 5 år är i senaste laget.

nobsan
0

Man brukar väl räkna 7 år per hund år och första året det dubbla, 14 år. Eller har jag fel?

Ninnii
0

Första året är 10 sen 7

Kristina-
0

Att ta första kullen valpar på en tik som är fem år är lite sent .Seiösa hunduppfödare tar första kullen när tiken är två till tre år. Risken för komplikationer ökar markant när tiken är så gammal som fem år !  Men det är ju upp till var och en att bestämma själv om man vill ta den risken !

nobsan
0

#7 Tack för att du rättar mej.

Berglund
0

Nu har vi inte tänkt att fortsätta föda upp utan bara ta en kull, och vi har inte vet. besiktat henne på länge men vi har pratat med vetrinärer och uppfödare och dom tyckte det är ok, hon är avmaskad nyss och har aldrig vart sjuk. Lite förskyld men väldigt länge sen sist. Parningen gick hur som hest jättebra, hoppas det blir några valpar nu :)

Berglund
0

#8 Vad dom flesta uppfödare sagt till mig är att dom börjar ta kullar vid 3 - 4 år. Absolut inte tidigare, känner dessutom en hel del uppf.

Dessutom är inte tiken jättegammal, lite sent är 5 år kanske men det är inte farligt sent om tiken är frisk.

SaraC
0

Det spelar ingen roll om ni tänkt fortsätta föda upp eller inte, det är just det att det är sent för en första kull. Och de flesta uppfödare tar första kullen runt 2-3 år (beroende på ras).

Lycka till och hoppas allt går bra för er!

nobsan
0

Har en bekant som jag avrådde. Tiken var 5 år och hon fick sedan snittas. Kan vara av andra orsaker också. Men veterinären brukar avråda efter 5 år.

Tar kull på mina vid 2-3 år beroende på hur mogna dom verkar. Dom ska ju klara av att ta hand om en massa valpar också.