Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2058 ggr
scooby999
1

Behöver hjälp!

Hej! Jag bor i en lägenhet och jag har en granne som har en liten hund. Den hunden har de lämnat ensam i 3 dagar nu mellan kl 7-17.30 utan att ens komma hem och rasta den osv. Igår fick jag nog och ringde till hyresvärden men de gjorde absolut ingenting åt saken. Jag ringde sedan 11414 och polisanmälde dem. Men nu är det såhär att hunden är ensam idag också och den skriker, gnäller och skäller där nere och jag vet inte vad jag ska göra? Jag har som sagt polisanmält men ingen har kommit. Ska jag ringa 112? Vad ska jag göra? Har aldrig varit med om detta förut därför frågar jag. Vill inte att den stackars lilla hunden ska fara illa nåt mer.

Lussan20
1

Stackars dig!

Det är vidrigt att höra en hunds jämmer hela dagarna.

Har du lagt lapp i deras låda? Att du tänker anmäla, du kan vara anonym.

Djurskyddet har väl lokalkontor i vissa städer. Jag har gjort anmälan för länge sedan, fick upp spår till uppfödare och hade tur att hunden var på foder så de kom och tog tillbaka hunden.

Lagen säger väl 5 timmar? Men det är väl inga prioriterade fall för polisen.

Jag lider med dig. Du kan föreslå dagmatte i brevet du lägger i lådan.

Du är fin som engagerar dig! Jag lider också med djur som far illa.

Hoppas du finner på lösning…Mvh/WL🌺

MonicaLagerquist
2

Ring 11414 igen 112 är för akuta ärenden. Ring även länsstyrelsen.

Stolt ägare till tre La permer

koppargaller
2

Kontakta länsstyrelsen, det är deras bord.

#1 Lagen säger 6 timmar +/- för unga eller gamla individer. Tur för uppfödaren att hen inte blev anmäld för stöld eller egenmäktigt förfarande, som uppfödare har man inte rätt att plocka hem foderhundar hur som helst.

Lussan20
1

Det här var på 70 talet och tjejen slog hunden med mattpiskare så det var nog värt en anmälan i så fall. Mvh/WL

JoannaLi
10

#3 lagen säger inget, däremot finns det rekommendationer.

Jojaton
4

Du ska inte ringa 112 för ett sådant här ärende.

Jag hade först och främst lagt en lapp i brevlådan/pratat med ägaren till hunden - blir det inte bättring efter det hade jag pratat med hyresvärden igen och i sista hand ringt Länsstyrelsen.

Johanna - Instagram

Momos
7

Ring länsstyrelsen direkt. Jag hade inte gullat med några som lämnar en hund ensam hemma så länge på löpande band, då får hunden bara lida längre. De är skyldiga att kolla upp alla anmälningar, och då får ägarna en reality check på att det inte är acceptabelt och att de MÅSTE ändra sig om de inte vill ha fler besök.(speciellt om de får betala avgift, folk brukar iallafall bry sig om sin plånbok).

Sunflower_
2

Kan du inte börja med att prata med ägaren? Synd att hålla på att polisanmäla hit och dit utan att ens pratat med dem först. Dem kanske inte har någon aning om att hunden gnäller och skäller dagarna långa utan tror den klarar av att vara hemma så länge. 

Personligen tycker jag inte 7 timmar ensam hemma ibland behöver vara så förjävligt men då ska såklart hunden klara av det, trivas med det och få massa tid när ägaren är hemma. 

Tycker iaf du först kan prata med dem, gör dem uppmärksamma på hur situationen ser ut. Du kan gå vidare med anmälan ifall dom bara struntar i det du säger och inte gör någonting åt saken.

[IdaSoren]
6

#8 Enligt TS så var det ju mellan 7-17.30, dvs. 10,5 timmar vilket jag tror de flesta här inne håller med om är alldeles för länge utan rastning…

Sunflower_
4

#9 Men gud, min mattehjärna har stängt av helt😂 Ja, 10,5 timmar håller jag med om att det är alldeles för länge, sorry för förvirringen

Lussan20
4

Ja det är för länge!

Räknar de med att hunden gör behoven inne? Men de är inte ensamma  om att göra så här, för allt handlar först och främst om vilken inställning man har till hundar/djur överhuvudtaget. Jag mår illa av hur många i serier från USA sköter sina hundar.

Jag har hundar som familjemedlemmar och tar hand om dom som det också. Alltså med respekt och värdighet och massor med kärlek.

Men så utlämnad man blir då något blir så här, för vilka bryr sig? Alla ägare går inte att gå på med råd och tillsägelse. Man får kolla hur det ser ut om de går att prata med och så bara påtala att man hör hunden hela dagarna. Usch så svårt…Mvh/WL😮

Karmatarerskanise
1

Kontakta länsstyrelsen.

hemul
2

Har du provat att ringa grannen?

Har det inte hänt förut kanske något har hänt och de behöver hjälp.

scooby999
1

Hej igen tack för alla era svar. 

Jag vill tillägga att dessa inte har haft en hund så länge de har bott här då de är rättså nyinflyttade. Jag misstänker då att det är en liten valp det handlar om. 

Jag har försökt att ringa länsstyrelsen men de stängde redan kl 12. 

Får väl lämna en lapp i brevlåda eller försöka haffa dem och prata.   Om de inte blir bättre  får jag ringa länsstyrelsen imorgon. 

Detta är hemskt har suttit nu sedan kl 7 och lyssnat på den lilla hunden :(

hemul
1

Men ring grannen då! Är väl rätt troligt att de inte har hemligt nummer.

scooby999
1

Hyresvärden ringde grannen igår och grannen med hunden påstod att det var tillfälligt och att de skulle skaffa en ''hundvakt''. Vad ska jag mer ringa och säga? De förstår ju uppenbarligen inte hur man tar hand om och hanterar en hund

Lussan20
1

Stackars dig!

kan du ta med dig någon och ringa på? Var vänlig, redogör för hur du hört att hunden haft det. Vänta och se vad de svarar. Är de inte lyhörda får du anmäla igen till länsstyrelsen. Men de har väl stängt i morgon? Dessutom helg i morgon. De kanske är lediga i morgon, försök att förklara regler som gäller för hundar i lägenhet, både för hunden och grannarna.

Stackars lilla hunden och dig som hört detta om dagarna. Hoppas det löser sig…Mvh/WL🌺

hemul
3

#16 OK. Det visste jag ju inte. Du sa ju tidigare att hyresvärden inte gjorde någonting.

Men, tycker ivf du ska ringa grannen. Du är ju uppenbarligen hemma på dagarna. Kanske du kan erbjuda dig att ta hand om hunden tills de hittat en permanent dagmatte?

Hornslandet
1

Länsstyrelsen. Låter inte som de kommer lyssna på dig om du kontaktar dem, om jag ska vara ärlig.

hemul
3

Det vet man inte förrän man provat.

Fridaaaa
1

Länsstyrelsen får man kontakta
112 är inte till för sånt

Hade pratat med grannen om det hela.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
2

#20 Visst, inte till 100%. Men de gjorde inget åt saken efter att hyresvärden ringde dem. Och de sa inget av intresse/substans till hyresvärden. TS har ingen relation med dem. Varför skulle de lyssna mer på en granne än på hyresvärden?

hemul
2

Därför att grannen är en människa och inte en myndighet eller fastighetsbolad och att grannen i det här fallet kanske också kan erbjuda hjälp.

Krix
3

Jag kan inte se hyresvärdens del i problemet gällande tiden som hunden blir lämnad, däremot så kan de ha åsikter angående störningen som gör sig gällande. Jag tycker att man i första hand ska ta en diskussion med grannen lugnt och sansat (om det går). För att undvika att grannen hamnar i försvarsställning så anser jag att man i första hand försöker förklara att hunden inte mår bra under så många ensamma timmar, istället för att börja dialogen med vilka regler och lagar som gäller. Hundägaren kan ju ha råkat ut för något trauma (dödsfall, olycka etc) och handlar i affekt, visserligen är det ju ingen ursäkt för vanvård men en dialog kan då vara effektivare än att kontakta myndigheter i första hand. Om det nu skulle visa sig vara ytterst tillfälligt kanske rentav ts om den har möjlighet kanske hjälpa till med hundpassning. Skulle detta fortsätta så finns det grund för att anmäla.

Lussan20
1

Men visst tycker vi alla väldigt synd om hunden och man måste ibland ta djurens parti då människor inte förstår att djur lider, som här. Jag tycker att prata vänligt förklara vad myndigheter har för regler vad gäller djur, samt störningar i trapphus. Tänk om någon arbetar natt och inte får sova pga av hundens förtvivlan? Man får ta det varligt med ägarna så inte hunden ytterligare blir lidande. Vem som helst får skaffa barn och djur, det får man inte glömma…Mvh/WL🌺

Zadeira
2

Vet grannen om att hunden gnäller och låter hela tiden? Har någon påpekat att hunden faktiskt inte verkar må bra av att lämnas ensam?

TS, du verkar ju ändå vara hemma om du nu hör hunden hela dagarna, skulle du inte kunna erbjuda att ha hunden dagtid tills de fixat hundvakt ordentligt? Jag tänker att du verkar ju vara hemma och hör hunden och är bekymrad över den. Det är självklart inte ditt ansvar, men tänker mig att ägarna kanske blir mer positivt inställda och ser till att fixa problemet om du istället för att gnälla/klaga kommer och säger att du är villig att hjälpa till tills de ordnat situationen för att du tycker synd om hunden?

Lavine
1

Jag förstår verkligen att det inte är roligt att höra på flera dagar i rad, men det kanske verkligen ÄR tillfälligt. Nu är de ju uppmärksammade på det i alla fall. 

Jag har ingen erfarenhet av Länsstyrelsen, men jag skulle tippa att de tycker att det har pågått för kort tid för att lägga något krut på "akut" liksom.

hemul
0

Me too.

eli1991
0

Jag själv har positiva erfarenheter av länsstyrelsen, dom har varit väldigt behjälpliga då jag anmält. Kontakta dem omgående.
Min åsikt är att oavsett om det är temporärt eller inte så är det lååååångt ifrån okej, oavsett valp eller gammal hund. Jag hade aldrig lämnat en hund så länge, aldrig någonsin.
Om du inte bor helt i obygden borde det säkert finnas hunddagis eller liknande, visst kan det kosta en slant men vad gör man inte?

Ring länsstyrelsen och hoppas det löser sig för vovven :)

Karmatarerskanise
5

#27 Även om det bara är tillfälligt är det djurplågeri.

Lussan20
0

Instämmer med Hera! Mvh/WL🌺

hemul
0

Det kan man tycka, men det gör ju inte att Länsstyrelsen tycker det är nog för att de ska gripa in. Det krävs en viss höjd, så att säga.

Karmatarerskanise
1

#32 Nej det vet man inte fören man kontaktat dom. Och som med allt annat handlar det också om vem som får ärendet.

hemul
3

Jag tror nog man kan vara lika säker på att de inte rycker ut för det här som man kan vara på att polisen inte kommer när man anmäler en cykelstöld eller ett inbrott i ett förråd, trots att båda är brott.

Det handlar också om vad man själv är ute efter. Att hjälpa hunden, få slut på störningen eller straffa grannen,

Karmatarerskanise
2

#34 Det är jag inte alls säker på.

Det är vad jag skulle gjort. Att du inte skulle gjort det är förstått.

[Forest]
2

Har du pratat med ägaren din granne om detta ? Att hunden gråter o ylar tror jag är bra för ägaren att veta om. Vi bode kort tid i en lögenhet med våran ena hund vantrivdes enormt o yla så fort vi stängde dörren detta har hon inte gjort innan så vi fick oysdka om jobbtider o lämna henne hos hundvakt. Vi hitra ny lägenhet o här funkar det fint husse går hem på sin rast om vi jobbar båda morgon-dag 👍 Är du hemma och känner att hubden kan du hjälpa grannen med så är det en lösning. Men jag tycker gott man kan prata med grannen om problemet. Blir grannen sur o vägra lyssna så kan du gott ringa länsstyrelsen och rådfråga mer man kan inte anmäla anonymt sa dom till mig för npgot årsen. Då fick jag skaffa påhittat mejladress o visa bilder på (magra djur) o göra anmälan anonymt via den mailen.