Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1051 ggr
[IdaSoren]
1

Pälskvalitet efter dräktighet

Hej på er, tänkte fråga om det är någon som har några tips/erfarenheter gällande pälskvalitet efter dräktighet. Mitt problem är att min hund ser ut som en jättefin gul labrador, det är bara det att hon är en golden 😕

Hon fick sin kull hemma hos uppfödaren i juni och skildes från valparna i augusti, då kom hon hem till oss igen. I början hade hon en lång fällperiod då i princip all päls ramlade av och lämnade kvar sträv päls utan fluff (och detta ska vara normalt efter kull som jag förstått det), och enligt uppfödaren ska pälsen komma tillbaka och bli finare än aldrig förr efter detta. Tycker dock att det har stannat av? Hon är fortfarande sträv, saknar det där fluffiga hon brukar ha i svansen och det långa yviga på frambenen, och hela pälsen känns allmänt matt och tråkig liksom. Upplever inte direkt att det växer/blir tjockare heller. 

Vad är era erfarenheter efter dräktighet, hur lång tid tog det för er hund att få tillbaka sin normala päls igen? 

Kan tillägga att hon äter samma foder som innan dräktigheten och nu har vi även börjat ge Viacutan Plus sedan några veckor tillbaka efter rekommendation från veterinär.

Lord Vulcan
0

Jag tycker det är olika. Första gången va min tik ganska skabbig länge, och andra gången var hon fin i pälsen direkt. Första gången valpade hon i juli, och pälsen blev nog ok till vinterpälsen. I år valpade hon i augusti och var fin redan när när hon kom hem.

Fisherling
0

Asni är född i Maj och hennes mamma är fortfarande en nakenfis efter kullen. Det är nog väldigt individuellt hur lång tid det tar.

Konstigt av uppfödaren att säga att den kommer bli "finare än aldrig förr", finns inga belägg för det.

[IdaSoren]
0

#2 Nej jag vet, det var nog mest syftat på att Jackies mormor och mor båda har fått fantastisk päls efter sina dräktigheter, men vi får se. 

Tack för svaren! Fortsätter hålla tummarna på att fluffet kommer tillbaka och hon slutar se ut som en raggsocka snart.

[Forest]
0

Vi har två tikar som fått kullar 2 var. Ena märktes ingen skillnad på alls, hon har alltid haft otrolig tjock bra päls. Men våran andra fick stora kullar och hon har alltid haft rätt lite päls efter sista kullen och det är väl 5 år sen nu och hennes päls är tunn. Jag kallar henne för raggsockan 🤫 Jag har med hört olika om detta, vissa säger att pälsen vart bättre men då tog det även 1 år innan dom såg den skillnaden. Då tänker jag mer på att åldern kanske gjorde sitt  😉