Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1060 ggr
Emki
0

Få tonårsvalp intresserad av mat

Våran golden kille visar inte så speciellt stort intresse i maten sin, om han inte får aktiveras medans han äter.. dvs sätter man ner skålen i matbaren och ger han ett varsågod, så tar han någon tugga sen vandrar han runt, leker lite, tar någon tugga till sen får det vara bra. Men får han söka i tex aktiveringsmatta, eller under någon filt, aktiveringsboll eller labyrint, så försvinner maten fortare än fortast. Är rädd att om man aktiverar han så kanske han vänjer sig att aldrig äta ur skål? Finns det risk för det? 
Enda gången han vill äta ur skål är om han är tokhungrig efter längre skogspromenad eller spårning, eller om han får en ägg gula eller grönsaker med.
Tips mottages gärna 🙂

Elsis matte
0

Det är hormonellt och går över, med en golden bör det inte vara större risk för långvarig matvägran. Jag brukar se till att unghunden äter på det sättet som behövs, om man låter dem äta dåligt flera dagar i rad börjar magsäcken krympa och det blir ännu bökigare. Däremot bör du bestämma hur fodret ges, dvs att du inte svarar på ointresse med att genast lägga på något gott eller starta en aktivitet.

Emki
0

#1 Brukar inte stoppa något gott eller starta aktivitet om han inte äter utan äter han inte så får han vänta tills nästa måltid. Men då nästa måltid kanske han får söka maten istället, för då vet jag att han äter. Vill som du säger inte riskera att han äter dåligt, speciellt inte när vi är ganska aktiva också.

[Forest]
0

Vi har en hund som inte äter mat i skål. Och jag vet två till hundar av mer matglada raser som inte heller vill äta mat i skål. Har du testat att lägga ut maten på ett underlägg eller bricka ?

[Forest]
0

Missa säga att hon äter om jag ger henne mat och går til ett annat rum o grejar. Så vi ger dom mat när vi själva äter då äter hon sin mat 😊

Emki
0

#3 Har inte provat det nej! Ska prova det om han fortsätter, om vi sitter å äter samtidigt kommer han oftast å lägger sig bakom stolen å "sover" ihopp om att en mumsbit kanske ska åka på golvet.. så det brukar inte funka, och inte heller om jag pysslar med något i samma rum som han äter, då tar han nån tugga å sen så kikar han vad jag gör och vill hellre pyssla med det.

[Forest]
0

5 kör stenhårt men inget trillar ner. Att han går o lägger sig är okej. Vi har tigghundar det kan jag erkänna här men. Testa ge mat på bricka eller tallrik. Våran vill inte ha sin mat i hög o ger färskfoder så tar jag o delar upp den i små portioner på bricka 😁 Hon har även en handduk o torkar av sig efter maten fröken vill inte vara kladdig om nosen o vi ser hellre hsnduk än behöva tvätta stor matta på kemtvätt 🙌