Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1800 ggr
_martina
0

Bits när sele ska på/av

Hej, Jag har en shih tzu valp på snart 14 veckor som har dem senaste 2,5 veckorna varit extremt jobbig att ta på/av selen och torka tassarna. Han morrar, gnäller, bits och vrider på sig. Nästan så han hugger efter ens händer. Vi är lugna när vi gör det, sitter på huk och försöker prata lugnt med honom. Har även försökt att berömma dem extremt få gånger han har varit lugn och även att avleda men inget verkar fungera. Även försökt att inte ge någon uppmärksamhet alls utan bara foetsätta med det vi gör, men han fattar inte att det ej lönar sig. Börjar bli väldigt tröttsamt nu med tanke på att man går ut mer än ca 6 ggr/dag. Och nu är ju tänderna så vassa och käken stark så han nästan biter hål och det gör ont! Han är även likadan när vi försöker passitivetetsträna honom. Vill ju inte att han ska börja tro att det lönar sig att bita.. låter aldrig honom gå innan vi är klara med det vi ska göra. Är det någon som har ett tips på hur vi kan få det bättre??

JoannaLi
0

#0 Det är en valp i första hand, så tyvärr kan de bitas en del :/ 

Jag skulle vilja tipsa om frivillig hantering! Det finns bra Youtube-klipp, och mycket information i Facebook-gruppen "Reko Hundliv".

Sunflower_
0

Kom ihåg att hantera och ta i hunden i andra situationer än när det är ”nödvändigt”. Tex sitta och ta i tassarna under mysstunder eller ta tag i hunden fysiskt på andra sätt så han vänjer sig vid att det inte är läskigt eller farligt att du tar i honom.

Mitchika
0

Har ni möjlighet att låta honom ha selen på sig inomhus under övervakning så han inte fastnar i något eller tuggar sönder den? Nu menar jag inte att han ska ha den på sig hela tiden, men det kanske går att halvera "konflikterna" från till exempel 6 gånger om dagen till 3 gånger om dagen? 

Att ni tar på selen, går ut med honom, kommer in och sen bara låter honom skutta iväg med selen fortfarande på. Därefter låter ni selen vara på tills nästa gång ni går ut, tar in honom och sedan tar av selen? Mindre konflikter och ni bryter mönstret om att varje gång ni ska ut respektive in så måste ni krångla med selen först? 

Bitandet hör ju som sagt till valpåldern och dom kan vara eländiga i den åldern. Att minska konflikterna och vänta ut den värsta tiden kan hjälpa. 🙂

Sen så angående själva selen så vill jag bara nämna en sak som både min valp och en väns valp reagerat på och fann obehagligt. Knäppet från spännet. Första gångerna jag satte på min valp hans sele och knäppte det så ryckte han till och visade tydligt obehag vid själva ljudet. Jag lade det på minnet och nästa gång jag knäppte selen såg jag till att det knäpptes tyst och inte lät. Ingen reaktion alls från min valp och sen dess har jag varit noga med att se till att spännet inte låter när jag knäpper selen. 

Jag vet inte alls om det ovan kan ha någon betydelse eller kan vara till hjälp, men jag ville nämna det i alla fall. Glad

Mitt sista tips är helkroppsmassage när valpen är lugn och avslappnad. Jag började med det idag när jag upptäckte hur obehagligt min valp tycker det var och hur missnöjd han var över att jag höll på med hans ben och resultatet visade sig omedelbart med min kille. Jag fick sätta på honom hans sele utan ens en ansats till att bita för första gången ikväll. 😍

Jag tar min valp och lägger honom försiktigt på rygg i knäet (något som han sorgligt nog snart är för stor för), för då slappnar han av och är han tillräckligt trött så somnar han. När han har slappnat av börjar jag massera. Först magen, det älskar han och sen går jag långsamt vidare över hela kroppen. Benen lyfter jag, böjer försiktigt och masserar mjukt ända ut i tårna. Jag håller inte på så länge innan jag slutar och låter honom gå iväg om han vill. 

Visar han tecken på obehag så backar jag och istället för massage kör jag lätt beröring av ställena han tycker är obehagliga till den nivå att han är okej med att jag rör vid dom på något sätt. Allt görs i tystnad, inget beröm eller uppmuntran eller godis. Bara en tyst mysstund med massage. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot