Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6725 ggr
Emki
1

Öronskabb eller vax?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rengör öronen efter behov kanske 1 gång i månaden. Kliar sig inte, både kladdig och torrt,beror på vart det sitter. Vad tror ni? Ka de vara öronskabb? Golden hane på snart 5mån

kinjelooo
0

Kan också vara svamp. Bäst att vet tittar på det. Krävs medicin i vilket fall som helst.

Emki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra örat, var mindre i detta tycker jag.

kinjelooo
1

Frisk öronvax är gul, inte rödbrun.

Emki
0

Misstänkte det, såg inte helt normalt ut. Bara ringa vet på måndag då. :-)

_Fisken
2

Vår hund var mörk i örat och kunde ibland klia sig vansinnigt. Örat hängde lite också. Det var svamp sade vet. Akut öroninflammation. Troligtvis beroende på badandet i somras. Så det blev o droppa medicin i örat i två veckor (minns inte namnet på medicinen). Återbesök och kontroll visade att svampen var borta.

Emki
0

#5 Har ju varit varm sommar med mycket bad och vattenlekar, så klart bakterierna kan gotta på sig då, speciellt hos dom som har hängöron (som våran). Men han har inte verkat påverkad av detta än så länge,så vi får vl se vad vet kommer fram till sen. :)

hemul
5

Jag tycker faktiskt inte att det ser konstigt ut. Den där färgen har mina hundar haft på "kletet" och ingen av dem har haft öronproblem. Men tycker du att det ändrat sig eller om hunden har besvär bör du så klart kolla.

Lord Vulcan
1

Mina schäfrar blir så ibland. Luktar det illa? Droppa öronrens och torka ur ordentligt ett par dagar i rad, och se om det blir bättre.

Emki
0

#7 Okej! Ja han har ju sett ut sådär sen han kom hit, det enda som ändrats är att pälsen blivit mörkare kring örat, precis som hans andra päls. Men kanske lika bra att ringa å rådfråga vet på månad å höra vad dom säger. #8 Tycker inte att det luktar. Ska ringa vet imorgon och rådfråga om jag ska komma in så fom får kika eller om jag ska prova droppa :)

Emki
0

Anledningen till att jag skrev här och fråga var för att jag kom över en artikel som handlade om öronskabb hos hundar, där symptomen var "chokladbrunt" det som var i örat. Har inte tänk på det så mycket sen han kom då jag sett andra hundar har haft samma färg och trott att det varit normalt.

hemul
0

Det här gäller iofs människoöron, men vet inte varför det skulle skilja.
https://www.netdoktor.se/infektion/oron-nasa-hals/fraga-doktorn/farg-pa-oronvax/

Lussan20
3

Lord Vulcans råd är bra!

Det var inte så farligt att det ser ut som svamp eller skabb. Det brukar välla ut svart sörja då. Samt att de kör med huvudet i marken, kliar, skakar huvudet och luktar illa.

Gör rent med tex  Malacetic Aural som dämpar bakterier och svamp. Det håller örat rent speciellt bra för hundar som simmar, ger en frisk miljö i örat.  Men känns hunden påverkad så ta en vet. tid .Lycka till Mvh/WL🌺