Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2213 ggr
hejsan124
0

Valp som skäller mycket

Jag har en finsk lapphundshane på snart 12 veckor, allt har varit frid och fröjd sedan han kom hem till mig. En oerhört lugn kille som är väldigt lätt att handskas med! Men vi har ett stort problem, han skäller väldigt högt och gällt (ja jag vet att denna ras har större benägenhet att skälla). Det underliga är att han aldrig skäller på folk eller ljud, inte när det ringer på dörren här eller när han hälsar på folk t.e.x. Oftast så skäller han inte på andra hundar heller, men det kan hända om den andra hunden skäller först. 

Därför så känns det så svårt att veta hur jag ska avleda, eftersom jag inte ser något samband i när det händer. Han kan börja skälla helt utan anledning här hemma, springa runt och hugga efter händer och fötter. Jag försöker alltid att ignonerar honom när han skäller, men jag tycker att han ändå skäller för länge (bor i lägenhet). Jag testade igår att skramla med en burk mynt och det fungerade, men idag blev han bara stressad av burken och skällde mer… Jag har också testat att kasta ut godis på golvet och då slutar han skälla, sen börjar han igen. 

Ibland när han får såna här utbrott så tar jag tag i honom och håller fast och bestämt kvar honom på golvet (det finns inget stopp på honom och han springer annars in i saker och slår sig). Han har alltid lugnat ner sig då och brukar somna strax efter. Jag var tvungen att göra lika idag, och han skrek nå oehört samtidigt som han högg mig överallt, sitter här med blodiga händer och armar nu…

Detta är verkligen jättekonstigt, man skulle aldrig kunna tro det här om honom. Alla som träffar honom säger att han är en så lugn och snäll kille, vilket han såklart också är - bortsett från detta oehört frustrerande skällande. Kan någon hjälpa mig, hur tränas detta bort på bästa sätt?

Nettis!
0

Hoppas någon kan ge dig mer råd, men jag hade börjat med att kolla upp honom hos veterinären så han inte har ont eller är sjuk på något vis.

hejsan124
0

Nettis: Jag har varit hos veterinären eftersom att han har klåda, och då kollade veterinären igenom honom överlag utan att hitta något fel. Han har dock fått diarré nu också till och från, så det kanske hör ihop? Han fick i alla fall medel för skabb och liknande (stronghold) som jag ska testa ge honom varannan vecka 3 gånger.

kinjelooo
1

Hur mycket och hur aktiverar du honom? Svårt att bedöma utan att se men det låter som en typisk valpfnatt, antingen pga. att han är övertrött iom att du skriver att han somnar om du håller fast honom. Valpar har väldigt kort koncentrationsspan men kan inte riktigt hantera sig själva och sin trötthet så att säga. Vissa kan bli riktigt jobbiga och hugga hejvilt som du skriver. Läs om ”ryggsäcksövningen” och applicera när han får sina fnatt. Annars skulle jag se över era aktiviteter och se till att han sover längre sammanhängade perioder, dvs. flera rimmar i streck. Natta om så behövs INNAN det blir kaos. Lycka till!

hejsan124
0

kinjeloo: Tack för ett bra svar! Våra aktiviteter består mest i att vila haha, han sover extremt mycket och emellan det så är det mest kortare rastningar. Jag har förstått också att man inte ska aktivera valpar så mycket så han leker mest själv (bortsett från lite kontaktövningar och kortare stunder av lek då och då). Ska absolut googla det där! :)

Danni70
0

Hej! Har en harrier, balkan stövare o en del andra jakthundar av blandraser. Harriern ”tuggade” på min vänster arm varje kväll innan hon somnade. Skällde inte alls. Köpte en mjukis docka hundleksak som hon fortsatte att tugga på. Det funkade tills de andra hundarna snodde dockan o tuggade sönder den. Då började hon tugga på lakanen. Det var resultatet av övertrötthet, precis som småbarn kan vara. I med att du har en valp så skulle jag testa att linda in honom i en filt, det lugnar alltid ner. Och lite längre promenader på dagarna, energi måste han göra av med men på rätt sätt o i rätt tid. Harriern började springa 40-50 km/tim i ca 5-6 mån ålder samt driva allt som finns i gräset. De känner själva när det är dags att springa av sig. Bra att släppa i hundgård. Lycka till!

hejsan124
0

Danni70: Tack för svar! Tror du har rätt i det du säger, jag har varit väldigt rädd för att ''överaktivera'' honom och har tagit ytterst korta promenader ute. Med promenader menar jag att han i koppel får lunka i sin egna takt och lukta på allt som han vill, ibland lägger han sig ner eller sitter och kollar på något. Vi går alltså inte alls långt men det tar ju sin tid… Idag skulle jag iväg så han fick vara hos några bekanta, jag sa åt dom att det bästa är om han bara får gå runt på tomten deras så att dom slipper sönderbitna saker inne haha. Idag har han inte haft ett enda ryck och han har varit oerhört lugn mellan varven och inte skällt någonting. Så ja jag tror inte att jag ska vara rädd för att överaktivera honom så länge han får ta det i sin takt, vi ska nog vara ute mer helt enkelt! Rycken kommer oftast på morgonen eller kvällen och då brukar jag gå lite längre, men det är nog som du säger - energin ska fördelas över hela dagen. :)

kinjelooo
0

#6 så kan det lika väl vara, under- och överstimulering är svårt att skilja :) nämnde det andra eftersom det är oftast problemet att folk gör för mycket. Men längre promenader låter bra, min klarade av ca 2km vid 15v ålder. Sen är det alltid bra att aktiviera nosen, enkla godisspår, leta godis i rummet/gräset/löven osv. Då blir de gott trötta :)

kinjelooo
0

Och miljöträning! Åk till nya platser och bara sitt ner och låt valpen titta omkring, det tar mycket på krafter och du vinner mycket på det i förlängningen!

Danni70
0

Hejdan124 - många tror att långa promenader är lösningen. Men en valp/hund kan likväl aktiveras och springa av sig på kortare promenader genom att kasta pinne eller boll. Vad vi gjorde med vår balkan stövare som är supersocial var att träffa andra hundar varje kväll och lät de busa av sig. Han sov som en stock hela natten Kinjelooo har rätt i att ta med valpen till olika nya platser, nya dofter och olika dofter tröttar ut hjärnan på en jakthund. De får fullt upp med att ”dissekera” varje doft. För att en hund ska ha ett psykiskt välmånde ska man ta promenader på olika ställen, variera, åka/gå till olika hundgårdar t ex