Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 699 ggr
Miss autumn
0

Hunden äter kattmaten

En av mina hundar äter upp kattmaten om han kommer åt. Just nu har jag löst det så att maten står en bit in på skrivbordet. Nu ska vi byta skrivbord och den här lösningen fungerar inte längre. Min hund är 70 cm hög, och når därför de flesta ställen. Tips på lösning för detta? Har testat att ställa in maten i en kattkojja men då vill inte katten äta. Hunden har tidigare inte ätit kattens mat, men han är gammal som sjutton nu och har börjat med sådant han inte gjort tidigare. Så att lära honom "på nytt" är inte en realistisk lösning i det här fallet. Katten äter veterinärfoder så det är viktigt att hunden inte kommer åt maten. Någon kreativ själ där ute som kan hjälpa mig att komma på en lösning? :)

eli1991
0

I ett katträd om du har något? Alltså den högre varianten.
På en hög byrå och lämna någon låda lite öppen så katten kan klättra upp?
Långt in på diskbänken?
Fönsterbräda funkar för oss men våran hund är ju kanske bara 55cm :)
Finns hundgrindar med öppning för katten, sätta upp en sån till ett rum?

eli1991
0

Sen kan det ju självklart ta ett tag för katten att vänja sig men jag tror knappast den svälter ihjäl om den vet var maten finns. Kan dock strejka ett tag :)

Alex&company
0

Mitt tips är surefeed. Jag hade inget bra ställe att ha kattens mat dit hunden inte kommer (han klättrar som en ekorre och kan ta sig upp i katträdet!). Tog kanske tre dagar innan katten förstod hur den fungerade och nu verkar hon gilla den :) Hunden kommer inte åt och maten håller sig fräsch.

[Forest]
0

Vi hade tidigare mellanstor hund och då funka det med att ha en haspel på toa dörren och ge katten mat där inne.  En haspel lagom så katten kom in.  Finns olika långa hasplar.

Nu har vi små hundar och då ger vi katterna mat ena på klösträdet andra i dotterns rum på fönsterbrädan. Våra hundar äter inte katternas torrfoder men våtfodret tar dom gärna. Varför vi ger dom i olika rum är för att han som får på klösträdet annars äter upp den andras mat först. Han är matvrak och äter sin mat snabbt. 

Man kan även sätta upp kompostgaller (då gäller det att inte hunden hoppar över) för att hindra hunden äta kattmaten.

Miss autumn
0

Katten behöver ha fri tillgång eftersom att han har problem med sköldkörteln. Det där med hasp var en bra idé! Då kan dörren till kattens rum stå öppen utan att hunden tar sig in. Tack för era tips :)