Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1863 ggr
ipopuma
0

Leasing av tik

Obs har läst på skk och avtalet. Vad är ett rimligt kontrakt att ha om man ska leasa sin tik? Vilken ersättning är rimlig om man inte vill ha en valp

[Forest]
0

Jag vet inte men jag tror man brukar säga 1 valp, vill man inte ha valp så får man priset vad den säljs för. Jag skulle ringa skk för kolla vad som är normalt att kräva mm 😊

Lord Vulcan
0

Jag får 1000 kr/levande valp.

hemul
0

Men det är ju jättelite! Man måste väl få mer än om man står för hanhunden?

[Forest]
0

Som sagt jag skulle höra med skk om detta.

[Forest]
0
hemul
0

Tror rasklubb är bättre. Höra vad som är vanligt för den rasen.

Det här låter lite rimligare. Obs att tråden är 6 år gammal.
https://kennel.ifokus.se/discussions/4f40389688f4721d6f0002f9-lana-ut-tik

Kanske fråga där också? Forumet verkar inte så aktivt längre, men det kan ju hända att det dyker upp folk om det finns nåt att svara på.

Lona
1

#3, Instämmer! Att leasa ut sin tik ärju en helt annan sak på många sätt än att låta sin hane para. Betydligt större risker, man är utan sin hund i flera månader, hunden utsätts för en rejäl påfrestning med mera. Dessutom är det inte ens säkert att det blir några levande valpar… De jag känner som leasat tik har betalat / fått motsvarande en valp till tikägaren, lite mindre om ingen valp har överlevt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Låter ju lite mer åt rätt håll. En hanhund skulle jag gladeligen låna ut om det var en bra kombo. Det är ju bara kul för honom. Men en tik? Får det allt vara speciella skäl och bra ersättning.Ett skäl kan ju vara att man själv vill ha en valp efter tiken (kan ju då vara ersättningen) men slippa besväret.

ipopuma
0

Tack för alla svar :D