Bostonterrier
Finns det någon som har en bostonterrier? Vad tycker ni om dom? Hur är det att äga en? Funkar dom med katter? Hur funkar dom med människor? Nya människor? Sina ägare? Klarar dom av att vara själva en stund? Gillar dom skogspromenader? Vad gör ni för att stimulera dom? Hut har deras hälsa varit? Och alla andra frågor man nu kan tänkas ha svar på Tack!
Har inget att flika in med när det gäller deras mentalitet men tycker det är extremt viktigt att tänka till kring aveln på just dessa typer av raser, kortnosarna. Att köpa en hund där man nästan kan garantera andningsproblem som blir ett lidande för hunden tycker jag är oschysst. Synd att aveln gått så snett och långt till den grad att en hund inte kan andas riktigt.
Vill även påpeka att jag inte menar att låta som en besserwisser som ska komma här och säga vad som är rätt och fel. Menar väl med det jag skriver då det är lätt att bara se den söta valpen och glömma konsekvenserna som antagligen kommer uppstå. Antar att det flesta hundägare inte vill se sin hund lida eller för den delen spendera dyra pengar på massa operationer för att hunden ska kunna ha ett normalt liv och med normalt liv betyder det inte heller att problemet kan åtgärdas helt, trots operationer.
Tänker man prompt köpa en sådan ras ändå, trots det problem som finns, skulle jag väl bara kunna rekommendera att hitta en uppfödare som försöker ändra på aveln och avla efter hundens hälsa och inte utseende.
Hoppas du inte tar det jag skriver på fel sätt, vill bara värna dig från det konsekvenser som kan uppstå med sådana raser. 🙂
+1
Det är nog pigga och fartiga hundar om man lyckas undvika problemen. Har haft en i släkten.
Popcorn! Jag har aldrig haft någon och är egentligen inte förtjust i trubbnosar, men bostonterrier kan vara riktigt häftiga. Otroligt spänstiga och med mycket energi, och de jag träffat har inte haft andningsbesvär - fast de har varit agilityhundar och kanske inte representativa för rasen generellt…
Hälsan är ett stort problem.
Alla jag träffat har varit otroligt trevliga mot både människor och hundar. Språksäkra för att vara livliga trubbnosar.
Funkar överallt helt enkelt.
De har inte krävt mycket mentalt eller fysiskt. Det är en sällskapsras av den livligare varianten.
Det går att hitta på allt möjligt med dem, de är väldigt lättlärda och gillar aktivitet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund