Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1608 ggr
eli1991
0

väldigt intressant promenad.....

Tog med mig min 6 månaders hund ut i skogen, som så många gånger förr. Gick efter en liten liten skogsväg och han var lös. 
Normalt håller han sig inom en radie på ca 15m men nu gick han max 5 meter ifrån. Nosen gick konstant och hans rörelser var aningen stelare än vanligt, han var inte lika flamsig som han brukar. 
Jag antog att hans mest svammlade eftersom han skällde på takdroppet igår, för att bara nämna ett exempel xD Det är alltså lite många hjärnspöken nu ;)
Vi forsätter gå efter skogsvägen, tät skog omringar oss och ca 15m rakt in i skogen hörs stora smällar följt av klampande. 
Hunden kommer direkt till mig och sätter sig vid min sida, lika vettskrämd som jag. 
Jag kopplar honom och vi står helt stilla och lyssnar på det tunga klampandet i skogen. 
Någonting sprang omkring därinne och hur mycket jag än ville veta vad det var så kunde jag inte se, bara höra och veta att det är nära.

Vänder om och går med raska steg tillbaka till bilen. Själv har jag problem med att få ner pulsen men direkt när vi vänder blir hunden sitt flamsiga vanliga jag? Fattar noll 😂 Vi var ju inte utom fara än, borde han inte bry sig?
Mina gissningar är björn, och det är inte vidare ovanligt här i lappland. Har mött björn förr på promenader.

Karmatarerskanise
0

Jag hade inte vågat gå i skogen nu i jakttider.  Tur det gick bra!

Gronstedt
2

Nu finns det inte björn i mina trakter, men älg kan föra ett herrans väsen när de vill … och märkligt osynliga på väldigt kort håll, där skogen är tät.

eli1991
0

1# har koll på jaktlagen i denna lilla by och när dom jagar. Går inte ut i vilket skog som helst under jaktsäsongen :)

frijoh
0

När ska man gå i skogen då? På sommaren ska man helst inte släppa lös hunden pga vilt som får ungar, hösten/vintern/vår så är det väl jakt? Hehe

Gronstedt
0

#4: Alla skogar jagas inte hela tiden och vissa skogar jagas aldrig. När det är jaktsäsong, kolla med lokala jaktlag när de är ute.

frijoh
0

#5 får man inte vara i skogen när dom jagar eller är det ”bara” en onödig risk? Jag menar, om man inte får så borde jägarna sätta ut skyltar kan jag tycka. Finns jakttorn lite överallt där jag bor, men har inte sett till några jägare i år än.

Zadeira
0

#6 Man får alltid vistas i skog och mark men det är ju en risk man tar. Det är bra att alltid ha ordentligt med reflexer och kanske lysande halsband på hunden när man går i skog och mark nu denna tiden om man ska ut i skogen.

frijoh
0

#7 menar du risken att bli skjuten av jägare eller attackerad av en jakthund? Eller attackerad av vilda djur under flykt?

Zadeira
1

#8 Alla de saker ökar väl risken för kan jag tänka mig.

hemul
2

Har berättat det här förut. Min berner älskade alla djur och sprang fram till en ägko som brakat fram alldeles framför oss på stigen och inbjöd till lek. På våren var det också, hon kunde ha kalv. Jag var så rädd så jag gjorde ingenting. Kon flydde efter lite frustande, så det slutade väl.

[Forest]
0

Jag har alltid varit ute i skogen även om det är jakttider aldrig vart några bekymmer. Ända gången jag o hästen vart rädda var när en stor älgtjur kom mot oss mindre glad. Hästen var ovanligt smidig och snabb 😊 Här har vi inte björn dock skogarna fulla med vildsvin och dom har man träffat på några gånger med hundarns. Tur att din höll dig nära och skötte dig så fint 👏👍😳

Gronstedt
0

Vi brukar hålla oss på vägarna när vi vet att det jagas i trakten och använda reflexvästar och glada färger på kläderna. Reflexer även på hästarna även på dagtid, ifall vi inte skulle komma hem tillsammans 😃.

EDIT: Hade jag en hund skulle den också få ha reflexer på sig!

Rafflan
0

Usch, skulle bli skit rädd om jag möte en björn i skogen :O

Jag har inte heller problem att gå med hundarna i skogen under jaktsäsong, här märker dem upp tydligt när det är jakt i skogen, och har dem märkt upp håller jag mig på vägen, annars går jag även på stigarna, men alltid gula reflexer på mig och hundarna så att vi syns bra :)

molam
0

Björnen hör man inte ^^ (Om den är frisk) tippar på älg =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hemul
0

Det är en dröm jag alltid haft, att få se varg och björn. Behöver inte vara RIKTIGT så nära som den där älgkon var dock.

Läste just om ett par som fått se björn på riktigt nära håll. De satt dock i en bil. Fina bilder. Den sista på den "blyga" nallen är så söt!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sagolikt-bjornmote-i-asele-vagade-knappt-andas