Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 792 ggr
Skivling
2018-10-01 15:11
0

Sele?

Jag har skadat koppelarmen och håller nu kopplet i höger hand, vilket bara känns så bökigt. ibland drar min hund, och busar, och det får inte hända med vänstern om ni hänger med.. vi tränar på att gå fint, men ser han en god vän eller ett gammalt bröd eller nåt, så tja. Tanken med sele är att han inte kan dra lika starkt, stämmer det? Alltså någon sorts specialsele, har dålig koll på vad som finns. Alltså detta är en lösning under några veckors tid. Något tips?

Magrat
2018-10-01 16:20
4

Jag skulle ärligt talat sätta halti på hunden under tiden. Visst en framknäppt sele vänder hunden mot dig, men med en skada tycker jag det är helt acceptabelt att ha ett halti på.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

JoannaLi
2018-10-01 16:41
2

Absolut håller jag med om #1, annars tänker jag att kan det funka med midjebälte? Då behöver man bara understödja med händer/armar. Så gör jag när mina händer inte är med.

Lord Vulcan
2018-10-02 08:15
0

Håller med #1. Har själv halti på min unghund ibland, när hon är som mest bökig.

Skivling
2018-10-02 21:10
0

Halti, är det en sån grimma? Hur fungerar den egentligen.. Bälte, har man vanligt koppel i den? Ska absolut åka och utforska vad som finns i butiken! Idag har jag gått med kopplet bakom baken men när det kom en tjusig hund slängde han sig bakom rumpan ändå, fåntratten. Tack för ideerna!

Nordanälvens
2018-10-03 15:20
0

Halti kan göra mer skada än nytta. Det en halti gör är att vrida hela huvudet på hunden vilket kan orsaka både obehag och smärta om hunden exempelvis skulle kasta sig efter dendär brödbiten, vilt eller nåt annat kul/mindre kul. En vanlig, välsittande sele (en sele som inte skadar hundens kropp eller hindrar hundens rörelsemönster, t.ex en y-sele eller en dragsele) och ett midjebälte kommer en långt med!

Han/honom

JoannaLi
2018-10-03 15:25
1

#4 Som sagt är det en del skaderisk på halti, och den funkar egentligen genom att man har väldigt mycket nerver i ansiktet som kläms av haltin, och den ger alltså "större effekt av mindre kraft" för att vara diplomatisk. 

Med det sagt så finns det absolut situationer där det är nödvändigt, och är man skadad så är man skadad i min värld!

Man kan ha vanligt koppel i bältet - välj ett bälte med expanderdel, så att det inte blir ryck! Vill man vara extra bekväm kan man köpa ett expanderkoppel (till exempel en draglina, annars har Baggen expanderdel i sina koppel) i kombination med expanderbälte. Så kör jag när jag måste ha dragschäfern i koppel längre stunder, då känns han knappt av alls :D

Skivling
2018-10-03 22:12
1

#6 Tack, det låter bra med expander, så kan jag använda det när jag joggar också! Har bara spårsele, men det borde väl gå bra med den.