Muskel som gått av
Hej! Jag tog min hund till veterinären idag då han igår började halta rejält på sitt ena bakben. Han röntgades och det visade sig att det var muskeln som hade gått av och att vi först och främst ska få ner inflammationen och ta det där ifrån. Hon nämnde också att man kan använda laser för att snabba på läkningsprocessen men sa att jag kunde tänka över det då hon inte sa att det var ett måste.
Så min fråga är då är det värt att göra laserbehandling? Läker det mycket snabbare eller går det lika bra utan? Jag glömde helt att fråga hur mycket det kostade så om det är någon som gjort det innan får ni gärna säga vad det gick på! Hon som utför laserbehandlingen hade gått hem för dagen så kunde inte prata med henne, så därför tänkte jag fråga här innan jag ringer i morgon för att se om någon har erfarenhet utav det!
Tacksam för svar!!
Jag har lasrat min hund, dock slet han av en hel tramdyna och skalade av den andra, och det läkte väldigt fort med laser.
Vill du ha bilder från vecka-till-vecka så skickar jag via PM, men du kan inte vara kräsmagad för bilderna är rätt äckliga.
Nästan alla bolag ersätter laserbehandling, inte agria dock(om dom inte ändrat på det alldeles nyligen- men det tror jag inte) och det kostar ungefär 400kr/gång, vilket jag kan tycka är billigt eftersom det hjälper läkningsprocessen på traven väldigt mycket.
-
Jag har också goda erfarenheter av laser och det är väl värt pengarna om man tänker på att rehabiliteringen blir kortare totalt. Det minskar också risken för felbelastningar och sekundärskador. Agria ersätter som sagt inte laser, men be att veterinären inte skriver just "laser" i remissen utan något mer allmänt. Samma sak med kvittot från rehaben, be att de skriver lite ospecificerat. (Om du har Agria, alltså.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har muskeln gått av helt eller är det "bara" en mindre skada?
Oavsett vilket så finns det extremt mycket mer effektiva metoder än laser. När mina hundar haft muskelskador så har de fått elektroterapi av deras fysioterapeut. Det har så bra verkan att jag ser tydlig(!) skillnad på hunden om jag jämför med när vi kommit till fysion och när vi gått hem någon timme senare samma dag. Sedan är det "bara" för mig att underhålla det så att det inte blir sämre till nästa behandling och så har vi gjort 3-5 gånger innan hundarna varit helt bra (ja, jag har tyvärr haft muskelskador på fler än en hund).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack så jätte mycket för era svar!! Ska absolut ringa veterinären idag och höra hur många behandlingar han behöver och hur mycket det kostar! Han fick smärtstillande igår och går redan bättre på benet så det är ju positivt! #1 Ja jätte gärna skicka gärna pm skulle uppskatta det jätte mycket!! #2 ja det är ju agria jag har så ska prata med veterinären om det går att lösa på fett sånt sätt! Tack för tipset!! #3 Så som jag förstod det och såg på bilderna så var muskeln nästan helt av! Veterinären sa bara ”muskeln har gått av” men när hon visade röntgen bilderna så såg man ändå att det var en liten bit som fortfarande satt ihop. Elektroterapi påbörjade ni det på en gång? Veterinären pratade om rehabilitering men det ska vi börja med efter inflammationen gått ner! Det var bara laser som gick att påbörja redan nu, sa hon iallafall!!
Laser är fantastiskt och kan göra stor skillnad i läkprocessen.
Skulle tippa på att en behandling kostar ca 600kr.
Det enda problemet är att försäkringsbolagen inte täcker laser eftersom det inte har gjorts några vetenskapliga studier än på hur det funkar för hund. (Tror dock att det har gjorts studier på människa och häst)
Vissa fysioterapeuter kan istället lägga in laserbehandligen som "massage" eller liknande, vilket försäkringsbolaget ofta ersätter.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#4, ja, det börjades med på en gång. Ju snabbare det går att börja med det desto bättre. Men, jag vet bara en enda fysioterapeut i hela landet som arbetar med elektroterapi på det här sättet och 99% av de andra jag pratat med (har pratat med ett ganska stort antal fysioterapeuter och veterinärer) förstår inte alls vad elektroterapi är. Att använda laser på en inflammerad muskel skulle jag aldrig våga göra, å andra sidan skulle jag som sagt var inte använda laser på muskler öht.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm