Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1763 ggr
[~Kollen~]
0

Aussie och Husky?

Jag har undrat väldigt mycket om Aussien är mera krävande än huskyn? Eller så är det tvärtom? Men jag tror båda är lika krävande på sitt sätt men om man skulle gemföra? Jag har försökt hittat gammal tråd men har inte hittat. Nu så ställer jag bara en fråga hur ni tänker vad jag har läst så är inga frågor dumma hoppas det stämmer.

Sugar Mist
4

Nä alltså, det är ju två skiljda raser med olika grundbehov, sen är det från person till person vad man uppfattar som "krävande".

Huskyn är krävande på det sätt att dom ofta lider av separationsångest, de har ett stort motionsbehov och de har hög jaktlust, vilket kanske inte alltid lämpar sig i storstäder etc. 
Aussien har du nog läst tillräckligt många svar på för att veta varför den är krävande, vid det här laget :) 

Det går inte riktigt att jämföra en draghund med en vallhund.

-

Karmatarerskanise
2

En Husky ska dra eftersom det är slädhundar.

[~Kollen~]
0

#1 Fattar. Mina drömraser är Husky och Aussie men mest Aussie, Jag hade viljat köra Agility, Nosework, Lydnad, Frisbee/Kasta bollar, Freestyle och mycket mer, Långa härliga promenader och jag är mycket villig och vill jobba med sånt med hunden och skulle göra allt för att hunden skulle må bra därför hade jag så himla mycket vilja ha en Aussie som andra hund. Får alltid drömma vidare =(. Ska få en sheltie nästa år då jag tänkt köra på. Jag har alltid älskat hundar och alltid viljat ha hund i flera år just nu är jag 12 år. Jag vet inte mer vad jag ska skriva ^_^

molam
4

Aussien kräver mer mentalt
Huskyn kräver med fysiskt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[~Kollen~]
0

Glömde nämna Mental

Rafflan
1

Raserna är extremt olika, så vilken ras som passar sig beror på vad du vill göra med hunden :)

[~Kollen~]
0

#6 Mycket träning, Agility, Nosework, Freestyle, Lydnad, MentalTräning. Det är det jag längtar mest över om jag ska vara ärlig

molam
6

#7 då är det inte husky du ska ha :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tiger tok
3

Är det träna du vill göra ska du inte ha en husky

[~Kollen~]
0

Har inte sagt det och man kan träna vilken hund som helst igentligen spelar ingen roll hur stor den är eller hur dom är :p Men Husky är nog kanske inget för mig men hade viljat ha en Aussie nån gång. Nån gång har ni väll uppfyllt en av eran dröm?? No Hate💞

Werifesteria
4

Det är bra att ha drömmar! :) Jag minns själv när jag avr 12 år och var helt tokig i hundar, som jag fortfarande är. Jag ville ha en BC och olika jakthundsraser för jag tyckte att de var så vackra. Det är väl otroligt roligt med en Sheltie och det blir en jättebra hund för dig, som du kan träna och till och med tävla med i  allt möjligt som du har lust med :) Det är jättebra att du då kan känna efter vad du egentligen vill göra med din hund. 

Innan man skaffat hund är det lätt att säga "vi ska gå 3-4 timmar promenader om dagen och lägga spår flera gånger i veckan", men sedan visar det sig att det kanske inte var så kul som man tänkte eller för tidskrävande. Allt du vill skriver att du vill göra med en Aussie/Husky kan du göra med din Sheltie :)

Rafflan
1

#7 då låter en aussie mer passande än husky.
Är det husky du verkligen vill ha är det bara att läsa på om drag, hur man tränar, tävlar, vilken utrustning man behöver, vart du kan träna, och sedan åka och prova drag. Husky är även en ras om är svår att ha i lägenhet då dem är väldigt ljudliga, så hus en bit ifrån grannar är väldigt bra att ha om man vill äga husky ;)

[~Kollen~]
0

Husky var bara nått jag tänkte på men mitt önskemål är att ha en Aussie nån gång. Vi får se hur det går med Sheltien om det går dåligt eller väldigt bra. Jag brukar få ångest och gråta av kommentarer som är verkligen ”mean” tur att jag inte fick det den här gången. #11 Ja jag hade viljat träna mycket men inte så intresserad av tävlingar. :)

Rafflan
1

#11 jag personligen gillar sheltie väldigt bra, dem går att träna massor och tävla på högre nivå om man vill, men har man mycket i skolan/jobbet en längre period kan dem ta det lugnt utan att det påverkar dem negativt :)

Fisherling
7

#13 Det är aldrig någon som skrivit något elakt i någon av dina trådar här.

[~Kollen~]
0

#15 Jag kan ändå bli ledsen även om personen inte menar det. Det är nått jag är ledsen över. Jag kan inte kontrollera de

[~Kollen~]
0

#15 nej jag har inte får nått hat?

hemul
1

Så du är rädd att få taskiga kommenterar även om du inte fått det förut här? Och så blir du lättad när det inte händer. Är det så det funkar för dig? Försöker förstå bara.🙂

[~Kollen~]
0

Va?

[~Kollen~]
0

Cavalier king Charles spaniel är en hund jag också skulle vilja ha men har hört att dom har så mycket sjukdomar

hemul
2

#19 Du säger först att det var skönt att du inte fick såna kommentarer och senare att du inte fått såna här förut. Så uppfattade jag det. Och tänkte att som jag skrev kanske är hur det funkar för dig. Att du liksom är rädd för att bli dåligt bemött, anting du har anledning att oroa dig eller inte.

[~Kollen~]
0

Okej Jag kan inte veta exakt vad jag säger ibland

Rafflan
2

#22 när det är dags att skaffa hund tror jag det är viktigt att du tänker igenom vad du verkligen har tid och ork att göra med hunden, inte bara vad du vill göra. Så att din plan faktiskt är genomförbar och du inte skaffar en ras som inte passar dig.

Du frågar om raser som Husky, aussie, bc, sheltie och cavalier, det är väldigt olika raser med olika egenskaper, krav och temperament :)

Ang Cavalier, det är en otroligt snäll, trevlig och lätt ras, finns endel rasbundna sjukdomar så viktigt att välja bra uppfödare och bra försäkring ifall man har otur att få en sjuk hund så klarar man det ekonomiskt, alla hundar oavsett ras kan vara sjuka och ha problem. 
Cavalier är dock ganska lugn, så vill du träna för att tävla kan det vara svårt för den att placera sig i tex agility, men i andra grenar som lydnad, freestyle, nosework, mm, går det att tävla mer seriöst :)
Cavalier kräver även endel pälsvård, speciellt av tassar och skötsel av öronen :)

[~Kollen~]
0

#23 Jag vet jag har så mycket att säga men vågar inte säga det då blir det nog bråk och jag tycker det är synd att Cavailern har så mycket problem med hjärtat. Och det är klart jag tänker efter men snart orkar jag inte mer med iFokus det blir bara åt skogen när jag skriver inlägg men så jag klarad mig utan hjälp antar jag men tack för info om Cavailern

hemul
5

Men kom igen nu, har det blivit bråk hittills? Näe. Alla har ju varit vänliga och försöker svara så gott de kan. Försök ta till dig det. Försök se det som det är och inte som du är rädd att det ska bli.

Säg vad du vill säga. Ingen ligger i bakhåll för att hoppa på dig. Men det är bra att du berättat att du är känslig, så folk tänker lite extra på att vara vänliga.🙂

Fisherling
5

#24 Det är ingen som varit elak, det har aldrig blivit bråk, det är bara vanliga människor som skrivit om sina åsikter och erfarenheter. Hur ska de som svarat på dina frågor och skrivit i dina trådar känna sig när du ger sken av att ha blivit dåligt bemött? Det kan vara väldigt sårande.

Du kanske inte riktigt klarar av diskussionsforum? Det är inget fel med det, det är inte ett format som passar alla. Jag vet att jag själv behövde mogna in i det, för när jag var yngre så tog jag allting alldeles för personligt och blev alldeles för upprörd. Det var helt enkelt inte bra för mig, och då tog jag en paus. Idag kan jag hantera diskussioner på ett mycket bättre sätt eftersom jag har mognat mer, är mer erfaren och har bättre självförtroende.

[~Kollen~]
0

1 Jag har inte sagt att det är bråk. 2 jag vet inte hur man pratar ”viktigt” vuxenprat. 3 Jag vet inte ens om Hemul läser noga det jag kommenterar. 4 Det stör mig på att alla tar en like på era kommentarer och inte säger nått. 5 Och alla hundar kan ju köra agility kan dom inte det?. 6 Och vadå menar ni med att alla hundar har olika temperament och JA dom är olika men man kan ändå träna dom för det. 7 Klart att jag tänker efter men tänker ni ens efter om varför skulle jag skaffa hund om jag inte tänkte efter? Det var det som jag tror det skulle bli bråk det var mina svar 🙈😫Jag ångrar mig…

hemul
1

Jo, jag läser. Jag försöker ju bara uppmuntra dig. Och du behöver inte prata vuxenprat.

5. Kan och kan. Jag har själv aldrig hållit på med agility, men jag kan inte tänka mig att det är så nyttigt för en stor och tung hund och den skulle säkert inte bli så bra på det heller. Att bara träna själv utan krav på prestation går säkert bra med de flesta raser om man undviker sånt som kan vara farligt för dem, sliter för mycket på leder och så.

Fisherling
5

#27 Är det du får ut av iFokus värt att du mår så dåligt över allt som skrivs? Du blir upprörd och ledsen i nästan varje tråd, trots att ingen är elak, det kan väl inte vara så kul? :(

Inlägget är låst för nya kommentarer