Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 2286 ggr
Miss-Me
0

Utställnig för första gången :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon nått om utställning?? eller vet ni någon film på internet eller nått?? ska ställa ut min hund nästa vecka på lördag den 24/11. det är min första utställning jag har aldrig ställt ut innan :P vill gärna ha tips! :)

AnneN
0

en bra sida om hur utställning går till http://www.keeshond.nu/utstallning.htm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Miss-Me
0

tack!

Miss-Me
0

mer hjälp??

AnneN
0

Vad är det du vill veta? Det är lite enklare att svara på direkta frågor

_**/Mvh Anne

Miss-Me
0

när man springer i ringen med dom andra hundarna villket tempo ska jag ha? ariels uppfödare har visat mig villket tempo som ser snyggast ut med ariel, men om dom andra hundarna springer snabbare eller saktare hur ska jag göra då? tänk så e där någon hund som springer snabbare så den måste springa om dom andra hundarna??

AnneN
0

Tempot brukar ska vara att hunden travar hellst med lite längre steg då det ser snyggare ut, se till att inte sprina för fort så ni kommer för nära den hund som är framför. Man ska absolut inte springa om de andra utan hålla sig i den anvisade ordningen.

_**/Mvh Anne

marinelady
0

Jag har en bok av barbro eklund med seger i sikte…lite gammal men ger ju precis lite sådana tips det gör den..så se om du hittar den…Men som sagt försök anpassa tempot så det passar din hund och det utrymme du fått mellan andra hundar..Hoppas du får riktigt kul :D är lite avis vill också ha en hund att ställa ut.. var så länge sen nu

Miss-Me
0

en collie hur ska den stå med benen??

kryddburken
0

När du kommer till en utställning passerar du genom en entré där du får visa upp din hunds stamtavla + godkänt vaccinationsbevis. Och så brukar de som inte ska "ställa hunden" få betala en entréavgift! Du går in gratis mot uppvisande av din nummerlapp (i regel)

Vid entrén finns även kataloger för utställningen att köpa 20-50kr sisådär, en sån är bra att ha för att veta vilken ring samt vilken turordning du har. Din nummerlapp är din hunds turordning!

Inne på området letar du upp din ring och kollar vilket nummer (hund) som visas sen hittar ni er ett behaglig ställe att "lägra" er på, filt till hunden, vattenskål o en flaska vatten. Nån skön hopfällbar stol är heller inte fel. Ryggsäck med en kaffetermos rekommenderas också!! :-) 

Ta dig tid att se hur de andra gör i ringen, det lär du dig massor av! Hur man går, springer, visar osv. Det kan vara bra om du har tränat din hund att "stå" i kopplets längd med dig vid sidan om, ett knep jag hade med min dobermann var att ha en liten godisbit med mig i handen och den slängde jag iväg en liten bit framför honom där han stod, han fick de mest fina och resliga proportionerna han hade, *S* funkade fint! När domaren "tittat" klart fick ha ta godisbiten!

Domaren vill även känna på din hund, titta på tänderna och klappa almänt över kroppen. Han vill se er springa runt honom och framifrån och bakifrån. Men domarna brukar vara ganska tydliga och tala om hur dom vill ha det. när han/hon tittat klart på din hund brukar de ta i hand och du får ett skriftligt omdöme överlämnat av domarsekreteraren i ringen.

Får din hund ett RÖTT band, ett första pris, ska du in i ringen igen med din hund för att gå vidare och visas med övriga som fått RÖTT band, då tävlar ni om BIR (Bäst i rasen) & BIM (Bäst i motsatt kön) Så åk inte hem! Finns det uppfödargrupp du ska vara med i så prata ihop dig med uppfödaren om detta. Har ud kommit såhär långt så håll dig till ringen tills det är klart! & Lycka till!!

RÖTT = 1:a pris
BLÅTT = 2:a pris
GULT = 3:e pris
GRÖNT = 4:e pris

Kanske har jag varit lite fööör tydlig men hoppas det var till lite hjälp iallafall!

Miss-Me
0

tack för hjälpen! :)