är hunden rädd ?
en fråga till er som kan lite mer om hundar. jag jobbar med äldre och en av damerna jag går till har en hund som är någon blandning med cocker/vorsteh eller så. hon måste ha hunden instängd bakom galler när man kommer för den skäller och håller på . hennes dotter säger att den bara är rädd , men är en hund som skäller och gläfser och försöker göra utfall mot en verkligen rädd..? det verkar mer som den är aggresiv. den morrar och visar tänderna och skäller hela tiden.han går inte undan heller utan står verkligen vid gallret och håller på . jag är inte rädd för hunden men gör verkligen en rädd hund så ?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Hur är hundens kroppspråk i övrigt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

den viftar inte på svansen allafall ;) den skäller och håller på kanske 10 minuter eller så och sen lägger den sig och bara kollar på en och visar tänderna. jag har inte direkt kollat så noga på den pga att om den är rädd så kanske man inte ska "stirra ut" den.

i vilket läge är svansen & öronen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kan bara svara för mig och min hund. Ecko är rädd/osäker för mörker och för barn. Även för större hundar.. så när de är mörkt t ex förväras allting och han blir ännu räddare för det han redan är rädd för. Han gör då utfall mot hundar pågrund av sin osäkerhet. Men kroppsspråket brukar kunna visa endel om det. Tex så drar inte ecko så mycket som han kunde göra.. han drar mot hunden och skäller, men egentligen inte fullt ut för att han är rädd. Han har svansen långt ner osv.
Så ja, en hund som skäller och gör utfall kan vara rädd/osäker.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag tror faktiskt att hunden kan vara rädd. Det kanske låter lite löjligt, men nästa gång du kommer dit så prova sätt dig på golvet, med ryggen mot hunden och börja gäspa några gånger.
Att gäspa och slicka sig runt munnen är en lugnande signal för hundar, om hunden är rädd så kommer den säkert efter en stund att bli lugnare. Jag har inte provat det själv, bara läst om det. Men det vore kul om du ville gära det och berätta sen hur det gick. Kom ihåg att du kanske måste sitta en liten stund, sen kanske du tilloch med får hälsa på hunden.
Visst kan det vara så att hunden är rädd, omöjligt att säga, men det är många, många hundar som beter sig såhär på avstånd när de är osäkra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
den hunden är säkert rädd, och en hund som är så rädd som du beskriver ska man inte gå i närheten av,dom kan nypa till ordentligt…det är det enda dom har att försvara sig med, att bete sig sådär,en hund hugger inte om den inte känner sig hotad på något sätt, och då är den ju rädd helt klart…

Den är allra troligast rädd. Oftas är det ju mer ljud desto osäkrare hund.
När Du går dit nästa gång så fråga ägaren om Du får kasta in en godis när Du kommer dit. Vänd sidan åt, titta inte på hunden, stå avslappnat och kasta lugnt in några godisar till hunden. Gör sen det Du ska hos ägaren, utan att titta eller prata med hunden. Gör detta några gånger så ska Du snart se skillnad.

Min hund kan vara lite rädd av sig speciellt när det gäller killar som kommer hem till oss som hon inte känner. Hon kan då verka ilsken för hon morrar, boffar och gnyr. Men samtidigt så viftar hon på svansen och vill fram och hälsa. Så jag upplever inte att hon är arg snarare att hon är osäker. Vet inte varför hon känner så när det gäller vissa killar för vad jag vet så är det aldrig nån som skrämt henneeller varit elak. Hon är även osäker då folk har mössa, huva eller keps på sig.

#9 - "matte, gillar du denna killen?" ;)

Nja jag menar ingen specifik kille, hon brukar bete sig så mot alla men ofta släpper det efter en stund och så blir hon bästis med dom istället

jaha, nu har det hänt som inte får hända. en av tjejerna som går dit blev huggen av den där hunden idag !!!
hon gick in som vanligt och hunden kom lös och högg henne i benet. den ville inte släppa heller !! sen försökte den igen men då kom hon loss och sprang iväg.
hunden måste ju vara psykiskt störd eller så. blir bara förbannad för så ska det inte vara !!!
#12 Vad händer med hunden nu?
Och en annan fråga bara, vorsteh, är inte det en vakthund från början? Om inte, vilken hund som liknar förväxlar jag den med??

vet inte vad som händer med den men ingen av oss får gå dit längre innan något har gjorts åt hunden. antingen stänga in den helt eller avliva .hunden har huggit mot mig med men kom inte åt. jag anser att det är fel på hunden när den beter sig så för det är inte acceptabelt.
vet inte vad vorsteh användes till förut , behöver ju inte vara den rasen i , liknar den lite bara.
En vorsteh är en fågelhund/jakthund.
En rädd hund brukar bete sig på det viset, men en rädd hund kan bli en farlig hund om han känner sig hotad.
Jag tror dock inte att hunden är psykiskt sjuk, vi vet för lite för att kunna säga något om det.
Förstår jag saken rätt så jobbar du inom hemvården och då är hundens hem din arbetsplats. Helt klart att nuvarande situation är oacceptabel och ej godkänd pga dålig arbetsmiljö.