Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2680 ggr
Majtassen
2018-05-08 14:12
1

Aussie

Vi funderar på att skaffa Aussie? Det är en av mina favorit raser så jag kan ju ganska mycket men tänker att det är lika bra att fråga ändå,

Är det något speciellt ni tycker man ska veta om rasen? Några sjukdomar / symptom man ska vara extra vaksamma över? Något extra viktigt att tänka på med rasen?

Sugar Mist
2018-05-08 14:27
1

Du har ju ett helt forum här på iFokus med just aussien som ämne, australianshepherd.ifokus.se :)
Där finns mycket matnyttiga trådar.

Även australian shepherd Sverige och svenska australian shepherd klubben på Facebook har en del trådar och diskussioner.

Annars är det jättebra att läsa SASK's rekomendationer för avel och inte köpa valp från en uppfödare som inte följer de rekomendationer.
Sen så gå inte bara på uppfödarens ord utan gör egna efterforskningar, fråga valpköpare hur dom upplever kenneln, kolla långt bak på avelsdata efter sjukdomar, mh osv. 
EP förekommer också i rasen, listade hundar har du här https://sask.nu/epilepsi

Överlag finns det mycket om aussien på klubbens hemsida. 

Jag själv är extra vaksam över uppfödare som säljer sina valpar som bra brukshundar men själv aldrig tävlat och inte har några avkommor som är ute på banorna med resultat. 

Edit: Nederländska AussieRescue's sidan har en bra text på sin sida om aussien, som kan vara bra att tänka på när det gäller att skaffa aussie :) 
http://www.aussierescuefund.nl/

-

Lona
2018-05-08 14:28
4

Jag kikade lite i din andra tråd om att välja ras och baserat på vad du skriver där så tror jag inte att aussie är rätt ras.

Skenet bedrar, de är långt ifrån så mysiga och snälla som de ser ut att vara, rasen har även rätt stora problem med mentaliteten. Nervositet, stress och osäkerhet/rädsla är tyvärr inte ovanligt.
Aussien blev populär rekordsnabbt vilket sällan är en fördel, att det dessutom till stor del var utställningsfolk som drogs till rasen gjorde inte saken bättre.
Det finns bra aussies, absolut, men de kan vara rätt svåra att hitta.

Vill man ha en arbetsmyra med hög kapacitet i många grenar men som kan vara ganska knepig och kaxig med en hel del vakt och skärpa, ja då kan aussie vara något.

Vill man däremot ha en okomplicerad hund som hänger med på det mesta och är allmänt go och glad, så finns det lämpligare raser.
Man kan göra det betydligt lättare för sig i sitt hundägande än att skaffa aussie, om man säger så.🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2018-05-08 14:32
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det första man ska veta är att det är en hårt arbetande vall- och brukshundsras. Det är ingen sällskapshund man aktiverar med lite nosework en gång i veckan och agility på sommarhalvåret. De är hundar som vill träna och bli utmanade året om. 

De är problemlösare, de kan jobba självständigt, de vill ha utmaningar och är sjuhelsikes roliga att träna med. Jag har en tik på 3 år och trots att hon är min första tävlingshund någonsin är vi redan uppe i klass 2 i lydnad, mästarklass i rallylydnad och är nästan i klass 3 i agility. Hon har en riktigt bra balans mellan att jobba självständigt och med mig. Hon är utan tvekan den smartaste hunden jag någonsin träffat, och ändå helt okomplicerad i vardagen. 

Jag valde mellan kelpie, aussie och malle och det blev en aussie. Aldrig ångrat det. Det är en fantastisk ras med mycket humor och jävlar anamma. 

Det du ska se upp med är uppfödare som avlar på hundar där det saknas arbetsmeriter i släkten (då pratar jag om bruks, lydnad, vallning ect, inte rally och nosework), uppfödare som avlar på hundar med 5 på skott eller på hundar med flera nära släktingar med 5 på skott. Samma gäller för 1-2 på hantering på MH. Undvik även de som avlar på väldigt låga poäng på lekmomenten.

På Svenska Australian Shepherd-klubbens hemsida finns en offentlig lista på hundar drabbade av epilepsi. Undvik hundar med de hundarna i stamtavlorna. (Ja, det finns de som avlar på hundar med nära släkt som har EP, sorgligt nog). 

Officiell info som MH och HD/ED-status hittar du på hunddata och avelsdata. Där kan du få en överblick på hundarnas hälsa, mentalitet och arbetskapacitet. 

Något som jag personligen undviker är hundar med väldigt mycket päls, jag kollar inte ens närmare på släkten eller så. Den sortens rikliga päls fyller ingen funktion utan hindrar snarare, och den pälsen står ofta för linjer som är helt ointressanta för mig som vill ha en arbetande aussie. (Som egentligen borde vara ALLA aussies, men ja.. Världen är som den är.)

Bild på min Tinja 😃

Majtassen
2018-05-08 14:38
0

#3 oj vad söt Tinja är 😂😍

Majtassen
2018-05-08 14:39
1

#2 okej ska fortsätta kolla vidare 🙂

Majtassen
2018-05-08 16:33
0

#2 finns det någon ras som är som en CCD fast "större verision" liksom om du fattar hur jag menar (alltså som deras personlighet)

Lona
2018-05-08 20:00
0

Jag har en väldigt luddig uppfattning om CCD måste jag erkänna, men om vi vänder på det; en ras med lite aussiementalitet men mer okomplicerad och mindre krävande?🙂
Lite easy-going, sådär, som man kan göra det mesta med men kanske inte på SM-nivå?
Det finns ju rätt många raser med vallningsbakgrund som har kvar mycket av förigheten och lättsamheten men inte hela den komplexa vallningsbiten.
Till exempel sheltie (för liten?), collie (finns både kort- och långhår), Bearded Collie och schapendoes som ni väl diskuterade lite i den andra tråden.
Pudel är en underskattad ras, om man klipper ner dem i sportfrisyr så ser de lite mer "normala" ut.😃

Retrievers eller någon av springer spanielarna? Det skiljer visserligen en del mellan retriever och vallhundar, men även de flesta retrievers är okomplicerade, lättlärda och trevliga hundar.

Med tanke på hur många raser det finns så är det lite lustigt att man kan slita sitt hår för att hitta en som verkligen passar!😛

Hornslandet
2018-05-09 12:36
0

Bearded Collie har jag fått en väldigt bra bild av som medelstora..gladlynta.. inte alltför komplicerade hundar. Såklart varierar väl individer men.

Lona
2018-05-09 19:08
4

Jag kanske skall lägga till att jag inte har något emot aussies, jag låter nog rätt negativ för det mesta.😊
Vissa raser passar de flesta, även om det inte blir klockrent rätt så blir det inte tokfel heller.
Andra raser är knepigare och behöver hamna i precis rätt hem för att utvecklas på ett bra sätt, annars kan det bli snudd på katastrof.
Det är inte roligt för vare sig ägare eller hund när man inte matchar varandra och aussie är onekligen en av de lite knepiga raserna. Hellre att man råkar avråda någon som faktiskt hade passat som aussieägare än tvärtom, helt enkelt.

Majtassen
2018-05-09 21:30
0

#7 Är lite orolig för Bearded collies då vad jag uppfattat är dom ytterst skotträdda? det är jakt i skogen och så tränar dom på en äng tätt intill så mycket ljud 😐

Anledningen till att jag vill ha en CCD aktig hund är för att min faster har en som jag brukar låna och sköta om och vi har varit bff's sedan hon var 8 månader dock är dom lite för hoppiga med tanke på att jag vill ha en större hund 😃

Lona
2018-05-09 22:04
0

#10, Jag upplever schapendoes som stabilare än beardisen när det gäller mentaliteten.
Där har du en fördel med "vanlig" collie - det räknas som en bruksras vilket innebär att föräldrarna måste ha gjort MH, eller åtminstone ha "Känd mental status."
Rasen har dessutom index för mentaliteten numera.
Seriösa collieuppfödare gör MH för sina kullar, du får alltså ett betydligt bredare material att kolla än när det gäller de flesta raser som inte tillhör SBK.
Det finns bra uppfödare av beardis och schappe också, som gör MH el BPH, men det är lättare att hitta hos collie.
(Det finns mycket skitavel inom collie också tyvärr, men den är svårare att maskera.😉)
MH och BPH säger givetvis inte allt om en hund, men man kan få en rätt bra avelsutvärdering när man ser hela kullar osv. Dessutom säger det en hel del om uppfödarna, när man ser hur många avkommor som beskrivs, vad de får för resultat - och vad de väljer att avla vidare på.

Majtassen
2018-05-09 22:05
0

#9 vet du något om Briard? :)

Majtassen
2018-05-09 22:20
0

#11 menar du Border collie eller sån här långhårig collie när du skriver vanligt? :) hahah är lite trög 😃

Lona
2018-05-09 22:28
0

#13, Med "vanlig" menade jag de som bara heter collie i rasnamnet, finns kort- och långhår. (Lassie, med andra ord😃)

Hornslandet
2018-05-10 11:15
0

#12 Jag har Briard och kan en del… du kan fråga här eller i PM om du vill.

[~Kollen~]
2018-09-23 14:51
0

Har du haft hund förut?