Aktiv och uthållig ras??
Som rubriken stavar är jag ute efter en tålig hundras, med det menar jag en uthållig ras som klarar att hänga med på joggingturer, agilitybanan samt långa skogspromenader mm. En ras som inte ska vara allt för reserverad, som ska vilja lära sig och vara ganska (eller mycket) lättlärd:) tycker nu att detta har börjat bli JÄTTE tjatigt!! Vilken ras hit och vilken ras dit! "Nej, för mkt pälsskötsel" "Nej, för krävande" osv… jag vill mer än gärna hitta den perfekta rasen för mig, och jag menar det! Så snälla skriv!!! •En ras med inte så mkt pälsskötsel men ibland kan det faktiskt vara kul med lite genomborstning då och då •Lugn bland människor, hundar och andra djur •Lättlärd och lyhörd •Storlek spelar absolut ingen roll, men bara så att den passar •Passa i ett förortsområde med skog, trädgård och två våningar •Inte för många sjukdomar, vill inte att hunden ska lida och vill inte heller betala massvis med veterinärbesök •Tycka om barn och vilja dela sitt hem med två hundkunniga "tonåringar" (10 och 12 år) •Aktiv och uthållig men även lugn inomhus Så snälla, skriv!!!!!!=D
En hund behöver inte vara "aktiv och uthållig" för att klara skogspromenader, jogging och agility (såvida det inte är elitnivå). En frisk hund som är någorlunda sunt byggd klarar det utan problem, och jag upplever att många skaffar för aktiva raser för att man underskattar hur mycket en "vanlig sällskapshund" klarar av.
#1 okej, men har du något förslag på en aktiv sällskapshund??
Aktiv och uthållig, då tänkte jag direkt på bruksraser, men sen när jag läste inlägget verkar det frågas mer om en aktiv sällskapshund.
Finsk Lapphund kanske kan vara något?
Vad tror du om shetland sheepdog? populära agilityhundar som hänger med på lite allt möjligt. Finns lite hälsoproblematik och problem med mentaliteten, men det går att hitta bra hundar hos seriösa uppfödare.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 har typ "halv-ägt" en finsk lapphund;) dvs ägarna tog typ inte så bra hand om henne så jag skötte henne, rastade henne, tränade med henne mm. Jag lärde henne att andra hundar inte är farliga på promenad och jag tröstade henne när hon ylade efter sin saknade cockerspaniel-vän… men hon är världens bästa hund och supersnäll!!
#4 några kompisar till oss hade en sheltie, vi frågade lite om den och de sa att den var väldigt stressad, skällig och ville valla ihop allt och alla.. det vi är ute efter är inte en skällig vallhund, men det kanske bara var den hunden?.. vi har också en sheltie här på området, men den är väldigt reserverad och så fort man vill hälsa "pip-skäller" den och morrar..:( men ni kan väl skriva lite om vad ni tycker om dem och om de ni träffat har samma uppfattning som jag??:)
Isländsk fårhund? https://www.skk.se/sv/hundraser/islandsk-farhund/
Japansk spets låter som en utmärkt hund utifrån dina önskemål.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Dansk/svensk gårdshund
Cairnterrier
Jack Russel
Västgötaspets
Själv har jag en jack russell som är väldigt pigg och lättlärd. Hon älskar att motionera och följa med ut på långa promenader. Det är roliga hundar men med lite jaktinstinkt och lite trimmning då och då om man inte har en släthårig. Världens bästa hund och jag skulle säga att de inte alls är så ”på” som alla säger. Det är ju annorlunda från hund till hund men så länge man sätter tydliga gränser så är de världens finste hundar.
#11, Fast hur gammal är din JRT? Hon är väl inte vuxen än, då är det lite svårt att veta hur de kommer att bli när de är "färdiga". :-) TS, angående ett par av raserna som nämnts; isländsk fårhund skulle kunna passa, dock är de lite "spets-egensinniga" även om de som vallhundar har en viss förighet också. De är sunda och uthålliga, brukar vara ganska lagom i aktivitetsnivå för en aktiv familje/sällskapshund. Det är inte rätt ras om man vill SATSA på tex agility, de har inte samma följsamhet som sheltie och liknande raser. För ett aktivt och omväxlande liv där man testar lite allt möjligt som agility, bruksgrenarna, rallylydnad och nosework så funkar de perfekt. Har liten eller ingen jaktinstinkt och brukar inte vara svåra att ha lösa med vettig träning. Funkar för det mesta väl med både folk och fä - helt klart den bästa stallhund som jag haft! Nackdelen är väl att de kan vara väldigt(!) skälliga. Till viss del en träningsfråga men det går inte att komma ifrån att skalltröskeln är låg. Vad gäller cairnterrier så skulle en cairn älska det livet! Frågan är om ni skulle uppskatta en stundtals ganska egensinnig och envis liten kompis som inte alltid gör exakt som matte eller husse vill… Cairn kan vara perfekta familjehundar som på sitt kavata vis glatt hänger med på allehanda aktiviteter men de har inte samma följsamhet och vilja att vara till lags som tex sheltie och Pudel. Man får vara lite listig och påhittig för att träna med en cairn men det är en kul utmaning. Robusta både fysiskt och mentalt, väldigt sociala, charmiga med en glimt i ögat och en räv bakom örat - och ständigt lika glada.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12 Jag har en valp och min storasyster har en vuxen som jag syftade på.
#13, Då är jag med! :-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ingen som vet något om shelties? Är de så skälliga och stressiga eller är de flesta lugna och trevliga individer?:)
#15 hitta en bra uppfödare som har hundar med det temperamentet du önskar. Det finns problem med rädslor och nervositet inom rasen, lägg ner tid på att hitta en bra uppfödare med bra hundar så lär det inte vara ett problem.
#15 Shelties har lätt till skall, ja, men det går ofta att få bort mycket med träning, och i min erfarenhet är det ingen ras som bara står och skäller för att, utan dom pratar för att dom vill säga något (någon kommer, jag är astaggad på att träna, jag behöver gå ut osv) Gör lite research och besök uppfödare och tävlingar för att se hur hundarna är irl - tyvärr snackar de flesta uppfödare högt om sina hundar men avlar på precis vad som helst…
Johanna - Instagram
Min mammas kompis hade en Lhasa Apso eller så var det en Bichon Havanais för dom är ganska lika jag brukar bland ihop dom men iallafall så vår det en busig och glad hund och full med valpenergi! när hon blev lite äldre blev hon mer lugn och tyst men hon var härlig att gå ut men på promenader! Lite envis ibland😄 Kanske en Lhasa Apso? Dock ganska mycket päls men Lycka till!
#18 kanske lite mycket pälsskötsel på en Lhasa Apso… men det verkar som en härlig ras!
Annars har jag ett annat förslag Papillon! Dom e aktiva och en vänlig ras❤️
#20 okej, tycker det är fina hundar❤️