Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1270 ggr
Solrosen23
0

Hunden är beroende av husse

Våran hund är 1,5 år och han han svårt att vara utan husse. Om vi är ute på t.ex. gården eller på med honom och husse går iväg 20 meter så börjar han att gnälla och försöker dra sig till honom. Eller om hela familjen är hemma och så går husse ut så börjar han att gnälla, pipa, hoppar upp så att han ser i fönstrens för att mest honom och sedan sättet sig vid dörren och väntar på honom. Men efter ett tag så när han gått blir det bra igen. Det här är väldigt jobbigt både för oss men även för hunden eftersom han verkar bli så orolig när husse går iväg. Har ni någon idé om vad det hör kan bero på eller några tips på hur vi kan träna bort det?

[Tisstassen]
1

Min första tanke är att du kanske kan träna/busa mer med hunden? Kanske är det husse som brukar tex ge mat, godis och lek? Dessutom att husse inte ska hälsa på hunden när han kommer tillbaka, det tycker jag har blivit stor skillnad sedan jag började ignorera hundarna när ja kommer hem, ger dem endast uppmärksamhet när de lugnat sig :)

[EM_L]
1

Försök och träna bort det. Bryt det beteendet.

Att hälsa på hunden när den är upphetsad eller prata blir ett beteende med tiden och därför ska man bara belöna, klappa eller vad man gör när hunden är lugn och undergiven.

tiger tok
7

#2 varför ska den vara undergiven?

[Forest]
1

Vi har en hund som kan bli för mattig. Trots att husse gör div roliga saker med hundarna så har det inte hjälp. Jag är långt i från detta med kela klappa o klia på dom den biten står husse för. Jag står för en drös som våra anser är pest o pina. Som klippa klorna,borsta tänderna, pälsvård borsta,kamma, bada,föna och klippa. Ändå är hon åh min matte… så jag får helt enkelt stänga hon får inte fjompa efter mig jag lyfter ner henne eller flyttar på henne så hon inte är som ett plåster. Det är mer kring löp (eller om jag jobbat 9-10 dagar i rad ) hon blir jobbigt mattig men jag sätter gränser. Jag skulle säga till hunden gå å lägg dig, ta bort den från fönstret eller stänga så han inte ser husse. Att ge något tuggben eller något som tar lite tid o knapra på. När husse kmr hem så ska han hälsa på hunden när den är lugn. Det kan ta sin tid det gör det för våran men hon tjänar inget på leva apa för matte hälsar ändå inte. 🙂 Sen kan ni göra mer roligt ni andra som hunden gillar träning mat o lek. Jag kan varm rek gå en hundkurs till dig o vovven det brukar uppskattas 😊

Skivling
0

Hemma hade vi samma men motsatt problem. Jag gjorde som med ensamträningen, gick fram och tillbaka tills det inte var intressant längre. Det har blivit mycket bättre. Det lustiga var att han kunde vara själv hur bra som helst, men var de andra hemma och jag gick, började han pipa..

[Tisstassen]
0

#4 haha det roliga är ju att hundar många gånger verkligen gillar människan som hanterar dem, även om det är "tråkig" hantering som kloklipp 😃 tacksamma varelser (ibland)❤️