Vad gör man av hunden under lumpen?
Hej, jag är så sjukt sugen på att skaffa hund eller bli fodervärd men måste såklart tänka över om det faktiskt skulle vara möjligt under min livssituation. Just nu går jag anda året på djurvårdslinjen i gymnasiet och har möjlighet att rasta hunden under skoldagarna och spendera mycket tid med den efter skolan. Efter skolan tänkte jag gå lumpen med störst sannolikhet. Är det någon som vet vad man brukar göra av sina hundar när man tar lumpen? Ber man en vän eller släkting ta hand om den eller kan försvarsmakten möjligtvis erbjuda hundstall till de som behöver. Jag vill helst bli hundförare. Är det kanske bäst att vara fodervärd till en hund och köpa den efter att man gjort lumpen, då har man ju möjligheten att lämna tillbaka hunden till uppfödaren om det inte skulle lösa sig?
Tack så mycket för svar :D
MMMMMMMunkar E godA
Man brukar lämna hunden hemma med en släkting eller liknande om man har hund sedan innan. Går man hundförarutbildning så får man en hund på plats, man tar inte med sin egen hund och tränar med den, men det visste du nog redan. 🙂
En sak att tänka på är ju att du får inte särskilt mycket ekonomisk ersättning när du gör lumpen, så det är bra att ha en stark buffert för veterinärbesök och liknande.
/Surpan
Tack för svaret :)
MMMMMMMunkar E godA
#1 Man kan ju dock välja att bli fodervärd åt försvarsmakten, om man då utbildar sig bör man väl rimligtvis få behålla sin foderhund om den blir godkänd? Det öppnar ju dock för att man eventuellt står där sedan med en hund som inte är godkänd att arbeta inom försvarsmakten…
TS… Min vän ska gå GMU och har valt att köpa en färdigutbildad hund när han själv är färdigutbildad istället, just för att inte behöva chansa på ifall hunden passar yrket eller ej, då vet han att han får en godkänd hund att ha på jobbet, vilket väger upp att han missar hundens första år.
#3 Du måste inte köpa ut din fodervärdshund om den inte blir godkänd, men du blir erbjuden :)
Om det var jag skulle jag nog välja. Lumpen eller hund. Eller först lumpen och sen hund.
#4 Självklart inte :)
Men om TS vill gå utbildningen och tar en fodervalp, så kan det säkert anordnas att hon får behålla hunden och arbeta med sedan, menar jag. Alltså, inte att hon ska köpa ut den utan själv arbeta med den inom försvaret, om den klarar testerna dvs.
#6 Tänkte på "Det öppnar ju dock för att man eventuellt står där sedan med en hund som inte är godkänd att arbeta inom försvarsmakten…" 🙂