Hundlös, hur göra nu?
Känner mig helt vilsen. Gamla Elsi fick somna in i början av sommaren, hon var 14 år och det var planerat. Men så började lillhunden, som haft problem med ett knä av och till, att halta kraftigt och vi tog bort även henne efter besked om cancer. Hon som skulle leva och vara pigg i flera år till! Så helt plötsligt, efter nästan 30 år som hundägare, blev det helt tomt. Vi bestämde oss för att ta en paus och inte skaffa ny hund förrän till nästa sommar. Passa på att känna oss obundna och göra saker som är svårare med hund. Men det är så tomt, hur lever man ens utan hund? Jag har inte kunnat låta bli att kika runt och har nu hittat en omplacering jag är sugen på, men är det dumt så snart efter att ha förlorat två älskade hundar? Att ta in en ny hund redan kanske bara ökar smärtan, och jag var inställd på att leva utan ett tag. Men nu längtar jag bara efter en hund att ta hand om, att vara ute med. Jag vet inte vad jag ska göra med all min tid, liksom. Har någon här varit i samma situation? Hur valde ni, har ni några råd att ge?
Om du längtar efter en hund, köp en hund. Det finns ingen lag om hur länge man måste vara hundlös efter en förlust - det är helt upp till dig. Vissa tar det år för innan de är redo, andra tar in en ny hund samma dag.
Jag skulle inte kunna leva utan hund. Det skulle vara för tomt.
Tack, det är bara det att jag inte vet hur jag egentligen känner. Trodde inte jag skulle vara beredd att skaffa hund så snart igen, men när jag hittade en intressant individ började hjärnan direkt hitta på historier om mysiga skogspromenader, att kunna åka till klubben igen och så vidare.
Gör helt vad du själv känner. Du måste inte vänta någon specifik tid. Min kompis fick ta bort sin hund (adopterad) och det tog inte lång till innan hon adopterade en ny som hennes hjärta slog för. En rätt gammal herre med lite hälsoproblem - men det har gått bra för hennes del även om han såklart aldrig kommer ersätta hennes första hund (de hade ett speciellt och starkt band).
Beklagar sorgen!
Om du själv känner att du är osäker, så kanske du kan vänmta med att skaffa en alldeles egen ? Det finns ganska många (beroende på var du bor) som söker dagmatte eller helgmatte till sina hundar.
Det beror ju helt på hur du själv jobbar också, om du har möjlighet till detta.
På så vis kan du ju också känna efter, vill jag verkligen det här just nu ? Du har ju en hand på dagarna och du kan göra allt du vill, samtidight så blir du ju inte så låst som om du hade en hund 24/7.

Jag var redo i princip direkt efter att vi tagit bort våra två hundar men för min man tog det nio år.
Stolt ägare till tre La permer
Beklagar. Fy fasiken vad jobbigt att förlora två så tätt inpå och en av dem ung också. 😕🌺
Tycker också att du ska skaffa ny om du känner suget. Men har ni möjlighet kan ni väl passa på att göra nån resa eller så innan. Själv kan jag inte skaffa hund direkt så där (blödig utav bara h-e med sånt), men önskar jag kunde.
Tack för alla tankar! Ja, det var en chock att förlora en relativt ung hund när alla tidigare har blivit gamla. På slutet, när vi väntade på provsvar och sedan fattade beslutet så tänkte jag att jag inte orkar ha hund igen på länge. Men det tog inte många dagar innan sugen kom, och saken är ju att jag ändå planerade att ta en omplacering till hösten, trodde då bara att vi skulle ha två hundar… Min tanke var först att jag skulle vara dagmatte/promenera någon hund ett tag. Men har nu pratat med sambon och vi ska höra oss för om den omplaceringshund jag hittat. Det är ju inte säkert att det blir något när jag väl vet mer och träffar hunden, men jag vill inte avstå chansen när jag hittat en lovande ny hund.
Jag hade oxå tänkt vänta, när min första hund gick bort, men det tog 1 1/2 vecka, sen satt jag där med en valp! Jag fixade inte att det blev så tomt. Samma blev det när hästarna gick. 1 månad senare, hade jag en ny. Det är bara du/ni som kan känna när det är rätt. Skäms inte för det, även om ett nytt djur kommer snabbt. Är det rätt så är det!! Jag saknar mina gamla hundar/hästar enormt mycket, och tänker ofta på dom. Ett nytt djur gör inte att man glömmer bort den gamla, men saknaden blir lättare. En ny individ behöver dej! Hoppas det löser sej 😎