Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1727 ggr
Myris & Stinis
0

Bedlington Terrier

Hej! Läs inlägget #7 i tråden Papillon och läs också #22 i tråden Raser som passar, så får ni reda på varför jag gör den här tråden:) Tycker själv att det börjar bli lite tjatigt om vilken ras vi ska ha, ena dan pappis, andra dan Bichon Frisé mm… Aja! Hoppas min ras dyker upp så småning om.. men vill få reda på mer om Bedlington terrier, vill veta hälsostatus, motion, mental aktivering, pälsskötsel etc. Skriv gärna vad du har för erfarenheter av rasen, om du har eller har haft eller kanske känner nån;P pappa har haft rottweiler, jag har haft en Finsk lapphund som sitter djupt i hjärtat, och har erfarenhet av hundar sedan lång tid tillbaka, vi är tio år, tolv år, mamma och pappa i vår familj, men vi har också en liten treårig utekanin som hunden kommer få dela trädgård med;) lite snabb beskrivning om vår miljö: Vi bor i ett förortsområde i tvåvångsvilla med stor trädgård och tillgång till skog. Rikt på katter. Hunden måste kunna vara i stallmiljö bland hästar. Kan en Bedlington vara hemma ca 2-4 timmar per dag?? Är dem ljudkänsliga? Är dem reserverade mot främlingar? Skäller dem mycket? Gillar dem barn? För våra grannar är 1-8 år och barnen i familjen är, som sagt, 10 och 12 år.. trivs de bland andra hundar allt från cavaliervalp och malteser till golden och finsk lapphund! Så snälla, skriv era erfarenheter om rasen och skriv gärna om det finns andra raser som passar in på det jag skrivit!! Tack=D

CayKantos
2

Skulle nog va lättare om du länkar till dina trådar eller citerar kommentarerna då trådar lätt flyter bort i mängden..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
0
Achatina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

För drygt 100-120år sen i Storbritannien föddes den första Bedlingtonterriern, den föddes i samma kull som en Dandie dinmont terrier, de båda raserna har alltså samma ursprung. Men man parade in Whippet i Bedlingtons. Därför har dagens Bedlingtons vanligtvis ett väldigt o-terrier aktigt temperament och ett mer vinthundsaktigt utseende. Temperamentet är mer som en vinthund men utan att de jagar med sikten.  (I ursprungslandet finns fortfarande jaktbedlingtons som inte alls har samma bra temperament som  utställningsvarianten som finns i Sverige har).

Bedlingtons är relativt friska, de har en rasbunden sjukdom som i stort sett alla uppfödare arbetar med att försöka utrota. Avelshundar testas innan avel och det sjukaste man kan/bör få tag i är en hund som bara bär på sjukdomen utan att någonsin kunna bli sjuk av den själv. Men de sjuka hundarna får äta tabletter livet ut men blir trots sin sjukdom lika gamla som de friska (om man sköter medicineringen).

Det mesta du frågar om handlar mer om träning. De flesta hundar kan vara ensamma om de tränas till det, det är inte naturligt för hundar att lämnas ensamma så man får börja från tidig ålder att vänja valpen vid att vara ensam kortare stunder, som sen blir längre och längre, ju äldre valpen blir. Hund och kanin bör dock hållas åtskilda, oavsett ras ni köper i slutänden. Ha en kompostgallerhage åt kaninen så kan hunden busa runt i resten av trädgården. Fast hundar är smarta nog att inse att vissa djur (tex kanin och familjens egna katt) tillhör familjen medan de kan vara hemska mot andra djur som inte tillhör familjen. Det är ingen skällig ras, men liksom de flesta hundar så kan de skälla om nån annan hund skäller, eller om det knackar på och liknande.

Jag skulle säga att de är ganska reserverade mot främlingar, men på det sättet att de inte hoppar jämfota upp till taket när det kommer främmande. Utan att de har fokus på sin familj och andra människor är okej, men sen är det bra. Ingen av de jag har träffat har varit aggressiva varken mot människor eller andra hundar.

I och med att de är halvt om halvt vinthundar så gillar de motion och att springa lösa. Långa koppelpromenader eller att få springa lös och kanske busa med andra hundar är något de verkligen gillar. De är oftast snabbare än "vanliga" hundar.

Det är ju lite mer pälsvård med en lockig hund än tex en Papillon, men har ni inte intresset av utställning så fungerar det ju jättebra att bara snagga en Bedlington och borsta ur pälsen några gånger i veckan så att inga tovor bildas. Men det är ju i princip samma pälsvård som en Bichon Frisé, bara lite större. De kan dock behöva täcke på sig vintertid eftersom pälsen saknar underull vilket annars håller hunden varm ute på vintern (Bichon Frisé saknar också underull, liksom Pudlar och andra raser med samma päls). Och det brukar kunna fastna snöbollar i fötterna (men det tror jag alla hundar med päls drabbas av i olika utsträckning). Köper du hund från uppfödare så får du med råd och säkert även trimmhjälp om ni vill.

Av de bedlingtons jag har träffat har samtliga varit väldigt snälla hundar, nästan för snälla. Har för närvarande två vänner som har varsin bedlington, har tidigare haft en av dem och en annan bedlington boende hos mig. Och därtill träffat runt tre andra bedlingtons. Jag har själv funderat på att köpa en till nästa hund, men det kommer bli en annan ras pga resten av familjen inte gillar utseendet.

Bilder på de två som bodde hos mig, min springer spaniel tik på strandbilderna. Den mer rosa hunden var sjuk med den rasbundna sjukdomen, ganska gammal redan på bilderna men blev 14år om jag minns rätt. Den andra bedlingtonen lever fortfarande och är 13år vill jag minnas. Hennes ägare kommer antagligen köpa bedlingtonterrier eller cairnterrier nästa gång.

Myris & Stinis
0

#3 Okej, tack för svar! Vi har kompostgaller till kaninen så vi brukar vara väldigt noga med att kaninen inte får lämnas vid samma sida galler med de hundar vi har haft:) #2 Tack för att du länkade, glömde visst det=D

Herveaux
0

#4 👍

// Harley

Myris & Stinis
0

Fortsätt gärna att skriva! Blir lika glad varje gång det är någon mer som skrivit nåt:)

Doodlemom
0

Min erfarenhet av rasen är att de är väldigt skälliga och inte särskilt träningsintresserade (har varit funktionär på aktiveringspromenader där det varit kennelträff av bedlingtons och de var inte så roliga).