Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2067 ggr
tiger tok
2018-08-28 19:36
0

HD/ed röntgen

Nu börjar det bli tid för röntgen på vovven. Vi bor norr om stan (om ni har tips på speciellt bra kliniker). Jag är under 18, och såg på evidensias hemsida att icke myndiga inte får följa med in på röntgen. Till problemet är då att det är mycket troligt att hunden kommer bli väldigt stressad om jag lämnar honom, och jag undrar då om de här reglerna gäller på alla kliniker?

[Wijnja]
2018-08-28 19:41
0

Hunden kan få lugnade innan

KatarinaSt
2018-08-28 19:43
0

Vår hund sövdes med motiveringen att musklerna då är helt avslappnade vilket är viktigt för att göra en rättvis bedömning av röntgenbilden. Annars kan muskelspänning kompensera ev brister. Så jag var med honom när han fick somna och när han vaknade.

JoannaLi
2018-08-28 20:21
0

Jag fick inte vara med när de röntgade Arrak pga under arton, men han fick lugnande, och jag fick vara med och flytta runt honom på bordet etc, och bära honom från och till röntgen. Just under bildtagningen stod jag precis utanför rummet, och kikade in i ett litet fönster bredvid en dataskärm där man kan se bilderna.

tiger tok
2018-08-28 20:28
0

Usch vad jobbigt, det vore ju skönt om man inte behöver söva. Ska gå ner och prata med den lilla kliniken som ligger här och höra vad de säger.

Lona
2018-08-28 20:57
3

Om det är ledröntgen efter SKKs regler så innebär det alltid sedering. Tänk på att du kan behöva skjuts/taxi hem, även om hunden får en spruta efteråt för att vakna upp ordentligt så är en del rejält påverkade efteråt. Kolla upp klinikerna som ligger på rimligt avstånd, en del är bättre på att ta bra bilder än andra. (Dålig bild = SKK kan inte läsa av den utan röntgen måste göras om.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2018-08-28 23:34
0

Det är inte sövning, det är sedering = lugnande. Så inget att oroa sig för :)

hemul
2018-08-29 02:11
1

Lars Audell på Gudby Djurklink utanför Väsby! Var hos honom för många år sedan med en hund med hälta. Ultuna ville avliva därför att de inte lyckades diagnosticera problemet. Det ville inte han utan han ställde diagnos istället. Han var super. Både vad det gäller kunskap och hur han bemötte oss.

Har googlat med tanke på kommande behov och kliniken verkar ha väldigt bra rykte och Audell är expert på att bedöma HD. Har tydligen varit chefsveterinär på SKK.

http://www.google.com/search?client=kmeleon&q=gudby%20djurklinkik

http://www.google.com/search?q=lars+audell+hd

Frida B
2018-08-29 06:43
0

Som många säger, hunden skall enligt reglerna få lugnande då det ska vara lika för alla och det ger bättre avslappning i musklerna. Däremot är det att föredra att ägaren är med och håller, då trots att en hund fått sederande medel så kan hunden reflexmässigt hoppa till och ramla av bordet. Så ta gärna med dig någon som får vara med inne :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lord Vulcan
2018-08-29 07:31
0

Jag lämnade min hund till skötaren. Hon sövdes, och jag väntade utanför. Var med henne när hon vaknade.

peafie
2018-08-29 07:53
0

Norr om stan betyder norr om Stockholm, eller? När jag har röntgat mina har de gjort lite olika. Nu senast var jag med och hjälpte till att hålla, för de var lite kort om sköterskor, men med lilla Svart har jag för mig att jag fick vänta i ett väntrum medan de röntgade. För mig spelar det ingen roll, jag har stort förtroende för kliniken och hundarna är så däckade av sederingen att det inte gör någon skillnad för dem. Men ja, som någon skrev, att åka bil hem efteråt är nog att föredra. #7 Jobbar han fortfarande? Trodde han gått i pension.

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
2018-08-29 08:16
0

Tack för alla svar! Jo, jag vet att de får lugnande/sederingen men tänkte att om han inte ligger still kanske han måste sövas? Anledningen till att det kan bli problem om jag lämnar honom är pga hans separationsångest. Det kan gå bra, men är lite osäkert, och är ju surt om man måste röntga om.. Jaja, vi får se, blir det problem så löser vi ju det på ett eller annat sätt. #10 ja precis, norr om Stockholm:)

Frida B
2018-08-29 09:02
0

#11 man söver dom inte för sån röntgen. När man söver slår man ut näst intill alla reflexer, ibland kan dom sluta andas kch då måste man ha dom på ventilator. En hund som sövs har en gummislang i halsen, dom kan man inte vrida och vända på hur som helst. Ett sövt djur skall ha övervakning under narkos i form av monitorer som mäter puls, temp, koldioxidhalter och syrehalter osv. Så nej, man söver inte för röntgen ;) och om man måste göra det, är det verkligen värt att röntga öht då?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Wijnja]
2018-08-29 10:20
0

Hundar brukar få lugnade när dem ska röntgas

koppargaller
2018-08-29 12:16
0

Alla hundar sederas inför HD röntgen, vilket av två preparat som använts måste anges på plåtarna för att avläsningen skall bli offentlig. Har hunden sövts (narkos) så avläses inte plåtarna av SKK.

Kan väl inte vara så svårt att förstå?

Rekommenderar också Audell.

Kalli
2018-08-29 12:38
0

Som alla skrivit så sövs hundarna inte, de får lugnande. Men det sagt så är de ändå i princip okontaktbara. Hunden kommer inte märka att du går, det kommer inte påverka resultatet. Du kan säkert vara med hela vägen förutom just när de tar plåtarna.

Rafflan
2018-08-29 13:37
1

#11 din hund kommer få en spruta med lugnande, somna, och sedan flyttas till röntgen, din hund kommer inte veta om du är där eller inte då den kommer sova. Så han kommer ligga still, separationsångesten kommer inte vara några problem då han inte kommer vara medveten om sin omgivning eftersom han sover.

Ni kommer inte behöva röntga om pga att han inte "sov bra nog", men om den som tar bilderna inte tar dem korrekt kan dem bli snea och då behöver man röntga om.

#14 man kan visst skk röntga en sövd hund, min ena hund sövdes för kastrering och då passade vi på att skk röntga när han ändå var sövd, inga problem :)

koppargaller
2018-08-29 13:49
0

#16 Då använde man förmodligen ett av de två godkända sederingsmedlen som premedicinering inför narkosen.

Frida B
2018-08-29 21:51
0

#16 ja, man passar på. Men man har inte en hund i narkos för en röntgen endast ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
2018-08-29 22:46
0

#10 Det verkar så. Har nog bara slutat på SKK. Är iivf listad överallt.

https://gulasidorna.eniro.se/f/lars-audell-veterin%C3%A4r-ab:14426798

Rafflan
2018-08-30 01:16
0

#17 vilka medel är det? 
dem sederingar jag vet om vill man inte använda innan narkos då det blir svårare att reglera narkosen om hunden först får sedering och sen sövs.

#18 nej precis skulle aldrig söva för enbart röntgen, men när hunden ändå är sövd kändes det lika bra att köra "allt i ett", dock var det som svar till #14 som skrev att SKK inte godkänner rtg bilderna om hunden är sövd vilket är fel, dem godkänner visst röntgen på sövda hundar ;)

Lona
2018-08-30 10:28
0

#20, Ja, jag har en bekant vars hund röntgades under narkos. Plåtarna avlästes senare av SKK. En riktigt sorglig historia; ägarna tyckte inte att deras unghund rörde sig bra. In för undersökning och en preliminärröntgen. När hunden var sederad enligt praxis så skrek hon ändå av smärta på röntgenbordet (sedering är ju inte smärtstillande), veterinären rusade in och hunden sövdes. Bilderna var det värsta de sett, SKK bedömde det till "Preliminärt E" - hade det funnits en längre skala hade hunden hamnat där. Kan säga att hon numera springer i hundhimlen. ♡

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

peafie
2018-08-30 11:55
0

#19 Mja, ändå inte helt säker. Jag har sett flera trådar på typ Vetbase på Facebook som handlar om var man ska röntga nu när Audell gått i pension.  Meeeen jag har inte researchat det mer än så. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Rafflan
2018-08-30 12:18
1

#21 våran första hund hade E och D höfter, han fick dem ge flera omgångar av sedering till och med ta om bilderna flera ggr, troligen för att det var så svårt att få raka och korrekta bilder enligt SKK standard pga dem dåliga höfterna. 

Dock skönt när man fick veta detta i ung ålder, genom rätt träning/motion, och hålla honom i bra hull blev han 11 år innan han blev sjuk i annat och fick tas bort <3

KatarinaSt
2018-08-30 17:02
0

#4 Menade inte att skrämmas när jag sa att vår hund sövdes. Visste inte att det var sån skillnad på att faktiskt SÖVA och SEDERA hund. Vår hund somnade av sederingen, därför skrev jag att han sövdes. Men det var ju en sedering om man ska vara petig.

tiger tok
2018-08-30 17:05
0

#24 ingen fara! Skönt med lite mer kött på benen, tack för era svar! #16 tack för ditt tydliga och utförliga svar!