Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1507 ggr
Nea00
0

Arg hund

Hejsan! Min farmor har en wheaten terrier, en tik. Hon är ALLTID sur på andra hundar och morrar så fort hon ser någon hund. Hon försöker även att smyga mot någon hund som hon ser för att "attackera". Är det vanligt att dem gör så?

Fisherling
1

Tja, jag vet inte, men jag har aldrig träffat en trevlig wheaten terrier.

Nea00
0

#1, dem är väll såna i beteendet?

Mitchika
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det går att  hitta trevliga wheaten terriers, men även dom trevliga har sina nycker och egenheter och är överlag en extremt egen ras. Det är i alla fall min erfarenhet. För smarta och för mycket terrier för sitt eget bästa. 🙂

Lyckas du fånga deras uppmärksamhet och motivera dom lär dom sig nya saker i en handvändning. En matfixerad wheaten är bland det roligaste jag någonsin haft att göra med. Det tog henne en dryg minut att förstå vad det var jag ville av henne varje gång vi tränade något nytt. 

Mindre trevliga egenskaper jag har märkt av är deras tjurighet, envishet, stora integritet, nyckfullhet (kan vara positivt också) samt att dom kan vara svårlästa och oförutsägbara. 

Svårt att säga varför så många är så otrevliga, om det är brister i mentaliteten eller om det är ägarna som brister. Eller kanske både och. Det är ingen enkel ras att ha. En självständig och envis hund som dessutom är väldigt intelligent är svår att träna om den är svårmotiverad och en understimulerad wheaten utvecklar snabbt dåliga beteenden. 

Den första wheaten terrier jag träffade var en äldre hanhundsaggressiv  hane (som dock kunde umgås med tikar bra) när jag hade valp för många, många år sedan. Min valp var också en hane, men vi lät dom hälsa för båda var nyfikna på varandra på "rätt" sätt och wheatenhanen visade inga aggressiva tendenser. Min valp knatade fram, det blev kärlek vid första ögonkastet i stort sett och dom fortsatte vara vänner och kunde umgås även när min blev unghund och sen vuxen. 

Den wheaten terrier jag känner nu och umgås med ibland var en av min bortgångna hunds bästa vänner och jag skulle klassa henne som en trevlig wheaten, även om andra kanske inte skulle hålla med om det. Hon är också envis till tusen, duktig på att driva mig till gränsen av vansinne med sakerna hon kan hitta på ute såväl som inne och expert på att få mig att både skratta och gråta (av frustration).

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Rafflan
0

Hon kanske vaktar flocken? eller inte är så social tränad med nya hundar som ung?

Om hundarna bara är med flocken och inte tränas att träffa ny hundar kan dem bete sig som du beskriver, det är inget onaturligt, visa hundar är helt enkelt inte sociala emot andra hundar :)

Therese
0

Jag känner ganska många wheatens, men ingen som är arg. Min t.ex reagerar knappt på andra hundar, kan möjligtvis titta på mötande hundar och vifta på svansen :)