Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1268 ggr
Alex&company
3

Så trött på människor!

Har någon råd om hur man ska hantera människor i sin omgivning? Jag är så trött på grannar och vilt främmande människor som förstör min träning. De har lärt min valp att hoppa för uppmärksamhet, de vägrar stå still och vänta tills han sluta och sitter ner, de vägrar låta bli att hälsa på honom. De går bara fram och klappar utan att fråga och blir sura om jag säger nej och fortsätter ändå och det känns bara så jobbigt att gå runt och veta att ens grannar är sura på en. 
Min hund älskar människor och vill fram och det har blivit värre av att folk stryker förbi honom (de kan alltså gå från ena sidan vägen till andra för att komma så nära honom som möjligt) och det har hänt att någon har dykt upp från ingenstans och verkligen kastat sig över och kelar med min hund!
Idag hade en äldre kvinna inte koll på sin lilla hund som rusade fram emot oss, jag ställde mig emellan och sa ett bestämt 'stopp', hunden sprang iväg och ägaren blev synligt arg  och gick iväg så nu är ännu en granne småsur på mig. 

Jag vill verkligen inte starta bråk, men inte en jävel lyssnar (folk ställer sig seriöst och argumenterar emot) när jag säger ifrån och förklarar att han ska lära sig att inte hälsa på alla. Någon som varit i en liknande situation som har nåt råd? :(

Changrila
8

Jag är mer mån om att det ska vara trevligt att gå promenader än vad jag är mån om att vara omtyckt. Med andra ord struntar jag i om grannar m.fl. ser mig som en extremt otrevlig typ, bara jag får vara ifred. Jag säger ifrån så kraftigt som det behövs för att de ska låta oss vara.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

HamsternPutte
0

#1 Jag gör ekaxt samma sak,det är bara så föjävligt att dem ska bli arga bara för att man inte får klappa en hund,tänk om det är nån som har en aggressiv hund och dem frågar och dem får klappa men ägaren säger nej,men personen gör det ändå,då får dem ju skylla sig själva om hunden biter dem eller går mot attack

Alex&company
2

#2 Jo såklart är det viktigare för mig också och det får nog bli så helt enkelt. Blir bara så fruktansvärt frustrerad på vuxna människor som vägrar bete sig, samtidigt som vartenda barn jag mött frågat, lyssnat och alltid accepterat ett nej.

Alex&company
0

#2 Och att det är vuxna människor som vägrar ta ett nej eller ens fråga först?? Aja, dags att bli gatans bitch…

filopa
3

När jag var liten blev jag väldigt ledsen och irriterad om någon sa nej. Till slut frågade jag varför och då förklarade ägaren för mig att de tränade och då fattade jag. Förklarar du varför till alla? Det hjälpte som sagt mig att förstå.

Alex&company
0

#5 Absolut gör jag det. Problemet är att medan barn där jag bor är jätteduktiga på att lyssna så gör vuxna inte det utan börjar argumentera emot :(

JoannaLi
2

Om de inte lyssnar hade jag helt enkelt tagit hunden med mig. Människan kommer fram - du säger nej, vi tränar - ta hunden och gå.

Alex&company
0

#7 Får göra så, känns mest skönt att höra att många andra också fått göra sig ovän med grannar :)

JoannaLi
5

#är man inte vuxen människa nog att ta ett nej är jag inte intresserad av att vara vän med människan ändå. Är det första gången det händer så pratar och förklarar jag gärna nästa gång jag ser människan utan hund eller om jag tydligt platsar hunden - men har människan ignorerat mitt nej mer än en gång är det över. Man får en chans.

Alex&company
0

#9 Vän är jag nog inte intresserad av, men jag föredrar att slippa sura kommentarer, blickar etc. varje gång man går ut, men ja du har helt rätt

JoannaLi
0

#10 Seriöst, gör de sånt? Nä, såna människor hade troligtvis hittat något att störa sig på hursomhelst. Om du kan hade jag konfronterat och frågat vad som stör dem, att jag behandlar min hund som hen vill bli behandlad, eller att min hund inte är en kommunal ägodel. Vill man klappa en hund så fort man vill får man skaffa en egen. Jag har fantastiska grannar just nu som accepterat allt hur enkelt som helst, och frågat ordentligt innan.

Krix
1

Jag har jobbat mycket med att min hund inte ska få hälsa på hundar/människor runtomkring. För varje störning som min hund får sin vilja igenom innebär ett steg tillbaka i träningen. Jag förklarar vänligt men bestämt att dom får INTE träffas samt korrigerar min hund om han försöker dra fram. Om folk har svårt att förstå eller tar illa vid sig av det kan jag inte styra på, jag prioriterar arbetet med min hund.

HamsternPutte
1

#6 man tycker ju att det borde vara barnen som gör det dem vuxna gör men nej i detta samhälle är det ju tvärtom,vuxna människor har helt enkelt mindre vett i skallen än vad barn har

Sugar Mist
2

Din hund är inte något vandrande petting zoo och kan inte folk respektera det så är det deras problem.
Är det någon riktigt enveten jävel hade jag klappat denne på huvudet och i ansiktet tills denne hade slutat ge sig på min hund :)

-

Alex&company
0

Tack så mycket allihop, känner att jag faktiskt känner att jag har 'rätt' i att säga ifrån ordentligt och prioritera min träning och min hund framför grannsämja :)

kinjelooo
0

Det är förjävligt hur vissa människor tar det personligt att man säger ifrån. Jag brukade bara säga nej eller tydligt flytta hunden ifrån den närmande personen samt undvika ögonkontakt hittills, med olika resultat. Men jag kom på en grej, nästa gång någon pratar/hälsar/rör min hund kommer jag fråga om jag får låna deras telefon och spela spel eller deras bil och köra lite. För det är ju precis det folk gör, lånar lite hunden. Ska bli spännande att se reaktionerna.

Alex&company
0

#16 Helt sanslöst tycker jag! Att man tjatar på barn att fråga och sen gör man det inte själv?

[Forest]
1

Ett tips är att om man har möjlighet åk hemifrån och träna. Så gör vi lite för att vara i fred men åker man till klubben så stör ingen även om man inte är på klubben. Runt om klubben finns jätte fina ängar vägar stigar så man kan träna vart man vill även bara släppa ha hundarna lösa utan att tänka på Kalle grannen vill prata om vädret :) Jag är trevligt mot grannar pratar gärna o visst man kan inte säga åt alla klappa inte hundarna när dom beter sig som @! $₩¥# nä det lyssnar inte alla på. Jag var inte jätte glad när vi hade Enja som valp folk tog förgivet att en valp får man alltid klappa och valp gillar min hund leka med så dom får visst hälsa. Jag fick ryta ifrån rigält några gånger sen spred det väl sig lite att jag inte ville alla skulle klappa henne mm Jag skaffa en väst o skrev Under träning fram o bak på den. Sen en väst på våran äldre hund m test tränar på sidorna. Tyckte inte dom hjälpte så mycket 🤔 lycka till ts

Lord Vulcan
1

Tycker inte man ska behöva åka bort för att träna, men tyvärr är det en bra lösning. Klart du har rätt att bli arg när folk rusar fram och ska klappa. Lyckligtvis har jag inte råkat ut för det, men gissa att jag hade tagit bastonerna om det hade hänt.

Alex&company
0

#19  Nej det är väldigt jobbigt, särskilt eftersom vardagsträning, att inte hoppa på människor etc är så viktig för att han ska kunna fungera i vardagen. Övrig träning går som tur var att göra på en övergiven fotbollsplan dit ingen går men just bristen på respekt från vuxna människor är frustrerande!

VampireGirlElvira
0

Nu har jag inte läst allt, men det är det jag är rädd för när jag skaffar mig en hund med att alla ska komma och klappa hunden utan att man ens vill det själv. Plus att när man tränar hunden, så SKA man ha respekt för det.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Alex&company
0

#21 Jag tror tyvärr det beror mycket på rasen också. Jag har haft valp förut, men då schäfer och det var aldrig någon som skulle fram och klappa! Nu har jag en spaniel, som är så glad i folk och säger jag nej så får jag genast höra 'jamen han vill ju!' som om det spelade någon roll…

HamsternPutte
0

#22 Det var precis det där jag var med om igår,jag gick en extra lång promenad med mina två hundar och vi tränade ävenm lite,sen kom det fler vuxna och barn och frågade eom dem fick klappa,jag sa nej eftersom vi trändade och vi hade inte tid att stanna då,då var det en vuxen som kom med sitt bran och frågade mig men jag sa då nej och då säger pappan: ''om du int låter mitt barn klappa dina fula hundar,så polisanmäler jag dig'' och då sa jag bara ''lycka till med att anmäla mig när polisenrna i själva verket kommer säga samma sak som mig'' asså jag blv så arg så jag bara gick och då tog han fram ytyelefonene och tydligen ringde polisen,jag är så jävla trött på människor,spelar ingen roll om det är vuxna eller barn,usch

Fattaringenting
0

Alla är ju olika men jag tycker bara de e kul att människor kommer fram och hälsar på den för själv har jag inte så många vänner så de e ju Kul om man kan prata med nån lite iaf, man blir glad över att människor gillar min hund och jag brukar känna mig stolt, men fattar om det ör samma människor som kommer varje dag och hälsar,

Fattaringenting
0

Det är ju en sak att fråga om man får men en annan om människorna blir sura och säger emot