Åksjuk hund
Hej på er! Jag och Bobby åkte i måndags från Helsingborg till Uppsala och ska på lördag fortsätta härifrån till Åre. På resan hit märkte jag dock att Bobby inte alls mådde bra och vill höra om det finns någonting man kan göra eller ge för att underlätta sista ertappen för honom. Det enda symptom som han uppvisar är att han flåsar något fruktansvärt, så att han nästan ligger och studsar i korgen, inga kräkningar eller diarré, men han är väldigt spänd och nervös (vilket är vanligt för honom). Han sitter/ligger i framsätet i en korg, sitter fast med bilsele, jag kör lugnt och tar inga snabba kurvor så att bilen gungar omkring, vi kör dessutom på motorvägen så det är ju nästan "raksträcka" hela vägen, stannar även ofta för att rasta och vila. Så på sådant sätt kan jag inte direkt göra några ändringar. Jag är dock inte säker på om han är åksjuk eller stressad, i lägre hastigheter går det lite bättre, han kan slappna av och ibland slutar han flåsa helt, det är när vi kör 90-110kmh som han riktigt går igång och jag blir orolig. Han är inte rädd för bilen och hoppar glatt och frivilligt in och sätter sig, står vi stilla går han och lägger sig till ro med en gång. Men han har ju redan stora problem med stress i vardagen, därför är jag osäker på vad det är som gör att han flåsar så förskräckligt. Men han får ett särskilt ansiktsuttryck som är väldigt typiskt för att han mår illa på något sätt. Nu blev det här väldigt långt igen… Skulle ju bara höra om det finns något man kan ge som kan hjälpa, om det nu är åksjuka? Har googlat lite granna och läste att adaptil kunde hjälpa, har någon testat det? Ska man använda sprej eller halsband? Sen fanns det något som hette zylkene? Fungerar det? Bör man kombinera med adaptil? Finns det några andra receptfria alternativ eller några andra lösningar? Tacksam för alla råd!
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Zylkene och Adaptil är stressdämpande, men har en viss insättningstid!
För åksjuka kan man t.ex. ge Postafen. Jag vet inte dos, men vet att jag rekommenderades det till Arrak när vi skulle åka långt. Han behövde dock aldrig det, så jag har inte provat.
Hur ger ni mat innan resa? Kan man justera det på något sätt kanske?
Min hund var ganska åksjuk som valp, men hon mådde bättre i bur i bakluckan än hon gjorde i bälte i bilen, i buren tror jag det är lite mer stabilt underlag och att det är lättare att vara still i. Annars skulle jag fråga på apoteket vad dom skulle kunna rekommendera
Jag hade hand om en hund som var jätteåksjuk, spydde ofta och var allmänt orolig på grund av det. Gav honom Postafen 25 mg åksjuketabletter, alltså samma receptfria åksjuketabletter som för människor. Det enda som funkade för att han inte skulle bli åksjuk och spy (ifall man skulle åka långt) var att inte ge mat ca 12 timmar innan och sen ge två tabletter minst en timme innan avfärd.
Dosen är 1 tablett per 20/25 kilo hund (står det om man googlar) och har för mig att 10 tabletter kostar kring 70 kr.
Lite kul, vi körde samma rutt som ni ska köra nu och det var då vi upptäckte att han blev så dålig av att åka bil. Var tvungen att stanna titt som tätt för att torka spya och rasta honom, men sen körde vi till ett apotek och efter tabletterna klarade vi oss hela vägen till Åre utan problem :)
#1 Jag funderar på att testa zylkene och adaptil, han får ju inga jättesvåra symptom förutom flåsandet så jag är lite nojjig över att ge honom medicin haha. Mat får han som vanligt när vi vaknar och kvällsmat kl 18, i måndags fick han kvällsmaten i bilen och verkade må lite bättre efter det. Har testat tidigare att låta honom åka bil på fastande mage men upplevt det som att det gjorde saken värre. #2 I vanliga fall brukar han åka i bagageutrymmet, men hela bilen är fullpackad så där får han inte plats, sen brukar han flåsa där bak också. #3 Oj, låter inte som någon rolig resa! Som tur är har Bobby inte så stora problem! Kan man ge zylkene/adaptil och sen om det inte hjälper stanna på vägen och köpa postafen? Eller bör man kanske inte kombinera så mycket…
Vi har en hund som blir ibland stressad av åka bil, varje gång som yngre hund.
Jag la ner träning med bil. Att från få henne att hoppa in belöna stanna och ut. Om igen 3 gånger sen var den träningen klar för dagen. Sen öka detta med stänga dörren, samma som innan repetera detta 3 gånger. Sen öka detta med att stanna kvar längre i bilen. Hon vart inte så stressad i en bil som stod stilla så jag öka på det hela till åka bil runt kvarteret i snigelfart 😊 Det gick bra, våran Donna vid stress o bil vill krypa in o gömma huvudet. Så jag gjorde i ordning sova vid fötterna i passagerarsäte (jag sitter här har inte körkort själv). Och det funkar bra för våran Donna hon är liten hund så jag får plats med mina fötter 😃 Hon har bilsele och vi har satt fast den under sätet i bilbarnstol ögla. Hon har en filt och vid tre års ålder så åker hon i regel varje gång utan att stressa.
Jag har märkt att vissa saker funkar bättre än andra saker på olika hundar
Vissa mår bättre av att åka i bur, vissa vill ha övertäckt bur.
Vissa mår bra av att sitta bredvid andra i sele.
Vissa mår bra av att man täcker ögonen.
Lycka till jag skulle inte ge åksjuketabletter innan jag pratat med veterinären om dos.
Postafen har funkat super till mina hundar. Och dosen är som #3 skriver, 1 till 20-25 kg hund.
Var iväg och köpte zylkene och adaptil transport spray nyss, får se om det fungerar på den här resan annars testar jag postafen i framtiden =)
#3 Oj, jag hade aldrig gissat att det skulle vara så hög dos för hundar! Om jag tar en hel är jag hög i några timmar! Om jag ska ta postafen måste jag ta en kvarts för att slippa alla andra biverkningar, men kan tänka mig att de flesta hundar är tåligare än jag XD
Har glömt att uppdatera här! Han fick som sagt zylkene (började dosera två dagar innan resan) och jag sprejade bilen med adaptil. Men det gjorde ingen skillnad, han flåsade efter 5 minuter och spenderade hela resan (6h) flåsandes och stressad tyvärr. Får se om vi testar postafen nästa gång vi kör till Uppsala!