AKUT HJÄLP!!
Min vän köpte en helt underbar hund för ca en vecka sedan. Han är 10 månader och mycket uppfostrad och super villig att lära sig saker.
Problemet är att hon nu måste lämna honom ensam ett par timmar nu när hon jobbar (ca 3 timmar och de ska en så pass gammal hund klara) men han skäller från hon går till hon kommer hem och grannarna klagar så hon kan inte behålla honom och är jätte ledsen.
Finns det något man kan göra för att han ska sluta??
snälla om någon vet svara så snabbt som möjligt annars åker han tillbaka redan imorgon
Hon måste ensam träna honom från början. först genom att bara gå ut och in igen, sedan kanske nån minut. Sen får hon öka successivt. Bra är om man alltid gör lika dant då man ska gå och inte gör någon grej av det.

Håller med Hera!
Även att begränsa hans utrymme i huset/lägenheten till en mindre yta, kanske är hunden trygg eller van vid bilbur/bur korta stunder? Annars ett mindre rum, hänga av hallen etc etc…
Men självklart måste hunden tränas kontinuerligt för att tryggt vistas ensam hemma. Små korta stunder utan beröm när man kommer hem igen, bara vara "som vanligt" så förstår hunden att man kommer tillbaka och det är helt naturligt, inget överdrivet häslande och glatt pussande när man kommer in, utan bara helt neutral som om det är lika naturligt att gå genom ytterdörren för en timme som att gå in på toaletten!
Tuggben, en liten radio som står på kan underlätta men träna träna små korta stunder och ha ett begränsat utrymme!
För grannarna kan man förklara sitt problem så även de förstår att det tar tid att lära en hund att vara ensam!
Lycka till!

Hunden kanske blev omplacerad pga att han skällde där med?
Den har bott hos henne i en vecka och är 10 månader. Det tar tid för ett djur att acklimatisera sig. Att känna sig hemma alltså. Och redan bli själv flera timmar per dag. Det är kanske inte konstigt att den skäller då. Den är otrygg och känner sig alldeles ensam.
Sånt går inte att bota på ett dygn. Du skriver att hunden åker tillbaka i morgon annars. Så tyvärr. Tror nog att det blir bättre om hunden får en ny ägare. Hårt men sant.
Din vän kan även testa DAP. Det sätter man i väggen.

#4# Han åker ju tillbaka i morgon.
Hon frågar om det finns ngt man kan göra, annars åker han tillbaka.
Vi svarar att det finns ngt att göra.

Skaffa hundvakt, hunddagis, mer ensamhetsträning då hunden verkar ha separationsångest.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja, jag svarade också att det fanns att göra men inte på ett halvt dygn. Han åker ju tillbaka i morgon skriver hon. Inte finns det något dundersjälvklart medel som gör att hunden slutar på en gång.

DAP har hon funkar inte…
har pratat om det att hon ska träna honom men därför hon tog en stor hund…. Jag kan absolut hjälpa henne om man vet att det kommer hjälpa.. eftersom han är så pass gammal med och man vet ju inte hur de har gjort på förra stället och har bara prövatiden i en vecka till…
ska ringa henne innan jag kör och lämnar honom och se om man kanske kan ordna något… jag har honom nu för att honom i natt för hon är så ledsen och orkar inte… helt undebar hund och man fastnar snabbt… jag är oxå helt kär i honom och hade jag haft räd till en hund hade jag behållt honom, har bättre grannar som absolut skulle förstå men alla har inte sådan tur

DAP har hon funkar inte…
har pratat om det att hon ska träna honom men därför hon tog en stor hund…. Jag kan absolut hjälpa henne om man vet att det kommer hjälpa.. eftersom han är så pass gammal med och man vet ju inte hur de har gjort på förra stället och har bara prövatiden i en vecka till…
ska ringa henne innan jag kör och lämnar honom och se om man kanske kan ordna något… jag har honom nu för att honom i natt för hon är så ledsen och orkar inte… helt undebar hund och man fastnar snabbt… jag är oxå helt kär i honom och hade jag haft räd till en hund hade jag behållt honom, har bättre grannar som absolut skulle förstå men alla har inte sådan tur

förresten tack så jätte mycket för alla snabba svar

Min kompis använder antiskällhalsband. Fungerar super. Behövde inte använda det så lång tid innan hunden lärde sig.
#8 Vi läser nog hennes inlägg på olika sätt.
Men det är eg skit samma. Hon bad om råd och hon fick :) Bra ju!

ja och jag är jätte tacksam för alla råden. Tyvärr tyckte min vän att hon inte vågade chansa och jag har inte råd att ha honom själv annars hade jag lätt behållt honom och tränat honom… har visserligen aldrig haft en hund som jag inte haft sen valp men tror de hade löst sig för det e han värd.. men men får hoppas han kommer till ett bra hem
Ja man får ju hoppas på det :) Synd att han får flytta ruint bara :(

#14# Vad var det för sorts hund då?

en blandras.. kommer inte ihåg vilka raser men han e stor… ca 73 i manke.