Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2157 ggr
Imperialiss
0

Vilken ras gillar du INTE?

Alla raser är ju härliga på sitt sätt. Men finns det någon ras som du personligen har lite svårt för, eller som inte skulle fungera i ditt liv? Själv är jag lite halvskraj för schäferhundar, blev biten som barn och rädslan sitter kvar. Är heller inte så förtjust i Jack Russel terrier då de jag mött har varit så intensiva och jag tycker pälsen känns så sträv att klappa på :P . Sen finns det ju en drös raser jag gillar men ändå inte skulle vilja ha pga inte kan ge dom det de behöver. Men det är kanske en annan sak.. . (OBS tråden är EJ till för att klanka ner på någon ras. Bara skoj att läsa om annat än favoritraser ibland. Olika raser passsr ju olika människor, det är ju lite det som är charmen. Det vissa tycker är en nackdel hos en ras ser andra som en fördel osv, yeah ni fattar :) )

[diamondshoes]
0

Bara en kommentar ;) jack russell har 3 olika pälstyper.. så sträv.. "broken"(mix mellan sträv o slät) och sen slät. Slät är jättemjuk. Håller med om att dem flesta är "halvgalna" verkligen ingen hund om man vill ha en lugn  hund 😛 och dem  blir lugnare om man aktiverar dem men fortfarande lite mer galna än mildare sällskapsraser, men finns såklart helt lugna individer. Förlåt för jag kapa tråden lite.

Chinesecrestedlover
0

När det gäller hundraser som "inte skulle passa i ens liv": ALLA hundraser som fäller och de allra flesta med päls (skulle dock eventuellt kunna tänka mig Pudel eller Chinese Crested Powder Puff). Finns ju såklart pälsade raser jag gillar men de har ALLA ett gemensamt "fel" - de har päls, haha.  Jag har verkligen fallit för de nakna helt enkelt 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Lussan20
0

Alla hundar är ju egna personligheter, så det finns hundar i alla raser som är skadade mentalt eller ilskna pga ägare som inte kan hantera hunden.

Så mest är det väl utseende man faller för , jag som synskadad har svårt att läsa mörka hundar. I olika åldrar gillar man olika karaktärsdrag. Ung ville man ha fart och fläkt, nu som gammal passar en gammal Labbe bra!

Alla mindre hundar skäller inte och gläfser och morrar, det finns mycket fördomar att det inte går att fostra små hundar, men det går bra! Men med alla hundar måste man ha tålamod, tid och kärlek. Tycker många struntar i grundfostran.-Det blir som det blir-. Men att gå fot, kunna sitta på kommando, inte skälla i tid och otid basen för en hund.

Jag skulle idag undvika hundar som vill jobba för mycket tex  Border Collie, trots deras strålande intelligens. En gammal dam orkar inte flänga i skogen i timmar!😉

Fisherling
13

Jag har svårt för alla raser där man inte prioriterar hälsa och sund mentalitet.

eli1991
0

Har erfarenhet av och gillar inte terrier (några olika stycken) främst pga de beteende jag erfarat sen tycker jag inte att utseendet är tilltalande.
Överlag är väl småhundar ingen favorit, även om jag både tränat och tävlat med de. Föredrar större hundar, och med så lite pälsvård som möjligt :)

Frida B
0

Dvärgschnauzer. Har svårt för dom. (Trots att jag har vänner som har) Sen japanese chin o boston terrier. (Även där har jag vänner som har, o självklart gillar jag individen oberoende av ras.) Hade kunnat säga alla som inte kan andas, alla som inte ser för all hud osv men det har ingenting med rasen i sig att göra. Det är aveln jag ogillar.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
7

Det finns ingen ras jag inte tycker om.  Bara ägare.

Fransu
1

Förut sa jag alltid kinesisk nakenhund eftersom jag aldrig träffat en trevlig individ. Men för två år sedan träffade jag en liten skrutt som jag blev totalt förälskad i och efter det mötet hade jag lätt kunna tänka mig en egen. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

KatarinaSt
0

Är inte överförtjust i hundar som ”manglar” andra hundar vid lek som hundar av bull-typer ofta gör. Sen har jag dålig erfarenhet av Siberian huskies som verkar tycka att alla mindre hundar som springer är lovligt byte.

Duvethon
0

Tyvärr måste jag ange pitbull/kamphundar, av den enkla anledningen av dess ägare. Har haft x antal attacker med dödlig utgång i mitt område.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Travis D
0

Hund som t.ex. Grand danioser som ofta har höftproblem. Sen också "kamphundar"  eller snarare Pitbulls och sådana raser. P.g.a vad jag läst om mycket aggressivitet och  så tror jag att jag inte har vad som krävs för att sköta om en sådan hund :)

Myris & Stinis
0

Har lite svårt för terriers… vet inte varför men de flesta terriers passar inte vår livsstil.. och sen är jag lite svag för mopsar, tex som har platt nos, tycker jag det är mest synd om för att de typ inte kan andas..:( men älskar mest friska och sunda raser med stabilt temperament och lugn mentalitet!=D

Changrila
2

Oj, det är många :p
Nejmen, jag klarar inte av trubbnosar, kortbenta hundar, har svårt för parabolöron, extrema mängder hud… Jag tycker inte heller om "utställningsvarianter" av arbetande raser.

Men med allt det sagt, min "mardrömsras" är flat coated retriever :p Med tanke på att jag är salukinörd så är det kanske inte så förvånande, med tanke på hur tvärt emot varandra raserna är mentalt.

När det sedan gäller "raser som inte skulle fungera i mitt liv" så finns det väl en anledning till att alla mina 4 hundar varit salukis. Det är helt enkelt den ras som passat bäst än så länge, och övriga raser har inte passat. Sedan skulle jag garanterat kunna anpassa livet för att göra det helt ok för många olika raser (som inte är för extrema åt något håll), men med det liv jag lever nu och erbjuder nu så har salukin varit den rätta rasen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zadeira
0

Jag har lite svårt för vallhundsraser. Självklart gäller allt på individnivå men min personliga energi brukar sällan ligga på samma "våglängd" som många vallhundar som jag tycker känns så högenergiska/högintensiva. Inte så att jag tycker illa om dem som så, men jag klickar helt enkelt inte med vallhundar.

Sugar Mist
0

Flattar har jag jättesvårt för, mallar också. 
Även MAS :p

-

Alex&company
0

Små terriers i alla former har jag svårt för, mer ägarnas fel än hundarnas såklart men jag har aldrig mött en som är trevlig D:

Fransu
0

#15 Jag har suttit och försökt klura ut vilken ras MAS står för, men nej jag kommer inte på det. Så vad är det för ras? 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Jojaton
0

#17 Miniature American Shepherd 😊

Johanna - Instagram

Sugar Mist
0

#17 Precis som #18 skrev så står det för Miniature American Shepherd. 
Är inte mycket alls för utseendefixerad avel, sedan har jag träffat en hel del efter jobb i djurbutik och inte stött på en enda som varit hyfsat ok, och kanske 2 av alla de har varit mindre än min aussietik 🤐

-

Fransu
0

Tack för svar! Den hade jag inte lyckats klura ut hur länge jag än hade försökt. 🙂

Werifesteria
0

Jag ogillar ingen ras direkt men har svårt för väldigt självständiga raser. Hundar som inte vill kela, inte leka och inte lyssnar 90% av det  man säger.. som vår Chow Chow 😃 Även träffat två Akitor med samma mentalitet. Tycker det är väldigt tråkiga hundar, eftersom jag älskar att träna och leka. Sen har jag svårt för raser som lätt går upp i stress eller har väldigt svajig mentalitet.

Nettis!
0

jag har svårt för energin i en Jack Russel terrier . Gillar inte pitbull eller kamphundar heller, fast det är nog mest ägarnas fel.

IngaTrnqvist
1

Vinthundar, de har inte samma intressen som jag så tror inte att jag skulle passa så bra ihop med en. Har svårt för australian shepherd och pumi också.

Skivling
0

Oavsett ras, så har jag svårt för hundar som börjar yla eller morra som galningar när jag kommer med min hund. Värst var nog ändå ägaren till den vilt morrande hunden, som vände och följde efter oss med kommentaren "min hund behöver träna på att umgås med andra hundar" !

Tjeja
2

Hur kan man "inte gilla" någon ras?  Visst gillar jag vissa raser mer, men en hund är ju en hund är ju en hund… hur kan man inte gilla en vovve? 💔Då handlar det om någon speciell individ som det är något fel på så den är aggressiv och fientlig utan att det kan avhjälpas med rätt träning och hjälp.

Att man gillar en sak/person/ras/individ/vad som helst MER betyder ju inte alls att man måste OGILLA något annat liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[diamondshoes]
0

Jag fattar inte heller varför man skulle ha agg mot ngn specifik ras :)

Lord Vulcan
0

Väldigt synd att höra att så många har emot jrt. Har själv haft 2. Lättlärda, gosiga och lekfulla. Visst, dom gillar inte alltid andra hundar, men måste dom det? Själv tycker jag inte om puli. Pälsen verkar svår.

tiger tok
2

Hyser ingen agg mot någon ras, aveln på vissa raser och specifika individer ogillar jag. Älskar mentaliteten på bulldogar, och någon gång kommer jag säkert skaffa en, men omplacering isf. Vill inte stötta uppfödarna på deras skitavel. Ogillar utställningspäls på pudlar, men inte pudlar som ras.

Tjeja
3

#28 Precis! Har inget emot någon hundras i sig! Däremot ogillar jag starkt överdriven avel som skapar sjukliga individer!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ninotheleo
0

Jag tycker inte om små hundar, tycker i princip alla skäller och bjässar som man möter på stan.. Så fruktansvärt jobbig och de skär i öronen när dom skäller konstant

Fisherling
0

Just det. Pumi. Tål dem inte. Det där skallet är HEMSKT och de skäller ju för fasen jämt.