Bichon Frisé
Hej! Vill veta mer om rasen Bichon Frisé! Det ända negativa (som jag tycker då) är att den kräver väldigt mycket pälsskötsel och att det är en lite dyrare ras för att man måste åka in till hundfrisören då och då som jag har hört är rätt dyrt… men vill veta mer om mentalitet, aktivering, hälsa mm. Vi bor i en tvåvåningsvilla, med tillgång till trädgård och skog. Vi bor i ett förortsområde, men rikt på katter… vi äger ingen katt, men en kanin dock… vi är inte ute efter en direkt vakthund men inte heller översocial (dvs att den typ inte kan vara hemma själv en liten stund och så) men man ska ju aldrig lämna en hund för länge hemma! Så, passar en Bichon Frisé oss eller finns det andra "bättre" alternativ av ras? Tack på förhand! :)
Vill bara inflika att man kan sköta pälsen själv bara man har rätt saker.
Vad vill ni göra med hunden, aktiviteter/sporter/mest sällskap och promenader eller så? Är det bara pälsvården som står i vägen för att det ska vara er drömras tycker jag inte ni ska backa. Jag klipper min hund för 600kr var tredje månad men man kan lära sig själv. Antingen genom att gå kurser eller kanske gå till en hundfrisör några gånger och sedan härma hemma. Utrustningen är ju ofta en engångskostnad. Jag har en Lhasa Apso + Löwchen och vi kammar och underhåller längden själva genom att klippa lite runt ögonen, tassarna, snoppen osv, men det är inte jobbigt alls bara man vänjer hunden vid att bli hanterad :) Edit: vill ni ställa ut hunden är det kanske lättast att antingen gå till hundfrisör eller verkligen lära klippa själva den frisyr de ska ha för utställning 😅
Jag har en bichon frisé. Hon är en väldigt följsam och go hund. Älskar närhet och att mysa. En riktigt bra familjehund som älskar när familjen är samlad (min hund "vallar" familjen tex om vi är ute och går och vi är splittrade). Har träffat många bichoner och min bild är att de funkar bra med andra hundar. Min har knappt någon jaktinstingt och har bott med kaniner utan några som helst problem. På senaste år har hon börjat få lekintresse (tror det beror på att hon fått en hundkompis hemma), dock är hon lättmotiverad med godis. Tror det är viktigt att få upp lekintresset hos dem som valpar. Min bichon tränar jag genom små uppgifter varje dag. Självförtroendehöjande övningar som balansträning och att hoppa upp på saker tycker hon är superkul. Det behöver inte alls vara komplicerade saker, bara man ger sin hund tid och engagerar sig så att de får göra roliga saker och lära sig saker. Märker att min vovve är mycket mer kontaktsökande mot mig och gladare om vi haft dagar med mycket träning jämfört med latdagar. Har både träffat yrväder till bichon frisé och lugnare varianter så att kolla personlighet hos föräldrarna är nog viktigt.
Min hunds päls var knepig (tovade ihop sig snabbt) fram till hon var 2,5, nu kan det gå 2 veckor mellan borstningarna (dock ganska kortklippt). Mitt tips är att bada ofta och införskaffa en bra borste (jag har från doggyman japan).
Jag tycker att bichon frisé är en underskattad ras, man borde se flera sådana med tanke på efterfrågan av sällskapshundar :)
Är uppvuxen med en bichon frise. Tävlade agility med honom när jag var i yngre tonåren. Han var väldigt lättlärd och rolig att jobba med.
På minussidan kommer att han hade mååååånga hälsoproblem samt var väldigt skällig. Han var "mycket hund i liten förpackning".
#2 Vill träna agility och lydnad med den men mest sällskap:) Det låter som en underbar ras! Egentligen så tror jag nog inte att pälsskötsel spelar någon roll, det viktigaste är ju själva hunden! Vi kan ju också fråga uppfödaren om hjälp med klippning;) Vi ska inte ha den till utställning:P
Vi hade en bichon frisé hane när jag var yngre. Han var världens bästa hund med stor personlighet, han blev 12 år. Det var pappa som klippte honom, han läste beskrivning hur man skulle klippa. Han var lite mer utställningsklippt så det tog lite tid att föna och karda honom torr när han hade badat. Man lär sig ju mer och mer hur man ska och inte ska klippa varje gång man klipper, det bästa är ju att pälsen växer ut och så får man ett nytt försök.
Min mormor har en bichon frisé tik och hon har också stor personlighet och väldigt envis. Dock har hon problem med tänderna och fått dra ut flera. Mormors tik rakar vi med 6,3mm skär på kroppen och handklipper huvudet ungefär var tredje månad. Så det behöver inte vara mycket pälsvård.
Jag upplever bichonen som en vänlig hund, lätta att ha att göra med med andra djur. Har haft mormors tik tillsammans med hamster(lös på golvet) och när vi hade våran bichon skaffade vi en kattunge som diade hunden och hunden bara låg stilla.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Vill bara veta, tar det mest tid att sköta en utställingsklippt (alltså rundat huvud, kortare päls på övriga kroppen och lite längre på benen) eller en "vardagsklippt"/kortklippt??;P
#7 Det tar absolut mer tid att sköta en utställningsklippt hund. Den handklipps med sax, noga, sen när man badar den så är det mer päls som ska fönas och kardas torr. En vardagsklippt bichon som klipps med maskin går fortare och när man badar den så går det mycket fortare att torka. Och en kortklippt hund behöver man kanske inte karda och kamma mellan baden(beroende på hur kortklippt hunden är och hur ofta man behöver bada) utan bara före och efter.
En kortklippt hund drar ju även in mindre skräp, sand, fastnar mindre snö/slask.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Är det en Bichon Frisé eller en Papillon som du har tänkt dig? Eller funderar du? ❤️
#9 Vi har inte bestämt än men de raserna (Bichon och Papillon) har vi funderar mest på❤️