Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1205 ggr
frijoh
0

Vad ska man göra?

Jag bor på landet med några 100 m mellan alla grannar. Dagligen på vardagar hör jag en hund yla i princip konstant och jag tror att det handlar om separationsångest. Problemet är att jag vet inte var hunden bor då jag som sagt endast hör ljudet. Ska man anmäla sånt här eller borde jag försöka leta upp var hunden finns och ringa ägarna? Vad hade ni gjort?

-Aida-
1

Du kan ringa polisen men tror inte dom har lust att leta heller. Annars hade jag kollat själv, klart man blir fundersam på ylande om de hörs hela tiden. Frågan är dock om dess ägare är medveten om detta, för de kan va helt omedvetna och tror den är helt tyst om de är borta.

Sugar Mist
4

Skriv ett brev och lämna i samtliga brevlådor om att det är en hund som ylar i området och oklart vem som ägaren är. 
Någon borde veta och någon av brevlådorna borde tillhöra den ylande hundens ägare.

-

MonicaLagerquist
5

Jag skulle försöka ta reda på vart hunden bor och tala om för ägarna att hunden ylar hela dagarna.

Stolt ägare till tre La permer

hemul
8

Håller med Monica. Du kan väl ta en promenad och försöka hitta rätt hus? Klart att du ska prata med dem snarare än att hålla på och anmäla hit och dit!

Sunflower_
2

Tar du en promenad när hunden håller på och ylar så bör du ju tillslut höra ifrån vilket hus ylandet kommer ifrån. Sen kan du ju bara knacka på när de är hemma och prata med dem, tror ägarna uppskattar ifall det får veta det, eller de borde iallafall uppsatta det.

Rafflan
0

Då det inte är olaligt att hunden ylar om den mår bra och sköts i övrigt är det ingen anledning att anmäla.
Dock kan man anmäla som störning till kommunen men det kan bli svårt att få igenom.

Enklast är att leta var hunden ylar och sedan informera ägaren. Låter dock konstigt att den ylar hela dagen, kan förstå om den gör det precis när den lämnas men dem flesta hundar lugnar sig efter ett tag :/

frijoh
0

tack för era svar! Min granne ska gå på upptäcksfärd och leta upp den ylande hunden. Den ylar endast på vardagar och har inte gjort det under semestern vad jag hört, så troligen är det en väldigt ledsen hund med stor separationsångest. Men det kan jag ju naturligtvis inte vara säker på, bara vad jag tror. Om det är så som jag tror att det är, så hoppas jag att ägarna får reda på detta då dom kan vara ovetande, så att dom inte låter hunden bli så himla ångestfylld, låter verkligen hemskt när hen sätter igång :/. Jag vågar mig tyvärr inte själv på att leta därför grannen ska göra det, om hon inte hade velat hade jag gjort det ändå, låter verkligen som en hund som skriker på hjälp liksom.

[Forest]
2

Jag tror på leta upp vart ägaren bor och skriva en lapp med ditt nr på. 

Jag har med hört en hund yla som du beskriver dock var det lätt o se vilket hus hunden bodde i då den stod och titta ut när den yla/tjöt.

Jag skrev en lapp och på så vis så vart vi lite dagmatte men även kunde dela med mig av lite tips och hur vi gjorde med våran ena hund. Och efter ihärdigt jobb så funkar det så vi är inte längre aktiva dagmatte/husse/hem till denna men ställer upp om det behövs och tvärtom :) 

Ts våran ena hund trivdes inte alls i förra lägenheten hon grät efter man lämnat hundarna hemma tog ca 30 min sen börja hon. Vi var helt omedvetna av detta 1 dag sen ringde grannen o sa att hon står och ylar. Så det kan mycket väl vara så att denna hundägare är helt omedveten av problemet. Lycka till med hundletarjakten :) 😉

frijoh
0

#8 tack :) Kanske slutar med att jag också blir dagmatte då ;)

[Forest]
0

9 Har man möjlighet och hundarna funkar så varför inte 👍 😉