Hjälp mig tolka situationen
Jag har en okastrerad hanhund som är väldigt dominant av sig, eller något i den stilen..? Häromdan hälsade jag iallfall på min vän som tar hand om en hund under dagarna, också det en hane. Min hund brukar fungera bra med hanar såvida de är underlägsna. Vi fick klartecken från ägaren som sa att det är okej att vi låter dem träffas.
Det fungerade bra, de nosade på varandra men sen började min hund lätt morra. Inte på ett hotfullt sätt utan mer som en varning eller "lämna mig ifred". Hennes hund backade undan och situationen blev lugn tills min hund började gå mot den, hennes hund backade återigen undan och jag drog tillbaka min hund till mig för att inte hennes hund ska känna sig obekväm. Det fortsatte så, hennes hund gick mot min, min morrade, min hund gick mot hennes och hennes hund backade undan. Jag har ingen aning om hur jag ska tolka det? Bör nämnas att min hund gjorde utfall mot hennes hund när den ignorerade min hunds signaler.
Hur som helst gick vi på en promenad för att lätta upp stämningen, och de hade inget problem med varandra så länge det fanns en distans mellan dem. Men när hennes hund kom nära min gjorde min hund utfall, då högg han istället mot den. Jag har aldrig sett min hund göra något sådant, visst har han gjort utfall och till och med bitit en hund men aldrig såhär.
Båda två var ganska tittiga mot varandra, men hennes hund verkade vara mer avslappnad. Min var stel och viftade lätt på svansen.
Jag tror inte hans dominanta sida orsakade hela situationen, utan jag tror det kan ligga i osäkerhet eller rädsla? Han gick flera gånger i vad jag tolkar som en beskyddande position. Ställde sig framför mig, skapade en barriär, signalerade att hennes hund ska hålla sig borta, hade stelt kroppsspråk.
Det kanske bara är så att de inte kommer överens, men vid såna situationer då min hund inte kommer överens med en annan hane har han aldrig gjort så "brutala" utfall så lätt. Jag har flera gånger kunnat släppa lös min hund med andra dominanta hanar utan att det ryker ihop och de respekterar varandra. Jag förstår helt enkelt inte vad som triggade den här reaktionen? Kanske någon av er kan hjälpa mig tolka det?
Stel kropp och små svansviftningar är hotfulla signaler, speciellt om kroppens tyngd ligger framåt. Det kan väldigt lätt bli fullt slagsmål.
Om din hund tidigare har gjort utfall och bitit en annan hund, samtidigt som den visar sådana tydliga signaler på att inte vara bekväm i situationen som du beskriver, så skulle jag avråda från att låta den träffa andra hundar. Skulle definitivt aldrig släppa den lös med andra hundar.
Brukar inte prata i termer som dominans och undergivenhet på det sättet som du gör, det går inte att säga att vissa hundar är dominanta och andra undergivna och då passar de såhär eller såhär bra ihop. Skulle istället råda dig att fokusera på din hund som individ och försöka läsa dens signaler, vilket du ju beskriver att du försöker göra. I en situation som denna tycker jag att det låter som att din hund tydligt försökte visa att den inte tyckte att det var varken roligt eller givande att träffa den andra hunden (sen om det var pga. osäkerhet, rädsla, aggressivitet eller något annat är ju svårt för någon på ett forum att svara på) och då skulle jag rent krasst bara låta den slippa det.
#2 Jag tror inte att isolera hunden löser problemet, utan gör det värre. Min hund blir även stressad runt städer på grund av de höga ljuden, det innebär inte att jag isolerar honom från städer. Jag kommer jobba på det. Likadant med den här situationen, om jag får veta vad som ligger bakom det kommer jag jobba på det. Sen fungerar han ju bra med de flesta hundar så jag förstår inte varför jag ska hindra honom från att få gå fritt och busa med sina vänner.
#3 Med sina vänner som han funkar med, utan att bli stressad och osäker, eller gå på i onödan (som "dominans" ofta betyder) - absolut, 100%. Nya hundar? Onödigt att sätta honom i den situationen när han är osäker.
Jag funderar på era signaler, var ni spända? kort koppel? när det kändes som din hund vaktade dig tog du då kontroll och visade att den inte fick vakta dig?
Hundar är individer, alla funkar inte ihop helt enkelt :)
Framför allt onödigt att sätta ANDRA hundar i den situationen, i synnerhet som hunden faktiskt har bitit. Att träna tex jobbiga miljöer är inte riktigt samma sak, dels kan du behärska situationen på ett annat sätt, dels utsätter du (förhoppningsvis) inte någon tredje part för obehag.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det låter mer som en socialt osäker hund än en dominant hund. En dominant hund vet att han styr upp situationen, och startar därför aldrig bråk. Av det lilla du beskriver låter din hund som en socialt osäker hund, därav morrningar och utfall.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 fast om hunden funkar med vissa hundar, men gör utfall emot visa individer så känns det ganska hårt att säga att den aldrig ska få träffa nya hundar igen?
bättre att kolla med ägaren hur denns hund är och om man tror dem kan passa ihop, och sedan låta dem hälsa försiktigt så ser man ju direkt om dem är okej eller inte, och kan sära på dem innan det blir problem.
Sen tror jag att det är viktigt att inte försöka tvinga ihop 2 hundar som visat att dem inte funkar ihop.

Ålder på hundarna? Du skriver att din hund ställde sig i försvarsposition. Låg tyngden fram eller bak? Han har bitit en hund ”men inte så här”? Hur har han bitit då är min fundering? Du har tidigare släppt din hund med andra dominanta hundar och det har gått bra. Vad är din definition av dominans? Din hund låter nämligen allt annat än dominant men ändå beskriver du honom som det. Brukar de hundar han umgås med och som du kallar dominanta, göra utfall, ställa sig i försvar och bitas? Eller kan det vara så att hundarna han tidigare mött har varit trygga individer med bra kroppsspråk, tydliga signaler och att det har gjort din osäkra hund trygg? Jag tänker att detta kanske var två lite osäkra hundar varav ingen riktigt visste hur den skulle bemöta den andre och därmed blev situationen ”stissig”? Ingen tog riktigt ansvar för situationen som ni satte hundarna i vilket resulterade i försök till avstånd (men kanske inte tillräckligt med avstånd pga koppel) och därmed avståndstagande signaler, utfall, bettförsök. Jag tycker det är jättesvårt att läsa hundspråk genom text men det är så som jag tolkar det hela. Vill ni fortsätta träffas med hundarna skulle jag börjat med kontrollerade promenader där de till en början inte får gå fram och tillbaks mellan varandra, ni tar ansvar för vardera hund och ser till att den håller sig där den ska så att säga. Eftersom hundarna är i koppel är det er uppgift att läsa av och ta ut mer avstånd om det behövs.