Hur mycket ska en valp dricka?
Jag vet att det är 05 dl/ kg, alltså så ska min 13 v valp dricka 6 dl då han väger 12 kg.
Men kan dom om behövligt dricka mer om han äter endast torrfoder som inte är blötlagt utan att man ska börja misstänka sjukdom?
Har varit lite osäker på hur det är egentligen.. 🤪
Sen vet jag att man får ta det lite med en nypa salt beroende på temp, aktivitet osv. 🙂
Ja, hundar som äter torrfoder dricker mer. Tror rätt bestämt att 0,5 dl/kg är en minimimängd också? Känner du dig orolig så ring och fråga en veterinär! Det är ju en enkel fråga som de troligtvis svarar lätt :D
Våran första valp, och upplevde först att han slurpade i sig på tok för mycket vatten och blev orolig. Har mätt nu under dagarna och jag inser att jag kan vara lugn.
Mamma❤️at har konstant varit orolig, men det är väl så första tiden 😂
Min hund äter färskfoder/barf men dricker mängder ändå. Kan lätt dricka mer än 0.5dl/kg på en dag som vi är normalaktiva på. Var hos veterinären och tog prover för ett tag sedan men det var inget konstigt med honom alls. Har dock hört skräckhistorier så är du orolig hade jag tagit valpen till vet, bättre safe than sorry.
Johanna - Instagram
Min valp okynnesdricker en hel del. Får jag inte mer mat, så dricker jag istället. Får jag inte bita i den saken, så dricker jag istället, osv.