Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2130 ggr
Myris & Stinis
1

Vilken hund passar?

Hej! Jag funderar på att skaffa hund och undrar vilken hundras som skulle passa oss:) jag och min familj bor i tvåvåningsvilla med tillgång till trädgård och skog. Medlemmarna i vår familj är mamma, pappa, en tolvårig tjej och en tioårig tjej. Det här är några krav på rasen: •Måste passa med kanin •Inte kräva jätte mkt motion men ändå vilja följa med på joggingturen ibland •Inte för nervös eller skällig •Gilla andra hundar och människor dvs social •medellång päls, alltså inte för lång eller för kort De raser vi funderat på är golden, finsk lapphund och collie. Passar de raserna oss? Eller finns det någon annan ras som passar? Jag och min syster kan gå hem från rasterna och efter skolan för vår skola ligger bara några hundra meter ifrån oss;) jag och min syster är hundvana och pappa har haft en rottweiler (supersnäll)! Tacksam för alla svar!❤️

koppargaller
0

Du kan nog stryka collie.

Fridaaaa
3

Passa med kanin samt gilla andra hundar & människor = individuellt och träningssak dock.

Tycker ingen av dem tre överlag passar
Kolla i grupp 9 - sällskapshundar

Vad ska ni köra för aktiviteter och mental aktivering?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Myris & Stinis
0

#2 ska träna (kanske tävla) agility med hunden och självklart vardagslydnad:) Ska göra allt som krävs inom rasen för det beror ju på vad det är för ras och alla raser kräver ju både fysisk och mental träning:)

Lona
3

Hur löser ni det när barnen blir lite äldre och inte kan gå hem på rasterna och kanske inte direkt efter skolan heller?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
3

#2 Visst är det individuellt men det beror ju på ras också. Vissa raser är sämre att skaffa om det är viktigt att hunden funkar med andra hundar och andra är ganska (!) säkra kort för de som vill ha en hund som gillar alla människor. Jag kan tänka mig att det inte bara är att träna bort hundaggression eller reservation mot människor heller. Annars håller jag med dig om att någon ras ur rasgrupp 9 skulle passa TS.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Joyous
4

#4 Uppfattar det som att det är ett av barnen som startat tråden men jag håller med om din fundering. Det kan ju också vara jobbigt att alltid behöva gå hem på rasten även om skolan ligger nära och vissa dagar kanske det inte är möjligt. Gör ni aldrig något annat efter skolan? Jag känner att föräldrarna behöver ha en plan b… Är det valp ni planerar att skaffa? Då behöver ni lösa valptiden då hunden inte kan vara själv så pass länge, ett sommarlov räcker inte. Tycker ni ska satsa på en mindre ras. Jag var 11 år när mina föräldrar skaffade en hund som jag kunde hantera, gå kurser med och träna. Stora hundar blir rejält starka och jag tror helt enkelt ni får roligare med en hund som inte riskerar att dra omkull er och som ni känner er trygga med.

Myris & Stinis
0

Tittade lite i rasgrupp 9 som #2 rekommenderade och jag föll direkt för papillon! Vet ej om den skulle passa men det stod att den gärna tränar agility, att den var lättskött, perfekt storlek och så fiiin! Kräver inte jätte mycket motion men följer gärna med på långa härliga skogspromenader! Den var anpassningsbar och lättlärd, och med få sjukdomar;) våra vänner har en cavalier valp och det går bra att gå hem från rasterna och efter skolan<3 äldsta barnet i den familjen (går i sjuan) kan också gå hen och rasta hunden:) men det beror ju också på hur stor rasen är:))

koppargaller
0

Låter som ett bra val.

Myris & Stinis
0

Blir nog en liten pappis nån gång i framtiden<3kanske när jag har lite mer tid… Man för ju såklart allt för hundens bästa!❤️❤️❤️Men tar fortfarande tacksamt emot rasförslag!

Sunflower_
1

Förutom Papillion kanske dessa raser kan vara värda att kolla upp:

Phalene

Bichon frise

Bichon havanais

Malteser

Det tre senare raserna kan hållas kortklippta för att underlätta pälsvården

koppargaller
0

Pudel är också käcka hundar, kan hållas kortklippta, sk sportfrisyr.

Myris & Stinis
0

Har tittat mkt på Pudel, väldigt fin ras:) våra kusiner har malteser, och vi har också tittat på Coton De Tuléar<3

Matilda.y
0

Mellan eller storpudel

Matilda.y
0

De går ju att raka kort eller spara ut till lite längre:)

Sunflower_
2

Man ska bara komma ihåg att pudeln är en aktiv och sportig sällskapshund. Den är väldigt smart och aktiv vilket resulterar i att den behöver mer fysisk och mental stimulans än de flesta andra sällskapshundar. Men kan man erbjuda det så är det säkert jättehärliga hundar

Matilda.y
0

#15 Sant👍

hemul
3

Tycker det är lite lustig att det ofta rekommenderas någon ras ur gruppen sällskapshundar så där generellt. Sanning är ju att de är rätt olika till temperament och behov. Det gemensamma är väl att de flesta är ganska små och inte (länge) används som arbetande hundar. Det innbär ju inte att de är särkilt lika.

Myris & Stinis
0

Vilken storlek tycker ni passar oss (pudel)?? Toy, dvärg, mellan eller stor? Tycker stora är jätte fina, men det sägs att dem är mindre bra på agility än tex dvärgpudeln? Stämmer det? Vill ju träna och tävla i agility och då vill man ju ha en hundras som också är duktig på det..=/ det sägs också att toypudeln är mer skällig av sig än de andra pudlarna… Blev många frågor på samma gång men men!❤️

Matilda.y
0

Finns klipp på Youtube med olika storlekar. De mindre blir ju, som jag har förstått det, snabbare och smidigare än den större pudeln. Mellan skulle kunna passa.🐩

hallonet_
0

Labrador skulle jag rekommendera! Min och de jag har träffat har alltid varit så otroligt sociala, vänliga och vill alltid vara med! Tränar agility med min, hon är oerhört smidig och snabb! Om du inte bestämt dig för papillon? Skulle säga att en Labador är mer av en ”barnhund” än en papillon, om du har en lillasyster, men såklart beror de ju på individen.

Fridaaaa
4

#20 Fungerar papillon lika bra för som labbe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
3

Jag skulle undvika toypudel då de kan vara ganska sköra tyvärr. Inte helt ovanligt med frakturer som orsakats av hopp från möbler, lek med jämstora hundar och liknande - något jag personligen vill att åtminstone mina hundar ska hålla för. Papillon och bichonraserna tycker jag låter som bra alternativ som "ungdoms/familjehund". Dessutom är de ofta både sunda och långlivade. #20, Labbar är dock, rent generellt, inte särskilt smidiga för agility. Möjligen om man har en jaktkabbe men det är ju (förhoppningsvis) inte aktuellt här. Även om de är härliga familjehundar så kan labradorer vara rätt brötiga och inte alltid så lätta att hantera om man inte är tillräckligt stark. Givetvis en uppfostringsfråga också, men innan man får den där lydiga vuxna hunden gäller det att klara av en vild unghund på sisådär 30 kg och uppåt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com