Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 20174 ggr
Vaargen
15

Olivolja+hundmat.

Läste i "Härliga hund" en artikel om olivolja, att man kan smörja in tassarna med olivolja om dem är torra och även hälla en matsked olivolja på hundens mat varje dag om man ville att hunden skulle få finare päls med mer glans i är det någon som testat detta och vad tycker ni om hur det funkar?

Scorpio97
2

Vi brukar ge rapsolja på maten till vår eftersom hon har lite problem med hård mage i perioder. Fettet i oljan gör det bättre, och jag tycker även hon har fått finare päls. Dessutom gillar hon oljan så hon äter bättre.

//Jessie

[bat]
0

Olivolja har jag inte hört så mycket om. Men raps är bra! Brukar göra som föregående talare och hälla lite över maten, det tycker han blir gott!

Vaargen
0

#2 Enligt artikeln var just olivolja väldigt bra för hundarnas päls och hade fler bra effekter, men rapsolja kanske också kan funka :)

kigon
4

Både raps och olivolja är inget jag hade gett min hund… Men om jag hade varit tvungen att välja så hade det blivit raps. Viktigt att vegetabiliska oljorna är kallpressade (sök lite på vegetabiliska oljor online, finns många debatter om det och artiklar).

Personligen hade jag gett fiskolja samt råa äggulor, eftersom det är animaliskt. Men om jag var tvungen att ge icke-animaliskt så hade det varit ekologisk kallpressad kokosolja (kung markatta har en bra). Det funkade jättebra för min hund när han hade torra tassar 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Vaargen
1

#4 okej, men jag litar på artikeln :)

russin
8

Ärligt så har olivolja ingen som helst effekt till hund - så bortkastade pengar och du riskerar istället ett överskott på omega 6.

Härliga hund förresten har skrivit många faktafel, så dom skulle jag inte lita på alls🤐

Vaargen
0

#6 Okej kan du länka något som stöttar det du säger? :) har alltid olivolja hemma så skulle inte vara sånt slöseri på pengar.

russin
1

Hundar som äter någon form av foder som innehåller vegetabiliska råvaror får i sig nog med omega 6 och behöver ytterst sällan mer - däremot kan omega 3 behöva tillsättas för att få en bra fördelning av dom olika fettsyrorna.

Du verkar tro på Härliga hund, så ett citat från en liten artikel kanske duger "– Hundars foder innehåller oftast mycket spannmål och därmed en hel del omega-6-fettsyror. Därför skulle de behöva ett dagligt tillskott av omega-3 för att få en välbalanserad kost, menar Vera Celander."🙂hela artikeln finns att läsa här: http://harligahund.se/2014/03/31/behover-hunden-kosttillskott/

I övrigt så kan du googla - det finns massor att läsa om omega 3 och hund

TjockaBerta
5

Lite ot. Jag träffade en journalist på nämnda tidning som undrade vilken ras det var på min hund. Jag har en renrasig Pudel :)))

>>>Malum domesticum<<<

Vaargen
0

#8 jag har aldrig sagt att jag tror på dem, men jag vill ju gärna tro på dem då dem ofta lägger ut artiklar vill gärna ha något som stöttar det du säger också bara. Hur får man omega 3 då, vad kan man lägga på fodret då?

#9 Ja en journalist måste ju möjligtvis inte veta så mycket om hundar :)

TjockaBerta
0

#10 Nä, det förstås. Det var kanske hon som skrev artikeln om olivolja, som du läste, också.

>>>Malum domesticum<<<

Vaargen
1

#11 Ja vem vet? men vad spelar det för roll? dem skriver ju inte från egna erfarenheter när dem skriver sådana artiklar.

[Juel70]
3

Jag brukar ge lite rapsolja i maten om jag märker att pälsen ser lite ful ut.  Men annars så smörjer jag  in tassarna med ekologisk kokosolja. Men vintertid använder jag militärens hudsalva.

[bat]
4

Spelar väl inte så mycket roll var TS fått sin info från? Hen frågar ju mest vad vi på iFokus tycker och om vi har erfarenheter för att kunna styrka eller rata artikeln?

russin
1

#10 - omega 3 finns t ex i fiskolja och lammfett. Båda är bra att ge hund periodvis 🙂

lizton
1

Massor av omega-3 finns i linfröolja. Våra hundar får mjuk och fantastiskt glänsande päls av linfröolja. Vi tar  av den själva också.  Bifood kallpressad linfröolja  finns i nätbutiker för 29 kr 250 ml. Förvaras i kylskåp i max 2 mån efter att man öppnat flaskan. Det är ung dubbelt så mycket omega-3 i linfröolja som i laxolja. Våra hundar får finare päls av linfröolja än av laxolja. 

Gratis frakt hos apotea:

http://www.apotea.se/biofood-linfr%C3%B6olja-eko-250-ml

[Endless21]
1

hundars kroppar har svårt att ta upp och tillgodo se sig vegetabiliska oljor som raps,oliv, vetegrodds olja mm. välj att ge av en animalisk fettkälla istället så som lammfett, ister, eller osaltat smör. Även kokosolja innehåller ett för högt omega 6.

russin
3

Just laxolja ger jag inte mycket för då den ofta kommer från odlad lax - och odlad lax innehåller mycket mindre av bra ämnen än olja från viltfångad fisk.

Bara ett bra att tänka på 🙂

lizton
0

#17 Det finns forskning som visar att hundar tar upp linfröolja.  Det är mycket vinstintressen i det här. Linfrön är billiga och lätta att odla. Du kan odla dem själv om du vill. Det finns inga stora pengar att göra på linfröolja. Fiskoljor är dyra och ger mer klirr i kassan att sälja.  Klart det finns intressen som säger att hundar inte kan ta upp vegetabiliska oljor. Mitt råd: testa på din hund och avgör själv!

[Endless21]
2

#19  Jag föredrar att utfodra mina hundar med animaliskt fett som är det mest naturliga. Fisk/laxolja är inget som jag heller riktigt höjer till skyarna.

och nej hundar tar inte upp de viktiga fettsyrorna i linfröolja som med animaliskt fett. Tror inte ett smack på att det finns en riktig forskning på att hundar kan ta upp linfröolja.

Om hunden ska få i sig de nyttiga fettsyrorna EPA, DHA och DPA som finns i omega 3 så är linfröolja värdelöst att ge då hundar inte kan omvandla vegetabilisk omega 3 till dessa fettsyror.

lizton
0

#20 Googla på "flax seed oil for dogs" så får du massor av träffar. Sök också i pub med så hittar du forskningsrapporter.  Jag hinner inte leta i pub med just nu. Den här kom fram via google, men sök själv, eller framför allt testa själv så får du se vilken skillnad det gör på hundens päls. 

http://canigivemydog.com/flaxseed-oil

[Endless21]
0

#21 a den där sidan känns ju väldigt tro värdig eller inte.

och nej jag tänker inte testa då jag redan ger en fullvärdig fettkälla.

Spelar ingen hur mycket omega 3 det finns i linfröolja för varken människor eller hundar kan ta upp dessa fetter och omvandla.

Fialialej
0

#22 har du källa på det?

"På natten är alla katter svarta"

Allumania
0

Köper lax-olja från Grizzly zoo… :)

lizton
0

#22 Det finns mängder av vetenskapliga studier på linfröoljans goda effekt på hjärta och kärl hos människor. Du kan inte ha missat det.  För hundar finns inte lika många. De flesta studier är beställda av fiskoljetillverkare och där finns många. Självklart ger fiskolja effekt, men för hud och päls är linfröolja och kokosolja super för hundar. Det är ganska vanligt att hundar inte tål fiskoljor. Kanske de är förorenade av gifter i havet eller så är det odlad fisk uppfödd på fiskmat som hundar inte tål. 

Här en vetenskaplig studie på linfröoljans goda effekt på hud/päls hos hundar:

Effects of dietary flax seed and sunflower seed supplementation on normal canine serum polyunsaturated fatty acids and skin and hair coat condition scores.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=flax+seed+dogs

[Endless21]
0

#23 Den information och kunskap jag ger andra människor är inte något som jag letat upp på nätet utan jag har fått information från kunniga utbildade människor som håller på med näringslära för katt och hund dagligen i många många år som testat på både det ena och det andra för att få fram det bästa resultatet.

#25 Som jag skrev tidigare har inte vegetabiliska oljor någon vidare bra effekt på hud och päls när det gäller hundar då det är omega 3 man vill åt, hunden måste därför få i sig fettsyrorna EPA DHA om man vill åt omega 3. Linfröolja och andra vegetabiliska oljor innehåller endast omega 3 fettsyran ALA som i sin tur måste omvandlas till EPA och DHA. Denna omvandling är inte ett problem för växtätare men för människor och hundar är det ett problem. Så den omega 3 fettsyran man är ute efter för att få ett bra resultat vad gäller hud och päls finns knappt i en vegetabilisk olja tyvärr.

Jag använder vare sig fisk eller laxolja utan ister eller lammfett.

Fialialej
1

#26 det är ju intressant att det är ok för vissa att utgå ifrån egenhändigt komponerad forskning, medans andra absout måste ha källa. ;)

"På natten är alla katter svarta"

SuperLimm
0

I höstas bytte jag till färskfoder (varierar mellan olika sorter, både med och utan lax) och sen dess har min hund haft jättefina trampdynor. Förut brukade hon ha nariga trampdynor och även lätt få sprickor på vintern men denna vinter har hon haft super mjuka trampdynor, inte det minsta nariga ens. Så jag skulle välja animaliskt fett eller animalisk olja alla gånger framför vegetabilisk. Jag har dock inte använt någon olja alls till min hund denna vinter för det har varit tillräckligt med animaliskt fett i fodret för henne. Kan tillägga att jag har en cocker spaniel som schamponeras varannan vecka också.

Mvh Linn

russin
0

Hundar kan ta upp omega 3 från vegetabilier (t ex vetegroddsolja) - men långt ifrån lika bra som från animalisk källa.

lizton
0

#25  Fett från frigående djur har omega-3,  men annars är det så lite att det är försumbart.  Du kanske får tag i fett från frigående djur och då är det bra.  

Den forskningsrapport jag länkade tidigare visar att hundar tar upp omega-3 från växtoljor. Päls och hud förbättrades och speciellt av linfröoljan, något mindre av solrosoljan. 

Sök på engelska så hittar du massor av forskningsrapporter om linfröoljans goda effekt på människor. Omega-3 från växtriket tas  bevisligen upp av människor (och hundar) 

T ex den här forskningsrapporten:

http://www.abstractsonline.com/plan/ViewAbstract.aspx?mID=2974&sKey=e7484eba-1fe1-4c5c-b72d-34295c82a749&cKey=86cda7fd-0a3b-440f-b8d6-9a420894bdf0&mKey=14145d5b-f96b-4354-8237-8f0937744ba4

Om samma studie på svenska (om du föredrar det):

http://kurera.se/ny-studie-linfron-sanker-blodtryck/

THeDog13
0

#Vaargen; 

Intressant fråga det här. Har inte testat själv men ska göra de och se hur det går, brukar gå på raps och det funkar fint, hundarna skiter bra och har energi.

Hur har det gått nu? 

Har du mer information får du gärna länka då jag gärna tar del av det, för övrigt är det väldigt intressant för hur det gick om du testa själv.

Allt gott /
TheDog

Sugar Mist
2

#31 Tror inte Vaargen finns kvar då det inte går att komma in på dennes profil och tråden är ju rätt gammal nu..

-