”Får” äldre hund ta valpens ben?
Ja har en fundering kring tuggbenen jag har här hemma. Jag brukar ha torra ben som tex oxhud liggandes framme för valpen (6mån) tuggar mycket och den äldre vovven(3år) tuggar väldigt sällan på dessa. Nu har ja sett ett nytt beteende där den äldre hunden går fram mot valpen när han har ett ben och väntar ut tills valpen släpper benet, då går han fram å tar benet, eller så bara nosar han på de å går iväg. Hur skulle ni göra i denna situation? Låta de lösa sånt själva? Eller gå emellan? Den äldre kan morra en aning om valpen tar för lång tid på sig att lämna benet, men i övrigt inget bråk eller så Det är 2 okastrerade hanar de gäller om de spelar någon roll. Den äldre hunden visar beteenden som tyder på resursförsvar när de gäller vissa leksaker eller ben, dock sällan sånna här torra ben.
Gå emellan! När det gäller mat och ben så bör hundarna respektera varandra, det är även helt naturligt att en yngre hund försöker försvara sitt tuggben. Vett och etikett i hundvärlden - man tar inte mat/ben från varandra, oavsett ålder och rang. Att låta hundarna lösa det själva bäddar för att konflikten trappas upp vilket kan bli ett rejält problem.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Gå emellan! Jag vill att alla individer känner sig trygga, och det inkluderar yngre individer. Känner jag att resurser fördelas ojämnt så löser jag det, aldrig hundarna.
Jag säger som de andra. Jag skulle aldrig acceptera ett sådant beteende här hemma. Här delas mat och tuggben ut så att båda hundarna får, och båda hundarna ska kunna äta lugnt och avslappnat tills de är klara utan att oroa sig för att plötsligt bli av med det de har. Det är just genom att skapa oro kring om de får behålla det eller inte som man skapar resursförsvar, och sådant är inte kul för någon.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hej!
Självklart ska hundarna inte få bråka om ben (då får man ju ex. ge de benen i olika rum eller så för att undvika konflikter)…men om jag inte missuppfattat någonting så tar den äldre hunden benet när den yngre lagt det i från sig?
I hundarnas värld så är det helt ok att ta någonting som någon annan lagt ifrån sig. Det är inte ok att ta någonting som den andra "håller på med" och då kan ju den som har benet morra mot den andra t.ex. men om någonting som ett ben ex. lämnas så är det fritt fram för nästa. Detta gäller oavsett om en är en 8 veckors valp och den andra är gammal eller så.
Jag har inte gått emellan när mina hundar lägger någonting ifrån sig och den andra är snabb på att ta det, annat än när ena hunden har ett ben som är olämpligt för den andra hunden (har en hund med väldigt dåliga tänder, Sookie = hon kan riskera att bryta/tappa tänderna om det hon tuggar på är "för hårt"). Ofta så "byter" de (Ianto coh Sookie) tugggrej med varandra dvs. om den ena lägger benet i från sig så kommer nästa och tar det och då tar den hund som släppte sitt ben först, istället den andra hundens ben (som nu även det blivit släppt alltså).
Däremot när jag hade förra hunden (Cain) och min nu äldsta hund (Sookie) så fick jag hjälpa till lite mer. Cain var nämligen väldigt osäker (extremt alltså, åt tabletter för det t.o.m.) så han gick ifrån sin mat så fort Sookie närmade sig när han åt = han höll på att aldrig få mat och hon fick väldigt mycket. Han vågade inte försvara sin mat alls och är det på det viset så blir det ju såklart annorlunda. Ianto (min yngsta hund) vågar däremot försvara sin mat mot Sookie och därmed behöver jag inte "lägga mig i". Ofta sköter hundarna det själva på ett bra sätt och då behöver man ju inte "lägga sig i".
Inga problem med mina hundar (de bråkar aldrig). Att säga ifrån när man äter och den andra vill ha är helt ok. Att sno ben från någon är inte ok men att ta det som någon lämnat ifrån sig är helt ok.
Mvh/Chinesecrestedlover
Vi hade tvärtom när Enja var valp, hon kunde tycka att bonusmammans ben var mycket bättre. Så hon körde taktiken störa o sno. Något jag sa ifrån om hon fick enkelt ta sitt ben o Chanel fick behålla sitt. Så jag håller med övriga gå i mellan. Det är helt annat om valpen nu tröttnat på sitt ben då kan den vuxna få ta det.
Okej jag förstår hur ni tänker! Vad tycker ni är bästa sättet att gå emellan? Scenario: äldre hunden börjar närma sig valpen för att mota hnm att släppa de så han kan ta det. Ska jag i detta läge säga till den äldre hunden? Fya liksom…? Om jag skulle ge honom godis eller nått annat ben skulle bara valpen släppa sitt å komma springandes han med typ haha
Jag håller med om att gå emellan. Jag var lite slarvig med det, och en vacker dag gick unghunden emot - slagsmålet var ett faktum. Du behöver dock inte gå på och fya, gå bara emellan och hejda bara. Säg ett lugnt nej eller liknande och kliv in i vägen. Visa med kroppen att du vill att hunden ska öka avståndet. Efter några ingripanden kommer det förmodligen räcka att du reagerar muntligt.
Det är inte tillåtet här. De byter ofta ben fram och tillbaka mellan varandra, det är helt okej men man snor inte någon annans ben. Men förra hunden körde tiken smygtaktiken och dåvarande hanen morrade när hon närmade sig, ofta släppte han till och med benet för att riktigt kunna ge eftertryck åt sitt missnöje och vips så hade hon tagit det. Han var alldeles för snäll för att göra mer än så och då avbröt jag innan och om jag inte hann med så fick tiken inte behålla sitt tjuvgods.
#6 jag hade helst inte låtit den äldre ens resa sig upp mot valpen. Så fort du upptäcker att den är intresserad (räcker med en extra lystern blick!) så be hunden sluta. Antingen genom t.ex.att kalla den till dig, eller be den fortsätta äta sitt ben, eller gå och lägga sig, eller bara "lägg ner". Korrigering/bestraffning känns överdrivet, jag hade bara gjort det verbala av att fysiskt peta undan hunden eller ställa dig emellan. Den äldre hunden har ju inte heller gjort något fel i sig, det är bara något du inte vill ha. Om du korrigerar i det läget kan det göra att den äldre snor när du vänder ryggen till istället, eller att den blir osäker på varför den blir korrigerad.
Aa okej men då låter de som de ja tänker mig också! Tack!!