Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2538 ggr
mumsan
0

mjäll eller löss?

Hur ser hundlöss ut? Hur beter de sig och vart uppträder de? Går de att förväxla med hudavlagringar/mjäll?

SaraC
0

Eros hade löss när jag fick honom. De syntes bra i öronen, svarta. Jag tror du ser skillnad på löss och mjäll. De brukar synas att de kryper och att det kliar på hunden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Misimurf
0

Elvira fick löss när vi gick på valpkurs och de syntes ganska tydligt. Såg att det kröp något i pälsen på henne. Hon hade mest på nacken

V-lang
0

Skorpan hade löss när jag fick hem henne som valp, och det var inte vita som mjäll utan svarta, och på henne var det hemskt mycket och låg som svarta fält i pälsen närma huden. Min kusin hade hennes bror och det var hon som märkte det på sin så hon åkte till vetten för det var så fruktansvärt mycket.

mumsan
0

Tack för alla svar. Tror att det är mjäll på min vovve. De är vita och rör sig inte.

lena1
0

det finns ett bra mjällshampoo på apoteket som aco har gjort…det tog jag på min gammelman för några år sedan….bara ett tips;-)

mumsan
0

Idag såg jag att det var löss. Så nu är hon iallafall behandlad med Spot on och jag har även köpt spray: Get Off ohyrespray mot loppor och löss som är kravmärkt tillverkad av veg. fettsyror. Har sprayat inredning och det går även bra på hunden om man inte redan har använt annat.

Har städat och hängt ut allting i kylan. Tänk om det skulle snöa och vara minus jämnt så vi slapp dessa dohyror. Har aldig varit med om detta innan i mitt långa hundägarliv!!!Flört