Omplacering - påverkas hunden av flytten m.m.
Jag har blivit erbjuden en omplaceringshund på fem år av liten ras som kan bli runt 15 år gammal enligt rasstandarden. Hunden kommer från sin uppfödare. Tidigare har jag haft hund från valpstadiet av samma ras. Jag har några praktiska frågor som jag hoppas någon kan svara på men sedan också en fundering jag burit på länge.
Ska man be om att få ha hunden på prov i en månad eller så. Vad är kutym? Lägger man köpeskillingen före provperioden inleds eller efter? Brukar man upprätta kvitto på att man betalat eller räcker det med köpekontraktet? Vad är rimligt pris för en omplacering av denna ålder? 5000-6000? Jag uppskattar att han ligger i 13000 kronorsklassen om han vore valp, kanske tom 15000 som är rekommenderat pris för rasen.
Ska jag vänta mig att jag får börja om med rumsrenhetsträning mm trots att hunden är stabil, verkar lugn o ostressad, har fin kontakt med människor osv. Det är alltså ingen problem hund utan han omplaceras pga att han blir nedtryckt av en annan hund i focken och inte satsas på i utställningsringen eller vad man ska säga. Min fråga grundar sig i att man hör så mkt om att första veckan till månaden ska man bara ta det lugnt, gå promenader i närområdet, inte byta foder, inte ställa träningskrav, inte lämna ensam osv, för att en flytt är ett stort stressmoment för hunden, men jag kan inte låta bli att tänka på alla de hundar jag passat och hur obrydda de varit av den nya miljön. Allt mellan två dagar och en månad har jag passat olika hundar och de "couldn't care less" - för att uttrycka mig rakt. Och min uppfattning är att de inte har en aning om de varit hos mig temporärt eller permanent. Vari ligger stressen med en flytt när hunden väl inte vet om den flyttat eller matte bara åkt på semester? Om jag hade passat den här hunden hade jag inte känt mig hindrad att åka iväg till nya promenadplatser varje kväll, gå till ica en halvtimme, låta den smaka ny mat, träna lite följsamhet osv.
Tacksam för svar på de praktiska frågorna och ser fram emot diskussion kring den sista frågan. Notera att hunden i fråga är ingen nervig bruksras utan en glad o stabil sällskapshund.
De hundar jag övertagit som omplaceringar, har jag inte betalat ett öre för. De har varit ca 4 år allihop. De gånger det handlat om problemhundar, har de bott på prov, medans de "trygga" helt enkelt flyttat in direkt. Rumsrenhet har jag inte behövt träna på, däremot har jag varit noga med att träna ensamhetsträning, då det blir nåt helt nytt, ,i ny miljö och med mina övriga hundar som de inte känner.
Den första veckan har jag inte gjort så mycket mer än promenerat med de nya. Promenerat, umgåtts, inte kört så mycket träning av något slag, utan bara varit tillsammans, så att hunden kommer in i familjen, och får känna sig trygg med mig, innan jag gått vidare till någon form av aktivitet.
Jag, och de jag tagit omplaceringar av, räknar med att omplacering inte kostar något, medans om du betalar är det ett rent köp. Vissa tänker på annat sätt, det finns inget rätt eller fel. Det är upp till dig om du tycker att summan är lämplig.
Lycka till!
Helt rätt, hunden vet inte om det är en omplacering eller en hundvakt. Hade jag ens misstänkt att hunden skulle behöva så extremt mycket anpassning osv i början, då hade jag inte tagit den. Jag vill ha hundar med bra mentalitet. En hund med bra mentalitet klarar med lätthet av hundvakter, flyttar och nya miljöer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Instämmer, en normalt funtad hund utan hemskheter i bagaget brukar snabbt finna sig tillrätta. Visst kan man vara lite extra "omtänksam" i början och tex inte lämna den ensam länge de första dagarna men det tycker jag bara är sunt förnuft. Jag lämnar sällan mina egna hundar en längre stund på ett ställe som är helt okänt för dem.
Jag brukar köra en gradvis övergång av fodret också i de fall där jag bytt.
Annars så har mina omplaceringar fått hänga med i vardagslivet redan från början, möjligen har jag varit restriktiv med att ha dem lösa tills jag känt dem lite bättre.
Mina tre senaste hundar kom när de var mellan två och sex år.
En av dem snodde jag mer eller mindre från en kompis så han räknas väl inte riktigt, men de andra hade jag först på prov.
Känner du uppfödaren? När jag tog över Charlie så kände jag hans uppfödare någotsånär, jag hämtade helt enkelt hem honom, hade honom på prov någon vecka innan jag bestämde mig och sedan veterinärbesiktigades han och vi gjorde ett överlåtelseavtal.
Jag betalade inget alls för honom, dessutom stod hans uppfödare för veterinärbesiktning, utökad koll av njurarna (mitt önskemål), kastrering, tandstensborttagning samt tre veckors passning när jag skulle på en redan bokad semester. Han var då drygt två år, frisk och en glad skit som dock gjorde lite som han ville emellanåt.
Nikkas uppfödare och jag kände inte varandra sedan tidigare.
Jag var först och träffade dem, det klickade varpå jag fick hämta henne på prov några veckor senare.
Hon var då veterinärbesiktigad (max 7 dagar gammalt intyg) och vi skrev ett avtal att jag hade henne på prov en månad. Om jag ville behålla henne skulle jag sedan betala och vi skulle skriva under köpekontraktet. Tyvärr har jag inte tillgång till pappren just nu men det var väldigt bra kontrakt och helt enligt SKK.
Enligt det första avtalet så kunde jag ångra mig och lämna tillbaks Nikka när som helst under den månaden, uppfödaren kunde dock inte ångra sig.
Efter två veckor hade jag bestämt mig, jag satte in pengarna på uppfödarens konto varpå hon skickade ner det påskrivna köpekontraktet till mig. Jag skrev på och skickade tillbaks hennes ex.
(Att vi inte träffades berodde på att vi bor ganska långt ifrån varandra, jag måste övernatta i så fall.)
Jag gav ett valppris (13 000:- ) för Nikka. Hon var då två år, friröntgad HD/ED, ögonlyst ua, DNA-testad för PRA och helt okomplicerad. Väluppfostrad och grundtränad i jakt, det var bara att tuta och köra. Jag tycker att det var ett helt ok pris, i synnerhet som de även fått ett erbjudande från tullen.
På köpet fick jag dessutom lite grejer, foder som förmodligen var värt ungefär en tusenlapp samt världens bästa uppfödare som alltid ställer upp.
Jag tog över både Nikkas och Charlies befintliga försäkringar. Viktigt där att man har hunden oavbrutet försäkrad så det inte blir glapp emellan!
Posh som var min kompis hund snodde jag som sagt mer eller mindre, dessutom fortsatte hans husse att betala försäkring, veterinär, rehab och andra kostnader för honom.😃
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack alla för bra synpunkter! Tänker mig, angående prisfrågan, att om somliga betalar noll och andra 13000 så känns ju 5000-6000 rimligt för mig, och alltså inga konstigheter. Då är den frågan utredd :) Är också nu positivt inställd till hundens anpassningsförmåga och sen får jag vara vaksam och ta utmaningarna som de kommer. Det är ju som sagt ingen nervig ras eller individ.
#3 Tack för att du berättade hur du gjort med dina olika hundar. Det gav en klar bild hur det kan gå till. Jag känner inte uppfödaren sen innan men vi klickade då jag hälsade på hunden första gången. Har absolut en bra känsla för henne.
Hunden är veterinärbesiktigad för ett par dagar sen. Kan man möjligen betala hunden när man hämtar den, ha någon månad på prov och bestämma att köpeskillingen går åter om man ångrar sig eller är det på något sätt en dålig idé?
Det var en bra punkt att ha med det där om att köparen inte kan ångra sig under provperioden. Har du något mer i tankarna som kan vara bra att ha med i kontraktet som reglerar provperioden? Så svårt att tänka ut och förutse alla scenarion. Eller det kanske finns som någon form av standardavtal på skk:s sida? Ska kolla det, och i så fall har nog uppfödaren koll på det. Brukar förresten säljaren eller den potentiella köparen stå för skade- /sjukdomskostnader som uppstår under provperioden?
Jag har haft 2 omplaceringar, en på 9år och en på 1år. Fick 9åringen för småören medans jag betalade 6000 för 1 åringen, "bra" stamtavla och väldigt mycket tillbehör.
Det enda jag inte gjorde i början var att lämna den ensam. I övrigt har mina hundar fölt med på det mesta från start, har även haft besök ganska nära inpå osv och har inte upplevt några problem alls. Dock får man räkna med att det kan vara lite rörigt i början innan hunden förstått era rutiner, nya dofter och nya ljud. Men mina erfarenheter är att det har gått smidigt.