Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1205 ggr
Semlan12345
0

Ni med aussie

Jag funderar på att skaffa en Australian shepherd och undrar om ni dom har en skulle kunna säga hur de är och hur mycket mental + Fysiks aktivering de kräver (jag vet att det är en arbetande ras men inte exakt vad de kräver) Jag är intresserad av agility, bruks( rapport, lydnad, sök och spår) lydnad, spår samt lite dog parkour trix m.m Och något som jag blev väldigt nyfiken på är flyball, hur fungerar det? Har ni någon erfarenhet at det?

Sugar Mist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är svårt att säga vad de kräver, för det är väldigt olika i olika linjer, samtidigt som de ska kunna ta det lugnt ett par dagar utan problem. 
Det är ju en arbetande ras och får de inte arbeta så hittar de på olater, men det kan vara knepigt att säga ett minimum-mått- speciellt eftersom en av mina aussies ifrån vallavlade linjer som trivs bäst som sällskapshund och kakätare.

Men mina dagar ser ut som så att nu i värmen så blir det mest ut och göra behov under dagarna eftersom det är så fruktansvärt varmt ute, någon dag kan vi träna lydnad på eftermiddagen men oftast håller vi oss till kvällarna.

På kvällarna åker vi nästan alltid ut och tränar lydnad på brukshundsklubben, med eller utan vänner och ibland lägger vi något spår påväg dit som får lägga sig medan vi tränar, och efter så går vi spåret och åker hem.
De dagar vi inte tränar lydnad cyklar vi till sjön, simmar en sväng och cyklar hem. 
Vi har bara en kilometer till sjön så blir inga långa sträckor att cykla. 

Svalare kvällar får den aussien som inte gillar att träna köra någon mil framför cykeln.
Under de dagar vi har total vila så gör vi inget alls, går någon kortare runda på några kilometer bara. 

Chill-Aussien har varit väldigt knepig med människor och andra hundar, han är alldeles för burdus i sitt leksätt och människor har han inte varit så förtjust i alls, men vi har jobbat på det till den grad att han kan gå fram och hälsa på människor om är lugna och inte lutar sig över honom. 
Han går att ha i "public", kan vara i djuraffärer utan att bry sig speciellt mycket om andra hundar och släpper in folk i huset utan att vara förbannad. 
Han är väldigt trygg i alla typer av miljöer och stressar inte upp sig i onödan.
Han är inte lekmotiverad, inte speciellt godismotiverad och hatar att träna i värmen- i snö är han mycket motiverad och peppig däremot, och jag tror han tycker det är tråkigt att det inte är snö året om. 
Han älskar dock att köra drag- det är det roligaste han vet, och att hålla koll på marsvinen så klart.

Aussietiken däremot är en sån fruktansvärt rolig hund.
Massa driv, massa kamplust, hög leklust och envis som synden.
Hon är väldigt lätt att träna, väldigt godismotiverad och väldigt lekmotiverad och har aldrig haft problem med att hon inte kommer in med leksaken, utan hon tycker det allra roligaste är att leka med matte. 
Hon har en fantastisk spårnos och tar sig ann alla uppgifter man presenterar för henne utan att tveka.
Det enda jag skulle säga är negativt med henne är att hon tycker att parkeringar är jobbigt- det händer för mycket och hon blir stressad.
Över lag har hon lätt att gå upp i stress men taggar ner hyffsat fort- hon är ung dessutom.
Hon är dessutom lite skeptisk till nya människor, speciellt de som söker upp kontakt och nästan tvingar sig in på hennes space, och då backar hon helt enkelt och vill inte vara med, men är folk passiva så går hon oftast fram och checkar av och sen är det fine.

Vi har ett aussieforum här också- australianshepherd.ifokus.se
Sen finns det massor av trevliga aussiegrupper på fb också;
Australian Shepherd Sverige, Swedish Working Australian Shepherd, Svenska Australian Shepherd Klubben etc.

Lycka till!

-

Semlan12345
0

#1 tack för ditt svar Det du beskriver låter precis som en hund för mig! Jag vill ha en arbetsvillig hund som hänger med på det mesta Inte som min pudel jag hade förut(men han var bara tänkt till sällskap) som var otroligt omotiverad till att träna. Jag tränar mer än gärna lydnad eller spår flera dagar i veckan på brukshundklubb Det ända som nu avskräcker mig är storleken. Jag skullehelst ha en hund som inte väger mer än 20 kg Jag har några frågor som jag hoppas få svar på Hur mycket väger din tik? Klarar pälsen av ett lite kallare klimat? Funkar de bra i agility? Klarar de av 1-2 veckors fjällvandring?

Fisherling
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tävlar i klass 3 agility, klass 2 lydnad och mästarklass rallylydnad med min aussie, och vi tränar inför tävling i brukssök. Normalt sett (alltså när det inte är 25+ i tre månader) så kör vi rejäla träningspass ca 4 gånger i veckan och jag väver aktivt in övningar och stimulans i vardagen (godissök i svår terräng, apport längs en stig, rapport mellan folk, bära saker, balansera på saker ect), både hemma och på ”vanliga” promenader. Jag brukar gå minst en långpromenad per dag på 1-2 timmar i skogen men ibland är vi ute i 3. Vi älskar båda att träna och vara ute i naturen. Min tik är snart 3,5 år. Hon är 50 cm hög och väger 19 kilo. Tinja är fruktansvärt smart, vilket är en utmaning i träning då fel timing för en belönkngssignal kan ge stora konsekvenser i inlärningen och jag måste jobba om för att lyckas belöna rätt beteende. Hon är extremt kvick på att lära sig, både rätt saker och fel saker. Följsam, alert, samarbetsvillig och kampglad med massa tryck under tassarna, tryck som leder till en hel del blåmärken och rispor. Hon är kvick som en vessla och klipsk som en räv. Jag älskar rasen och har precis skaffat en valp utöver min Tinja som jag ska tävla med i framtiden. Men de är intensiva hundar med mycket humor och en hel del kreativa idéer, som inte alltid stämmer överens med ens egna. De är inte speciellt förlåtande mot förarfel och ska man ha en brukshund så bör man redan ha ett starkt intresse av hundträning och en del tricks under bältet ;)

Sugar Mist
0

#2 Min tik är rätt liten för att vara aussie, hon är 43cm och väger 12kg. Min hane är 51cm och 18kg :) Tiken har behövt vintertäcke den här vintern pga satans kyla och tunnpälsad, men hon trivs verkligen i kyla, mest matte som inte vill att hon ska kylas ner. Salt hade nog varit bra för agility med tanke på storlek, smidighet och farten(hon håller fart med en väns whippet) men jag har inget intresse för det.. Fjällvandring fixar dom galant :)

-

Semlan12345
0

Det låter som att en aussie är den perfekta rasen för mig! Jag trodde att de var mycket större typ minst 20 kg för en tik men den storleken är precis som vad jag önskar! Cykling, löpnig och långa promenader i skogen gör jag mer än gärna flera dagar i veckan Några tips på kennlar? Nu är det planerat till nästa sommar men tar gärna emot förslag

Fisherling
0

Jag väntade i två år för att få tag i en bra valp, och då har jag ändå aussie sen innan. Det är enormt tryck och långa köer på de bra arbetsavlade aussiesarna; men vill du ha mellanmjölk eller sirap lär det vara enkelt att hitta valp.

Semlan12345
0

#6 vad tråkigt jag vill appsolut ha en bra arbetavlad aussie det blir väl lite vändetid

Fisherling
1

#7 Det är lika bra att räkna med lång väntetid, men det kommer göra det hela så mycket mer värt! Använd dig av den tiden för att läsa på SASK.nu om avelsrekommendationer, idealprofil på MH, RAS-dokument, lära dig hur man läser MH, sätta dig in i tävlingsresultat och släkter. Avelsdata och hunddata är dina bästa vänner! Jag har spenderat många timmar grävandes där. Kolla även om du inte kan hälsa på uppfödare, fråga på fb om du får hänga med när någon tränar, kolla startlistor på t.ex agilitytävlingar (sagiktävling) och åk för att kolla på de aussies som kör, de flesta är superglada i att prata om sina hundar och rasen i sin helhet.

Semlan12345
0

#8 Ja jag ska appsolut åka och titta på tävlingar och besöka uppfödare Det är tråkigt att vänta men kan tänka mig att det blir mer värt att vänta på en bra arbetsavlad aussie en att ta en lite halvdålig

Sugar Mist
0

#9 Ptja.. Jag väntade i 4 år på just Salt 😉 Skickar ett PM till dig om lite olika kennlar :)
Lite kort varsel kanske men ras-sm i lydnad och rally är nu på lördag i Jönköping, annars är det Aussie-SM i agility i piteå 24/8 och ras-sm i bruks är 1-2/9 på Falbygdens BK, där kan det vara kul att träffa flera olika aussies och se hur olika hundar arbetar, och om du fastnar för någon speciell individ kan du ju kolla upp vart den kommer ifrån.

-

Semlan12345
0

#10 kul det skulle jag gärna vilja gå på!