Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1156 ggr
Lejonflapp
2018-07-28 20:44
0

Rasval

Vilken Ras tror ni passar till en 12åring som vill träna agility vardagslydnad och tricks helst inte jaktlust pälsvård typ en gång i veckan. Får vara lös ute på gården bo i hus har sällskap av tre jämthundar

JoannaLi
2018-07-28 21:40
0

Lite lite information kanske? 

Hur mycket agility? Till vilken nivå och hur ofta? Hur mycket motion? Storlek? Energisk och mycket humor, snabbtränad men man får ligga steget före; lite lugnare och mysigare med lite mindre egna initiativ? Spontant grupp 9, men jag vet inte riktigt?

Jaktlust är ju till viss del träning också, så att man är beredd på det.

Lejonflapp
2018-07-28 22:06
0

Det är inte jag som ska ha hunden men agility typ 1 gång veckan på hobbynivå inte jättemycket motion. Mellan 30cm och 50cm typ. Lite lungnare och mysigare med lite mindre egna initiativ

Lejonflapp
2018-07-28 22:07
0

Juste ingen agility på vintern då vi inte har någon inomhushall inom rimligt avstånd

JoannaLi
2018-07-28 22:45
4

#2 Ska man kunna rekommendera raser så bör man ha lite mer information, även om det inte är du som ska ha hunden :) 

Utifrån det du skrivit så hade jag inte rekommenderat något? Kanske nöja sig med någon av jämthundarna? Har själv lånat och tränat & motionerat jämtar, innan jag var redo för en egen hund :)

Hamstertjejen123
2018-07-29 13:04
0

jag skulle rekommendera en Border collie..behöver bara borstas en gång i veckan (om den då inte fäller så mycket) :)

Jojaton
2018-07-29 13:19
10

#5 En border collie kräver extremt mycket mental stimulans och motion, samt bör få valla för att må bra. Läser ingenstans i den knappa information vi fått från ts att bc är ett bra val.

Johanna - Instagram

tiger tok
2018-07-29 13:35
7

#5 en Border collie är en av de mest utpräglade vallhundarna, de kräver otroligt mycket stimulans, både mentalt och fysiskt. Att träna agility nån gång ibland räcker inte på långa vägar.

Princessss
2018-07-29 13:36
1

Pudel kanske?

Lejonflapp
2018-07-29 15:39
1

Absolut inte border #5 #8 lite för mycket pälsvård tror jag hon själv funderar på sheltie och keeshound era tankar om de?

Lona
2018-07-29 15:52
4

Sheltie är ofta en bra ungdomshund, men jag håller med övriga i tråden att det är för lite fakta att gå på. Jag tänker också på övriga familjen, nu har de hundar ändå efter vad jag förstår, men även om det blir tolvåringens hund så är ansvaret ändå föräldrarnas både vad gäller ekonomi och hundens välbefinnande.
Man kan absolut vara mogen för en egen hund när man är 12, man många är det inte, i synnerhet som det kommer rätt jobbiga år framöver med mer krävande skola och så vidare.
Skulle vilja veta lite mer om den biten.🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lejonflapp
2018-07-29 17:23
0

Båda färöldrar a har hundvana och kommer hjälpa till med hunden. dottern kommer betala inköpspris men sen betalar föräldrarna foder , veterinärvård och den biten. En vanlig dag ser ut så här först frukost sen får den vara lös på gården tills jobb och skola då är den i buret med jämtarna eller med mamman eller pappan på jobbet. Sen då dottern kommer hem från skolan blir det en promenad på 3-5 km sen träning ex agility lydnad spår sen kvällsmat. Hon kan även testa drag om hunden tycker det är kul då främst drag med cykel, skidor och spark

Lejonflapp
2018-07-30 16:17
0

Putt

Skivling
2018-07-30 18:44
0

Om en bordercollie kröver för mycket pälsvård, har ju shelties och keesen mycket mer päls tänker jag? Kanske en västgötaspets eller dvärgschnauzer?

parsley
2018-07-30 19:14
3

Det är inte lämpligt att rekommendera en så krävande ras som border collie med utgångspunkt från att den har "lagom mycket pälsvård". Keeshonden har mycket päls, men pälsen är lättskött. Det räcker i princip att man borstar igenom den med jämna mellanrum så den håller sig tovfri. Vid fällning får man borsta oftare för att samla upp den päls hunden tappar. Den tappar stora tussar och inte ett stå i taget. Rent allmänt är keesar trevliga att ha att göra med. De gillar att göra saker tillsammans med sin ägare. Nackdelen är att de kan vara skälliga.  Tror att sheltien har ungefär samma pälsvård som en kees. Schnazern är en trimras. Klarar man inte att trimma själv, så måste man lämna in den för trimning ett par gånger per år.

Lejonflapp
2018-07-30 22:37
0

#13 menade inte att border collie har för mycket pälsvård däremot kärver den alldeles fär mycket jag menade att pudeln har för mycket pälsvård hon kan inte trimma så dvärgschnauzer går inte men västgötaspets kanske kan funka

koppargaller
2018-07-30 23:07
1

#5 Din erfarenhet av BC verkar begränsad till fotografier.