Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1062 ggr
Werifesteria
0

Två hundar med samma namn?

Hej!

Min vän har en hund som heter Holly och ska trolightvis ta över en omplaceringshund som heter Molly.. båda hundarna är vuxna och vana vid sina namn. Om man inte gillar en vuxen hunds namn så går det ju att byta, men även om hon börjar kalla den nya hunden för t.ex Lisa så kommer den ju antagligen bara reagera när hon ropar på Holly eftersom det är så likt Molly.  Hur gör man? 🤔 Vad skulle ni göra?

Sugar Mist
1

Jag har två hundar som heter Jack och Salt, och båda kommer oavsett vems namn jag ropar, så oavsett om "nya" hunden döps till Lisa, gurka, pepparkaka, kanel etc. så kommer nog båda hundarna komma även om ägaren ropar "Persika!"

-

JoannaLi
1

Klurig situation!

,Jag hade i så fall passat på att antingen kalla på Lisa först, belöna Molly för det (gärna belöna bortåt, så att Molly kommer en bit ifrån din vän), och sen kalla in Holly - och då bara belöna Holly. 

Sen sakta börja kalla in Holly först, och då inte ge belöning för att Molly kommer, om hon gör det. Frekvent kalla in Lisa, så att hon får positiv association till det nya namnet, även fastän man tar bort förväntan på det gamla namnet. Helt enkelt minska förväntan/ändra förväntan.

Haztparken
0

Samma som #1. Alla mina 3 kan sina namn med nog kommer alla ändå fast jag bara ropar på en av dom. Gillar hon nuvarande namnet så hade jag behållit det. Hundarna kan ju sina namn. Ägaren kanju bara betona första bokstaven H eller M lite extra så hundarna lättare hör vem det gäller men annars oavsett liknande namn eller ej så kommer dom nog båda vid inkallning av ett namn, behöver ju inte vara något negativt, bara att ropa och sedan urskilja den specifika hunden när dom är framme genom att upprepa den hundens namn.

Werifesteria
0

Tack för svar! Det är nog sant som ni säger, att alla kommer även om bara ropar på en. Men #2 hade bra idéer också. Då döper min vän om hunden och så får alla eller ingen komma när hon kallar in :)